שר השיכון בוחן אפשרות לחדש את הדיון בתוכנית ספדיה במערב ירושלים

השר בוים דחה ידיעות לפיהן משרדו מתכנן הקמת שכונה בעטרות, שמחוץ לגבולות הקו הירוק

שר השיכון, זאב בוים, הודיע היום (ד') שהוא בוחן אפשרות לחדש את הדיון בתוכנית ספדיה, להרחבת ירושלים לכיוון מערב, זאת מתוך כוונה לתת מענה למצוקת הדיור בעיר. בדבריו, דחה בוים ידיעות לפיהן משרדו מתכנן הקמת שכונה בעטרות, שמחוץ לגבולות הקו הירוק, והדגיש שהוא מעדיף את חלופת ספדיה. תוכנית המתאר של ירושלים, ללא תוכנית ספדיה, אושרה על ידי המועצה הארצית בפברואר 2007, ברוב קולות ולכן לא ברור כיצד יוכל בוים ליזום דיון מחודש.

תוכנית ספדיה להרחבת ירושלים, כללה 27 אלף דונם של גבעות והרים ממערב לעיר, עליהם תכננה עיריית ירושלים להקים 20 אלף יחידות דיור. יוזמי התוכנית האמינו, שהיא הפתרון המושלם לדלדולה של העיר, עונייה הרב ולבריחת תושביה לאזור השפלה.

לתוכנית התנגדו רוב ארגוני הסביבה אך גם אלפי תושבים, ש-16 אלף מהם הגישו התנגדות לתוכנית. בין המתנגדים גם חברי כנסת, פרופסורים ואנשי אקדמיה, שטענו שיש לחזק את מרכז העיר במקום לפלוש לגבעות שסביבה. שיאה של ההתנגדות לתוכנית היתה בהפגנת המונים לפני המועצה הארצית לתכנון ולבניה.

בסופו של דבר קבעה המועצה הארצית, שהיא מבטלת את התוכנית בטענה, שיש לחזק את מרכז העיר ולא לפלוש לשטחים ממערבה, שיש להם ערך נופי רב. בדיקה שערכה המועצה באמצעות חוקר שמונה על ידה קבעה, שבמרכז העיר עתודות שטח מספיקות לבנייה למשך השנים הבאות, ולכן עדיף להתמקד בו במקום בשטחים הפתוחים. בתגובה להחלטה זו הודיע גם ראש עיריית ירושלים, אורי לופליאנסקי, שהוא מבטל את תוכנית ספדיה ומורה על הכנת תוכנית חדשה לחיזוק מרכז העיר בשיתוף ארגוני הסביבה.

החברה להגנת הטבע, שהיתה מבין המתנגדות הבולטות לתוכנית, מסרה בתגובה, ש"לא ברור איך ניתן להביא את התוכנית לדיון מחודש, במיוחד לאחר שתוכנית המתאר המחוזית אושרה וכי בינתיים לא הובא שום נתון חדש שמצדיק את פתיחת הנושא לדיון". עוד טוענת החברה להגנת הטבע, שאמירה כזו מצד בוים, שמה ללעג את החלטת המועצה הארצית, שהיא גוף התכנון העליון של המדינה, שהתקבלה ברוב קולות.