ועדת הפנים של הכנסת אישרה הקלות לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

הצעת החוק מקלה על דיירים לחזק את הבניין המשותף מפני רעידות אדמה, על ידי הורדת אחוז ההסכמה בקרב הדיירים

ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק הממשלתית לחיזוק בתים משותפים מפני רעידות אדמה. הצעת החוק מקלה על דיירים לחזק את הבניין המשותף מפני רעידות אדמה, על ידי הורדת אחוז ההסכמה בקרב הדיירים. חיזוק בניין משותף יחייב אישור של רוב הדיירים (50% 1), ולא כל הדיירים כפי שנהוג כיום.

במקרים בהם מבוצע חיזוק המבנה יחד עם בניית קומה או דירה חדשה, תידרש הסכמת שני שליש מהדיירים, ובמקרה של הרחבה תידרש הסכמה של 60% מהדיירים.

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס, הוסיף להצעת החוק הסתייגות על פיה יהיה רשאי שר האוצר לקבוע תמריצים לשיקול דעתו כדי לעודד חיזוק מבנים באזורי הסיכון בפריפריה. "הבעיה היא לא הסכמת הדיירים, אלא שממשלת ישראל מסרבת לממן את חיזוק המבנים במקומות בהם יש אין תמריץ כלכלי לדיירים לשפץ", אמר פינס.

"חוץ מתל אביב שבה יש מספיק כוחות שוק שהופכים את החיזוק לאפשרי, החוק לא יכול לעזור בפריפריה ושהממשלה לא תשלה את הציבור. לנוכח העובדה שעברנו ארבע רעידות אדמה, אי אפשר שנמשיך להתנהל עם מכניזם שבסופו של יום לא יביא לשינוי המיוחל. בוודאי באזורי הסיכון הידועים בפריפריה אין תמריץ כלכלי לחזק בניין שלם" הוסיף.

במסגרת הדיון בהצעת החוק התעוררו טענות רבות מצד המשתתפים כלפי תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. פינס קרא לשר הפנים ומנהל מינהל התכנון לבחון מחדש את תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים קיימים מפני רעידות אדמה. "צריך לפתוח אותה לשינויים כי היא לא רלוונטית ברוב אזורי ישראל, אולי לתל אביב ורמת גן, אבל בטח לא ניתן בה מענה לפריפריה", אמר פינס.

עו"ד ארז קמניץ, יועץ משפטי במשרד המשפטים אמר בדיון כי " 40% מהבניינים המשותפים בישראל, שהם 60 אלף בניינים, נבנו לפני 1980 ורובם נבנו שלא לפי התקן הישראלי. לבניינים אלה יש צורך בחיזוק, ואנחנו יוצרים עכשיו תמריץ לבנייה".