ביהמ"ש בבאר-שבע דחה את העתירות נגד עיר הבה"דים: ההליך התכנוני בוצע כראוי

"העתירה הוגשה בשיהוי ניכר, יומיים לפני מתן היתר הבנייה וימים ספורים לפני תחילת העבודות בשטח, למרות שהליכי התכנון החלו לפני כ-4 שנים"

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע דחה את עתירת הארגונים אדם, טבע ודין ו"מגמה ירוקה", נגד הליכי התכנון ובנייה שננקטו בנוגע לעיר הבה"דים של צה"ל שתוקם בצומת הנגב.

השופטת שרה דברת קבעה, כי העתירה הוגשה בשיהוי ניכר, יומיים לפני מתן היתר הבנייה וימים ספורים לפני תחילת העבודות בשטח, למרות שהליכי התכנון החלו לפני כ-4 שנים. עם זאת, העתירה נדחתה גם לגופה.

העותרים ביקשו, למעשה, שההליכים בעניין עיר הבה"דים יהיו הליכי תכנון ובנייה רגילים, ולא יידונו בוועדה למתקנים ביטחוניים (ולמ"ב) שליד הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז דרום, משום שהעיר אינה סודית ואין דחיפות בהקמתה.

כידוע, החוק מעניק למערכת הביטחון אוטונומיה תכנונית הפוטרת אותה מחובת הציות לתוכניות מתאר ארציות, ומהחובה לנקוט בהליכים מינהליים שנדרשים בהליך התכנון ה"אזרחי" הרגיל, כמו פרסום התוכנית, שמיעת התנגדויות והגשת תסקיר השפעה על הסביבה.

השופטת דברת ציינה, כי "החוק אינו מגביל סמכות הוולמ"ב רק למקרים חריגים של דחיפות או סודיות המתקן, אלא בכל מקום בו מדובר במתקן ביטחוני מתנהל ההליך באמצעותה".

אולם, בהלכת הושעיה שניתנה בעליון בפברואר השנה, הותוו השיקולים שעל הוולמ"ב לשקול במתן היתר למתקן ביטחוני. בין היתר נפסק, שהוולמ"ב מחויבת לשקול גם שיקולים שאינם ביטחוניים כמו הפגיעה ביישובי הסביבה ובאיכות הסביבה, עליה לאזן בין כל השיקולים באופן מידתי ועל החלטותיה להיות סבירות ומידתיות.

דברת קבעה כי הלכת הושעיה ניתנה אחר תחילת ההליך כאן ולכן אינה חלה עליו, אך בכל מקרה "ההליך בוולמ"ב היה קרוב ביותר להליך תכנוני רגיל לפי הקריטריונים בהלכת הושעיה"; הוא היה "מקיף ונעשה תוך תיאום ומתן הנחיות למשרדים הרלוונטיים, לאחר קבלת מידע וביצוע בדיקות שנדרשו ע"י המשרד להגנת הסביבה".

הוולמ"ב אף הציבה תנאים במתן ההיתר, כגון חיבור עיר הבה"דים למתקן טיהור שפכים שיוקם כדין, קבעה שייערך מעקב שוטף אחר יישום התיאומים והסיכומים, והגבילה את תוקף ההיתר עד שנת 2013, שעד אז אמור משרד הביטחון לסיים את הליכי התכנון.

דברת ציינה, כי דעתה אינה נוחה מכך שההיתר ניתן עוד טרם סיום הליכי התכנון, "ובסופו של יום התוצאה היא התאמת התוכנית לביצוע בפועל בשטח", אולם התחלת ההליכים מחדש כעת תגרום נזק גדול מדי.

בסוף החלטתה קראה למחוקק לשנות את החוק הישן, כך שהפטור למערכת הביטחון מהליכי תכנון רגילים יחול רק על מתקנים ביטחוניים סודיים. זאת, "בהתחשב בכך שלא כל הבינוי הצבאי נושא אופי סודי-ביטחוני, אלא בחלקו נושא אופי אזרחי".

משרד הביטחון אמר בתגובה להחלטה, כי "זהו יום חשוב לנגב ולשוחרי איכות הסביבה. המשרד ימשיך את פעילות ועדת הפיקוח המשותפת למערכת הביטחון ולארגונים הירוקים כדי שתישמר ההקפדה בכל הקשור לבריאותם של חיילי צה"ל". (עת"מ 375/07).