עיריית ת"א נלחמת בפלישות לשטחים ציבוריים בצפון העיר: הרסה מרפסת שבנה כרמל ורניה

לעירייה נמאס מפלישות תושבים לשטחים ציבוריים והיום פינתה פלישה משטח בשכונת היוקרה צהלה בצפון העיר

לעיריית ת"א נמאס מפלישות של תושבי העיר לשטחים ציבוריים, והיום (ה') נעשה צעד משמעותי במלחמה שהכריזה על התופעה, ודווקא בשכונת היוקרה צהלה שבצפון העיר. הבוקר פינתה העירייה, בסיוע משטרת ישראל, פלישה לשטח ציבורי פתוח ברחוב בניהו 36, עקב פלישה לשטח של 200 מ"ר המיועד לשביל ציבורי. הצו הוצא לאחר שלדברי העירייה, הפולש לא נענה לבקשת פינוי ששלחה לו. מהעירייה נמסר כי "זהו חלק מהטיפול של העירייה בשכונת צהלה בפרט ובעיר בכלל לפינוי פלישות לשטחים ציבוריים פתוחים".

מדובר בבית משפחתו של כרמל ורניה, לשעבר המדען הראשי בתמ"ת ובכיר בקומברס. ורניה שימש גם כיו"ר מפעל השבבים טאואר ואח"כ גם כמנכ"ל, אך פרש בשל חילוקי דעות עם עידן עופר, מבעלי המפעל. מאז הפרשה מעורב ורניה בתחומי ההיי-טק וההון סיכון. הוא הקים עם מתי קרפ את חברת הבלנק צ'ק Israel Growth Partners, שביולי 2007 השלימה בוול סטריט גיוס של 51 מיליון דולר.

לפי מנהלת פיקוח ורישום באגף נכסי עיריית ת"א, חנה רומנו-בר, זה המקרה הראשון של הריסת תוספת בנייה בלתי חוקית בשכונה. לדבריה, פלישות לשטחים ציבוריים קיימות גם בדרום העיר, אך בצהלה יש גם פלישות שנעשו לפני שנים רבות, בנוסף לפלישות הטריות.

תוספת הבנייה שנהרסה היום נבנתה לפני כמה חודשים. לדברי רומנו-בר, העירייה נוהגת לבקש מבעלי הנכסים שיפנו את השטח אליו פלשו. אם הם מסרבים, היא תגיש תביעה. לגבי בניות היסטוריות יש הליכים להגיע להסכמות עם חלק מבעלי הנכסים, שכן העירייה מעדיפה לפתור את העניין בהסכמה.

בצהלה יש מגעים עם כ-20 בעלי נכסים, שכנראה יסכימו להתפנות ללא צורך בהגשת תביעות. בשבוע הבא תדע העירייה כנגד כמה בעלי נכסים יש להגיש תביעות. רומנו-בר מאמינה שהרוב יסתיים בהסכמות ושיוגשו תביעות בודדות.

הפלישות נעשו לשטחים שהציבור צריך - שטחים שנועדו לגינות ציבוריות, גני ילדים, שבילים וכו'. בעלי נכסים בנו על השטחים בריכות, בתי עץ, ולפעמים אף הפכו אותם לאט-לאט לבתי מגורים. לכן לדברי רומנו-בר, יש חשיבות בתפיסה מוקדמת והריסה של תוספות הבנייה הלא חוקיות.

צהלה ושכונות צפון מזרחיות נוספות בת"א הן עדיין זולות מבתים צמודי קרקע בהרצליה פיתוח או סביון. שכונות פרבריות מצפון לירקון - דוגמת צהלה, אפקה, תל ברוך, נאות אפקה, רמת החייל ושיכון דן - נחשבו מאז ומתמיד למבוקשות, בשל מיקומן בממשק מיידי ללב תל אביב. וילה חדשה בצהלה תעלה 2.4-2.6 מיליון דולר. בשכונה לא מעט מפורסמים, כמו הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, עפרה שטראוס, לוני הרציקוביץ', ליאון רקנטי, מאיר שמיר ואילן שילוח.