שאירופה לא תשחק אותה יפת-נפש

גם בנקאיה המכובדים חטאו בתשוקה ובתאווה פיננסית ; בשפל הכלכלי כבר אי-אפשר להאשים רק את אמריקה

כבר ברור למדי שהשווקים המפותחים: גוש האירו, יפן ואנגליה נפגעו במידה רבה, מהמתרחש בכלכלה האמריקאית. אך אי אפשר להאשים בשפל הכלכלי שהן חווות רק את ארה"ב.

הפגיעה בכלכלת האירו ואנגליה, לא נובעת רק מהתנהגות בלתי אחראית של גורמים פיננסיים וכלכליים בארה"ב, אלא גם מהמתרחש במשקים שלהם עצמם. גם באירופה הייתה חשיפה של בנקים לנכסים מסוכנים, שהנכסים המגבים שלהם היו לא אמריקאים אלא אירופים.

גם בגרמניה ובאנגליה הגיעו בנקים עד לכדי פשיטת רגל (ראו IKB בגרמניה ו-Northern Rock באנגליה), והיו צריכים את עזרת הממשל בכדי להמשיך ולפעול.

הכלכלה האירופית, אמנם נדבקה מהסערה הפיננסית בארה"ב, אך גם הייתה שותפה מלאה לחגיגת הסיכונים של השנים האחרונות.

את מידת המעבר של התסמינים השליליים בכלכלה האמריקאית לגוש האירו, ליפן ולאנגליה אפשר להעריך לפי התפתחות תחזיות השוק לשיעור הצמיחה ברבע הראשון של 2008 (לעומת הרבע הרביעי של 2007, במונחים שנתיים ובמחירים קבועים), לפי מועדי זמן שונים, החל באוגוסט 2007.

בחודש אוגוסט 2007, ציפה השוק שהכלכלה האמריקאית תצמח בשיעור של 2.5% ברבע הראשון של 2008. כלפי גוש האירו ואנגליה הערכות השוק עמדו על 2.4% והצפי ליפן עמד על 1.6%.

הערכות השוק הלכו והחמירו, במיוחד בארה"ב, אך גם בשלושת המשקים האחרים. תחזיות הצמיחה הופחתו, וכעת צופה השוק שהמשק האמריקאי יצמח ברבע הנדון בשיעור 0.1% בלבד, יפן ב-0.4% ואנגליה וגוש האירו בשיעור 1.2%, כל אחת.

ובכן רבותי, לפחות מהציפיות המתגבשות: הכלכלה העולמית המפותחת, לא נראית יותר מדי טוב ואי אפשר כבר להאשים בכך רק את אמריקה.


בשווקים המתעוררים

בקרב השווקים המתעוררים צפויה האטה בצמיחה הכלכלית, אם כי במידה מתונה יותר, ותוך מגמה מעורבת. יש שווקים שהתחזית לגביהם היא עלייה בצמיחה.

בחודש אוקטובר הורידו אנשי הקרן המטבע הבינלאומית הורידו את תחזיות הצמיחה. לאחרונה, מתגברים הסימנים להידרדרות נוספת, בחלק מהשווקים.

כך לדוגמא, הערכות השוק לצמיחה בסין ברבע הראשון עמדו לאחרונה על 10.5%. זהו שיעור הנמוך מ-11.0% אשר ניתן בחודש אוקטובר.

בברזיל, דווקא חל עדכון מעלה של תחזית הצמיחה לרבע הראשון. לעומת חודש ספטמבר 2007, שבו הערכות השוק עמדו על 4.4% בלבד, החודש העריך השוק כי ברבע הנדון תסתכם הצמיחה בשיעור של 5.3%.

האינדיקטורים מובילים לשני השווקים גם הם מעורבים. בסין נוצרה בתקופה האחרונה מגמה של התמתנות באינדיקטורים המובילים, המצביעים על היחלשות המומנטום בפעילות המשקית בעתיד.

מנגד, בברזיל עדיין ממשיכה מגמת התרחבות האינדיקטורים המובילים, בקצב חזק יותר. הדבר תואם את האופטימיות הקיימת כלפי הכלכלה הברזילאית ועדכון הצמיחה כלפי מעלה.

ייתכן שהיתרון של ברזיל נובע מהעובדה שאינה מוטה באופן יחסי לארה"ב ולשווקים מפותחים, בהשוואה לסין.

בעוד שנתח יצוא משמעותי של ברזיל הוא חומרי גלם, סין מייצאת מוצרים מוגמרים.