מבחן דרכים: סובארו B9 מודל 2008

המודל החדש הוא רכב נעים ומהודר, שימלא נאמנה כל משימה משפחתית ואורבנית ; סובארו B9 מודל 2008 בגרסה התחלתית, שכוללת כמעט הכל - ריפוד עור, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית, חישוקי 18 אינץ', גג נפתח ועוד - עולה 350 אלף שקל

סטטיסטיקת מכירות הרכב בישראל ב-2007 מגלה חלוקה ברורה לטריטוריות של מכירה בהתאם למדינות המקור של מותגי הרכב. במכוניות משפחתיות ומשפחתיות-גדולות למשל, שמחירן עד כ-170 אלף שקל, מובילים המותגים היפאניים ברוב מוחלט. פלח רכבי היוקרה הפרטיים נשלט באופן ברור על ידי המותגים האירופיים (עם נוכחות התחלתית נאה למותג לקסוס). אבל כאשר מדובר ברכבי כביש-שטח, נשכחת לפתע התדמית העממית של היפאנים ונוצר כיס מכירות שבו שולטים מותגים דוגמת טויוטה, מיצובישי וניסן.

לקוחות שלא היו מעלים על דעתם לרכוש מכונית מנהלים יפאנית ב-300 אלף שקל, רוכשים ללא רגשי נחיתות ג'יפים יפאנים ב-350 אלף שקל.

הטריטוריה הזו משכה בשנים האחרונות כמה יבואנים של מותגים יפאנים לנסות להשיג כרטיס כניסה אל פלח היוקרה הרווחי באמצעות ג'יפי יוקרה. גם סובארו, לשעבר מותג-העם הישראלי, עשתה את הקפיצה הזאת בשנה שעברה עם רכב הכביש-שטח "B9 טרייבקה", שמיוצר בארה"ב. השנה היא ממשיכה את הדרך למעלה עם הדור המחודש של הרכב, שעבר מתיחת פנים מקיפה.

סובארו טריבקה B9

עיצובו של ה-B9 היוצא היה שנוי במחלוקת. חסידיו טענו שהעיצוב הספורטיבי שלו נראה מקורי ומעניין והעניק לכלי ייחודיות. אחרים טענו, שהוא נראה כמו שעטנז מוזר של סגנונות. סובארו עשתה חשבון משלה, והגיעה ככל הנראה למסקנה שלעיצוב הקודם היו הרבה יותר מקטרגים מאשר חסידים.

התוצאה היא שינוי כיוון חד ובולט. החרטום הייחודי נוסח אלפא-רומיאו, שעוצב על ידי המעצב האירופי זאפטינס, נעלם לטובת חזית מאסיבית עם גריל טרפזי בולט ופנסים רחבים בעיצוב מודרני. שמשות הצד האחוריות הצרות הוחלפו ברחבות ורבועות יותר, והפנסים הצרים מאחור הוגדלו משמעותית. התוצאה היא כלי בעיצוב מודרני, שפונה למכנה משותף רחב אך מתקשה ליצור לעצמו זהות מותג ונוכחות ייחודית. הוא בהחלט נראה יוקרתי, ועם אורך של 4.87 מ' ורוחב של 1.88 מ', הוא ארוך ורחב מלקסוס RX350, למשל.

סובארו טריבקה B9

סולידיות חלקה

סביבת הנהג לא השתנתה כמעט והיא הייתה ונותרה אחת האטרקטיביות והמקוריות בפלח עם שתי קשתות סימטריות ומרהיבות, שמקיפות את הנהג והנוסע לצידו. מערך המתגים עבר רק עדכונים מינוריים, ומסך ה-LCD הצבעוני, שממוקם במרכז, מצויד כעת בקלט מגע ומציג תפריטים ברורים ונעימים לעין. תנוחת הישיבה גבוהה ומעניקה תחושת ביטחון, הכניסה והיציאה מהתא נוחות, והמושבים הקדמיים מפנקים את חוליות הגב. המושבים האחוריים ממוקמים גבוה יותר מהקדמיים, על חשבון מרחב הראש של היושבים בהם, ומרגישים נוקשים למדיי. עם זאת, הם מציעים מרחב מחייה הולם לשניים-שלושה מבוגרים, עם שפע של מרווח ברכיים. הספסל השלישי מאחור הוא אופציה, בתוספת תשלום, והפיצוי הוא במרחב הטענה מכובד ושימושי של 450 ליטר.

רמת הגימור עברה קפיצת מדרגה ביחס לדגם היוצא. סובארו עדיין משתמשת בחומרים פלסטיים נוקשים מדי לטעמנו בסביבת הנהג, אבל כל המשטחים בתא של ה-B9 המחודש משרים את אותה תחושה של סולידיות חלקה, שהתרגלנו לצפות ברכבי יוקרה. גם בידוד הרעשים הוא ברמה של ג'יפי יוקרה מהדור האחרון.

מאחורי הגריל המוכסף ממוקם כעת מנוע שישה צילינדרים חדש, שנפחו הוגדל מ-3 ליטר ל-3.6 ליטר. זהו שינוי לא מבוטל, בהתחשב בכך שמדובר ב"טיפול אמצע החיים" לרכב, שבקושי מלאו לו שלוש שנים. המנוע החדש מייצר תוספת לא דרמטית של כעשרה כ"ס בהספק, ל-256 כ"ס סה"כ, אולם הוא מייצר כעת כ-20% יותר מומנט מקודמו, ולמרות הנפח המוגדל אינו מוסיף מאום למשקל.

מי שמצפה לצליל גרוני ולתחושה המחוספסת המסורתית של מנועי ה"בוקסר" של סובארו יופתע. המנוע החדש מרגיש ונשמע כמו V6 אמריקני חלק, חזק ותרבותי, ובשילוב עם תיבת הילוכים אוטומטית, שעברה שדרוג מקיף ותכנות מחדש, הוא מעניק ל-B9 מודל 2008 כנפיים חדשות.

אספקת הכוח מיידית, התאוצה נבנית באינטנסיביות, עקיפות מתבצעות בקלות ולחיצה אגרסיבית על הדוושה יכולה להדוף את הנוסעים לאחור כאילו לא מדובר במסה של 1.94 טון. הביצועים על הנייר מכובדים - הכלי מסוגל להאיץ מאפס למאה ב-8.9 שניות בדרך למהירות מירבית של 207 קמ"ש - וצריכת הדלק בהתאם. עם רגל עדינה לא הגענו ליותר מ-8.5 קילומטר לליטר. נהג שישחרר את הרסן לעתים תכופות, יראה ממוצע של שישה ק"מ לליטר בנזין.

ה-B9 היוצא היה כלי רך בנוסח אמריקני, שנוחותו באה במידה רבה על חשבון ניתוק הנהג מהכביש.

מודל 2008 רך ונוח לא פחות אולם כעת יש לו ספיגה בוגרת, שמותירה בידי הנהג מספיק מידע חיוני אודות מצב הגלגלים ביחס לכביש. למעט תחושה מלאכותית וקלה מדי של ההיגוי בשיא הפנייה, ההגה מעניק תחושה לינארית ומאוזנת ותנודות הגוף מרוסנות היטב בכבישים מפותלים. רוחות מזרחיות עזות לאורך כביש החוף אפשרו לנו להתרשם לחיוב גם מהיציבות הכיוונית של הכלי. אפילו הבלמים אינם לוקים בתחושה הספוגית המוכרת של תוצרת ארצות הברית.

סובארו טריבקה B9

ה-B9 היוצא הצפין יכולת שטח "משפחתית" וקשיחות מבנית מפתיעה מתחת לעיצוב המגונדר שלו. קרוב לוודאי, שגם הכלי הנוכחי לא יאכזב את בעליו כאשר יגיע הזמן לנטוש את האספלט בעת חירום. ואולם, העיצוב החדש של הפגושים מקטין את זוויות הגישה של הכלי, וליבנו לא נתן לנו לגרוס ולשרוט את המרכב ואת חצאיותיו המהודרות בארץ לא נודעת.

סובארו B9 מודל 2008 בגרסה התחלתית, שכוללת כמעט הכל - ריפוד עור, מושבים חשמליים, מערכת קול איכותית, חישוקי 18 אינץ', גג נפתח ועוד - עולה 350 אלף שקל. דגם השבעה מקומות כבר עולה 375 אלף שקל. במחיר הזה מקבלים רכב כביש-שטח משפחתי נעים ומהודר, שימלא נאמנה כל משימה משפחתית ואורבנית טיפוסית. אין לו מקדם עיצוב דרמטי כמו לניסן מוראנו או אינפיניטי FX, וגם לא את מקדם היוקרה של לקסוס. אבל מי שמחפש אלטרנטיבה חרישית ולא מתבלטת לטוארג ושאר כלים אירופיים בעלי התדמית הממוסדת, יגלה שה-B9 המחודש הוא מועמד ראוי.

זכות: איכות ייצור, בידוד, נוחות נסיעה, מרווח פנים, יחידת הנעה חזקה ומעודנת

חובה: יחס מחיר/תדמית מותג, צריכת דלק

מתחרים: לקסוס RX, ניסן מוראנו, ג'יפ גראנד-צ'ירוקי ועוד

לקסוס RX

עם דימוי מותג יוקרתי, שנבנה בעמל רב בשוק האמריקני, ה-RX ביסס עד כה את הנוכחות הרצינית ביותר של היצרנים היפנים בפלח הכביש-שטח היוקרתי של ישראל. הדגם הנוכחי עבר שדרוג מקיף לפני שנתיים ויש לו מנוע 3.5 ליטר עם הספק רציני של 276 כ"ס ותאוצות מהירות יותר משל הסובארו. לאחר הפחתת המס האחרונה מחירו עומד על כ-420 אלף שקל. בשנה הבאה צפוי להופיע דור חדש שלו.

ניסן מוראנו

המוראנו של ניסן היה אחד הנציגים הרשמיים הראשונים של רכבי הכביש-שטח היפאניים בפלח היוקרה של מועדון ה-400 אלף שקל פלוס. הדור המחודש שלו, שהוצג בסוף השנה בארצות הברית ויגיע לאירופה ברבעון האחרון של השנה, עומד בסימן "יותר". הוא ארוך, רחב וגבוה יותר מקודמו בכמה סנטימטרים, ומציע תא מעוצב בתחכום. הוא מצויד במנוע 3.5 ליטר בהספק 265 כ"ס ובתיבה אוטומטית רציפה מדור חדש. עיצובו עודן, הוחלק ונראה אפילו יותר אגרסיבי מקודמו. המחיר עדיין לא ידוע.

ג'יפ גראנד-צ'ירוקי 2008

בחסות הדולר הצונח הגיע אלינו בינואר השנה הדור המחודש של ג'יפ גראנד-צ'ירוקי. חיצונית אין כמעט שינוי לעומת המודל היוצא, אולם במחיר של 390 אלף שקל, לפני הנחות לא רשמיות, מקבלים מנוע V8 אמריקני מדור אחרון, שהספקו קפץ בכמעט שליש ל-303 כ"ס והמומנט שלו צמח ל-45 קג"מ. ביצועי הכביש של הדגם הם מהנמרצים בפלח הזה וביצועי השטח נותרו רציניים ומקצועיים כבעבר. גם תא הנוסעים עבר שדרוג ושינוי מקיף.