10 עובדות על שוק דובי

מנכ"ל בית ההשקעות פרוקסימה יוצא לקניות ועושה איתכם חושבים באיזה מחיר כדאי מה

1.שוק דובי (שוק במגמת ירידה) מתחיל להיות מוגדר ככזה לאחר ירידה של 20% מהפסגה.

2.לרוב שווקים דוביים לא נמשכים יותר מ 24 חודשים.

3.למרות זאת, בשנות ה 70 נמשך השוק הדובי למעלה מ 7 שנים.

4.שוק דובי מתחיל ברוב המקרים בירידה חדה שמסירה את הקצף הספקולטיבי מהשוק.

5.לאחר השלב של הירידה החדה מגיע שלב הראלי עליות שערים חדות שגורמות לאנשים לחשוב שהמשבר עבר.

6.בראלי, שבא אחרי הירידה החזקה, מחזורי המסחר נוטים להיות נמוכים יותר מאשר בירידה והם מתרכזים בעיקר במניות ובסקטורים מסוימים.

7.בשלב השלישי של השוק הדובי מתחילה ירידה ארוכה ומתמשכת, שמלווה באובדן עניין מצד המשקיעים. מעט משקיעים מתעניינים במעט מניות בעיקר בסולידיות.

8.שוק דובי כמעט אף פעם לא מסתיים בלי שהוא ירד לפחות ב - 40% מהשיא. בשנות ה 70 ירד השוק גם ב 50% .

9.בממוצע שוק דובי נמשך 16 חודשים אבל ככל שהתקופה שלפניו הייתה טובה יותר, הוא יכול להימשך יותר זמן.

10.שוק דובי תמיד, אבל תמיד נגמר בסופו של דבר. הוא נגמר כשאף אחד לא רוצה יותר לשמוע על השקעה במניות והוא מסתובב בעוצמה כזאת שתגרום לך כל החיים לשאול: "איך לעזאזל לא הייתי שם כשזה קרה?"

כמעט כל מדדי המניות בארה"ב, באירופה ובישראל נמצאים גבוה יותר מרמת הירידה של 20% מהשיא ולכן לא ניתן עדיין לקבוע שאנו בשוק דובי. עם זאת, חשוב לציין שהמדדים כבר הגיעו לירידה כזאת,אך תיקנו למעלה לאחרונה.

קשה לדעת באיזה שלב של השוק הדובי אנו נמצאים (אם בכלל). אפשר לפרש כל תנודה או נתון לכל כיוון, תלוי בעיני המתבונן. הנתונים שלעיל הם ממוצעים שנאספו בדיעבד ולא בטוח שיקרו גם בעתיד. הדבר היחיד שבטוח הוא שנופתע כאשר תשתנה המגמה.

מניות
בחודש האחרון עברו כל הבורסות בעולם תיקונים, חלקם אף חדים, מהירידות החזקות שאפיינו את החודשים הראשונים של השנה. נוצר הרושם שלעת עתה, המשבר שהתחיל באשראי הסאב פריים, הגיע לרגיעה ושכל ההערכות הפסימיות וגם התקוות כבר מגולמות במחירים.

הירידה במחזורי המסחר יכולה להיות מוסברת בכך שיש מעט מוכרים ברמת המחירים הנמוכה אליה הגיעו השווקים וכעת יש ציפייה דרוכה לראות אם המשבר מתרחב או נרגע. תחושתנו היא, שרמות הריבית הנוכחיות בישראל ובארה"ב תומכות בהמשך עליות השערים אך אנו ממשיכים לחשוש מהמשך מחנק האשראי.
המלצתי: לא למהר להגדיל אחזקות ברמות אלו של השווקים להגדיל רק בירידות.

סולידי שקלי
נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, ממשיך להיגרר אחרי השוק במקום להובילו. המשך התחזקותו של השקל, מבטיחה על כן גם את המשך הורדת הריבית. ככסת"ח, מסביר לנו עכשיו הנגיד כי הוא צפה ירידה בפעילות המשק בהמשך השנה.
לפיכך, אנו לא צופים העלאת מדרגה באינפלציה ומכיוון שהעלאת ריבית אינה נראית באופק, ניתן להגדיל את האפיק השקלי על חשבון האפיק הצמוד.
המלצתי: להגדיל את החלק השקלי של תיק ההשקעות על חשבון האפיק הצמוד.

מט"ח
בד בבד עם סיום מהלך ההתחזקות של הדולר בעולם, בחר הנגיד שלנו לצאת בהכרזה על כך שהוא צופה שהשקל ימשיך להתחזק. ההבהרה שיצאה מבנק ישראל למחרת לפיה התכוון הנגיד לטווח הארוך ולא מיידית, רק גרמה להמשך הידרדרות הדולר אף מעבר לירידתו בעולם.
הדולר הזול הוא בעיה של כל הנגידים בעולם ותידרש פעולה משותפת שתעצור את היחלשותו. קשה לנו להאמין שיכול להימשך לאורך זמן המצב שבו המחירים בארה"ב ממשיכים להיות זולים, בעוד באירופה משלמים מחירים היקרים בהרבה.
המלצתי: בפרפראזה על דבריו של אהרון ברק: התחזקות הדולר לא תפתיע אבל היא תבוא בהפתעה.

תיקים

חיים ונציה הוא מנכ"ל בית ההשקעות פרוקסימה