מבחן דרכים: וולוו S80 - מנהלים חיסכון

מחירי הבנזין הנוסקים עשויים להעניק עדנה מחודשת לרכבי הדיזל, וזו הזדמנות מצוינת לבחון 2 גרסאות של מכונית המנכ"לים השוודית וולבו S80 - האחת בהנעת בנזין והשנייה בדיזל ; גירסת הבנזין מפוארת ובעלת אחיזה טובה יותר, ואילו הדיזל מפנקת מעט פחות אבל יותר משתלמת בטווח הארוך

השבוע חצו מחירי הנפט בעולם את הרף ההיסטורי של 120 דולר לחבית. בדומה לשיאים קודמים שנשברו, גם השיא החדש חלף מעל ראשי הנהגים בישראל כמו עננה קלה ביום קיץ. תחנות הדלק המשיכו לעבוד במלוא הקצב, והציבור לא פנה לחפש אלטרנטיבות חסכוניות. זאת בניגוד לשווקים קטנים ולא משמעותיים כמו השוק המערב-אירופאי והשוק האמריקני, שבהם כבר מורגשת הפחתה בכמות הנסיעות ומעבר המוני לכלי רכב חסכוניים.

הסבר אחד לאדישות המקומית סיפק לי השבוע שכן, מנהל פיתוח בחברה גדולה, שנוסע ברכב מקבוצה 5 עם מנוע V6 בנזין. "אין לי מושג כמה עולה ליטר דלק או כמה הרכב צורך", הוא התוודה, "בשביל זה יש דלקן ומעסיק, שמשלם את הדלק. רק לעיתים רחוקות אני יוצא מהרכב בתחנה".

אבל גם למעסיקים יש קו אדום, ונראה שהקו הזה הולך ומתקרב. הוא עשוי להגיע בשבעה שקלים לליטר, או אולי בעשרה שקלים לליטר, אבל במוקדם או במאוחר חלק נכבד מעלות הדלק תתחיל להתגלגל לכיוון מקבלי הרכב הצמוד. אם וכאשר זה יקרה אפשר להניח שאחת האלטרנטיבות תהיה בחירה ברכב דיזל. אמנם נכון להיום מחיר הסולר (אחרי ההנחה בתחנה) זהה או גבוה מעט משל הבנזין, אבל מנועי דיזל מהדור האחרון חסכוניים בשיעור של 20%-50% ממנועי בנזין מקבילים.

האם ההנעה בדיזל תזכה לעדנה מחודשת? אחת מהזירות שבה תיבחן השאלה היא רכבי המנכ"לים המפוארים, שחלק לא מבוטל מהם עובר 50 ואפילו 70 אלף קילומטר בשנה. בחרנו לצורך הבדיקה בוולבו D5 S80, שהיא אחת הבודדות בפלח שמוצעות ללקוחות פרטיים עם מנוע טורבו-דיזל ותיבה אוטומטית, ומולה העמדנו את דגם ה-T6 החדש של ה-S80 - דגם כוחני עם שני מגדשי טורבו ו-286 כ"ס.

וולבו S80 Volvo S80

חיצונית אין הבדל מהותי בין השתיים. ה-S80 החדשה היא מכונית אתלטית למראה, שנראית זורמת ומאוזנת מהצד, מוצקה ומתוחכמת מאחור ומעט סתמית ופשוטה במבט חזיתי. ה-T6 ניצבת על חישוקים רחבים יותר, אך זה כמעט ההבדל היחיד. גם בתא הנוסעים לא ניתן למצוא הבדלים בין גרסת הדיזל לבנזין, מלבד רמת האבזור. הנדסת האנוש מתוכננת היטב והמושבים מפנקים ותומכים בחוליות הגב על פי מיטב המסורת השוודית. דגם ה-T6 שלנו הגיע עם ריפוד עור בהיר, שנראה הרבה יותר טוב ואופטימי ממשטחי הדיפון האפורים-כהים של דגם הדיזל.

וולבו S80 Volvo S80

שני רכבי המבחן היו סוסי עבודה עם קילומטרז' גבוה אולם שניהם הפגינו איכות ייצור מכובדת ללא סימנים להתרופפות והזדקנות. באגף הנוחות וההתנהגות מפגינות שתי המכוניות התנהגות דומה, עד לסף מסוים. שתיהן מעניקות תחושת ביטחון עם נטיית גוף מינימלית בפניות ובעלות רפלקסים זריזים. לשתיהן היגוי סביר אם כי בשיא הפניה הוא אינו מרגיש מדויק וחד ברמה של ב.מ.וו, למשל.

אבל כאשר ממשיכים ללחוץ מתגלים הבדלים. דגם ה-D5 מצויד בהנעה קדמית ויש לו מנוע כבד למדי בחרטום. תחת לחץ אינטנסיבי בפניות הוא נוטה להרחיב את רדיוס הפניה. לדגם ה-T6 יש הנעה לכל הגלגלים, שמעניקה לו אחיזת כביש מוחלטת ותגובה נייטרלית לאורך כל הפניה בדומה לנסיעה על מסילת רכבת. על כבישים רטובים או מושלגים ההבדל צפוי להיות מוחשי עוד יותר, אך לא מצאנו כאלה. בכל מקרה מדובר בהבדלים שבאים לידי ביטוי בקצה העליון של מעטפת הביצועים, שרוב הלקוחות לא יתקרבו אליו. ההנעה הכפולה גם מסייעת ל-T6 לרסן את כוח המנוע ולהעביר אותו ביעילות רבה יותר לגלגלים ללא סחרור צמיגים.

עד כה ההבדלים היו מינוריים וההכרעה בין השתיים מתרכזת באגף המנועים. תיאורטית, יחסי הכוחות על הכביש נוטים באופן מובהק לטובת מנוע הבנזין של ה-T6, שרותם 6 צילינדרים, נפח של 3 ליטר ושני מגדשי טורבו כדי לייצר 285 כ"ס. לדיזל יש רק חמישה צילינדרים ונפח של 2.4 ליטר והוא מייצר 100 כוחות סוס פחות - הבדל מוחשי מאד.

ה-D5 מנצח בצריכת דלק

בסעיף המומנט, האחראי לתחושת הדחף והסחיבה הסובייקטיבית, העניינים מתאזנים. גם הבנזין וגם הדיזל הקטן ממנו מייצרים מומנט מסיבי זהה של 40 קג"מ. אם מוסיפים לכך את העובדה שה-T6 בעל ההנעה הכפולה שוקל 100 קילו יותר, המצב מתחיל להתאזן. ל-T6 יש אמנם דחף טורבו מענג וצבירת מהירות מרשימה וחלקה עד לקו האדום, אבל גם לחיצה בריאה על ה-D5 דוחפת את הרכב הגדול קדימה בכל שיפוע כאילו הוא רתום לקטר. שני המנועים מרגישים נינוחים בתנאי שיוט בין-עירוניים מהירים אך למנוע הבנזין יש תגובות יותר חדות בעת יציאה לעקיפה והאצות. לדיזל יש גם השהיה מוחשית יותר, עד שהדחף מתחיל להיבנות.

נתוני הביצועים מראים שה-T6 מהיר יותר משמעותית מאחיו: האצה ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות לעומת 9 שניות בדיזל ו-250 קמ"ש לעומת 220 קמ"ש. אבל עדיין גם ביצועיו של הדיזל לא יביישו את בעליו. מנוע הדיזל של וולבו מתקשה להשיג את רמת השקט והעידון של הדיזלים הגרמניים החדשים וחלק מהטרטור חודר במהירויות נמוכות גם לתא הנוסעים. ל-T6 יש אמנם צליל מוזר, ששונה משל רוב המנועים המקובלים, אולם הוא עדיין שקט משמעותית ממנוע ה-D5.

כצפוי צריכת הדלק היא הסעיף בו מנצחת ה-D5 בנוק-אאוט. נתוני היצרן מעניקים לדגם דיזל האוטומטי צריכה ממוצעת של 13.7 קילומטר לליטר וזה נתון מרשים בהתחשב במשקל ובביצועים של הרכב. בנסיעה ארוכת טווח גילינו, שאפשר להתקרב לנתון הצריכה הזה ושהיעד של טווח נסיעה של כ-800 עד 900 קילומטר בין ביקורים בתחנת הדלק נראה בר-השגה. ביחס ל-T6 נוקטת וולבו בצריכה ממוצעת של 8.9 ק"מ לליטר, אך מי שייכנע לעיתים תכופות לפיתוי הביצועים, שמציבה המכונית החזקה הזאת, יתקשה להשיג יותר מ-6.5 קילומטר לליטר.

וולבו S80 טורבו-דיזל עולה בישראל 406 אלף שקל, כ-83 אלף שקל פחות מדגם ה-T6. אם מקזזים את עלות אבזור הפאר התקני העודף של ה-T6, פער המחיר מצטמצם משמעותית. דגם הבנזין גם שקט ומעודן יותר, אוחז טוב יותר על כבישים רטובים ומעניק עינוגי-טורבו שוודיים, שכמותם כבר קשה למצוא כיום בשוק אבל מנקודת מבט כלכלית הפער בעלויות השוטפות צפוי להפוך את ה-D5 למשתלמת הרבה יותר מאחותה למי שנמצא על הכביש חלק גדול מהשנה. אם לשפוט על פי הכיוון בו צועדים מחירי הדלק, הפער הזה רק ילך ויגדל.

דיזל למנהלים

* מרצדס E280 CDI

אנשי המכירות של מרצדס לא יתנדבו לספר לכם עליה אם אינכם נהגי מוניות, אבל במחירון של החברה בארץ מוצעת גרסה זו מסדרת ה-E קלאס. למכונית יש מנוע V6 בנפח 3 ליטר, שמייצר 190 כ"ס. בסיוע המנוע ותיבה אוטומטית בת 7 מהירויות ה-E יכולה לזנק מאפס למאה ב-7.6 שניות בדרך ל-238 קמ"ש ולהחזיר צריכה ממוצעת של כ-13.9 ק"מ לליטר סולר. הדגם המפואר עולה 465 אלף שקל.

* אאודי TDI A6 קוואטרו

הנציגה של אאודי בפלח הסאלון-דיזל בארץ מצוידת גם היא בהנעה כפולה-קבועה ובמנוע טורבו-דיזל מדור אחרון עם 233 כ"ס ו-46 קג"מ. בסיוע המנוע ותיבת טיפטרוניק אוטומטית מסוגלת המכונית להאיץ מאפס למאה ב-7.1 שניות בלבד, להגיע ל-238 כ"ס ולהחזיר רשמית כ-11.8 קילומטר לליטר. היא מגיעה ברמת אבזור מפוארת ועולה 468 אלף שקל.

* ב.מ. וו D525

במחירון של ב.מ.וו בארץ מופיעות שתי גרסאות דיזל של מכונית הספורט-סאלון סדרה 5. הגרסה ההתחלתית, D525, מצוידת במנוע 6 צילינדרים בנפח 3 ליטר, שמייצר בגרסתו העדכנית 197 כ"ס. באלה די והותר כדי להאיץ את המכונית הגדולה מאפס למאה ב-7.7 שניות. צריכת הדלק הממוצעת הרשמית עומדת על לא פחות מ-15.4 קילומטר לליטר והמנוע מוגדר גם "ירוק" - הוא פולט פחות מ-172 גרם CO2 לקילומטר. מחירו בארץ 450 אלף שקל.