כך תרוויחו מעידכון המדדים הקרוב

ביום שלישי הבא זה קורה: הזדמנות לקצור תשואות נאות מהשקעות תוך זמן קצר

עדכון מדדי הבורסה הנעשה בכל ינואר ויולי, יתרחש ביום ג' הבא, ולקראת עדכון זה פרסמה הבורסה ביום חמישי שעבר את המניות שיעברו בין המדדים השונים. המעבר בין המדדים משמעותי עבור החברות, ויש לו השלכות רבות גם על המשקיעים, שיכולים להשיג בעקבותיו תשואות נאות בזמן קצר.

השינוי העיקרי במניה מתרחש כתוצאה מכניסה ראשונה למדד או 'עליית מדד' (למשל מ'יתר 50' ל'ת"א 75') הוא הגדלת הנזילות, המושפע ישירות מפעילותן של קרנות הנאמנות ותעודות הסל. גופים אלה חייבים לשמור ולהיצמד למדיניות השקעתם, ולכן 'יתקנו' את הרכב הקרנות והתעודות שלהם בהתאם לשינויים במדדים אחריהם הן עוקבות, באמצעות רכישה ומכירת מניות. לתהליך זה השפעה רבה גם על ביצועי המניות בימי העדכון, שבו נדון מיד.

מאחר ומנזילות גבוהה לא נרוויח כסף, נפנה כעת להשפעת אירוע עדכון המדדים על ביצועי המניות. מדובר בנושא אחר לחלוטין, שחבוי בו שכר נאה.

אפקט המדד
עדכון המדדים אמור להיות הליך טכני לחלוטין, שבמהלכו השוק אינו נחשף למידע חדש, מלבד תזוזת מניות בין רשימות שונות, ועל כן עפ"י תיאורית השוק היעיל, שערי המניות אינם אמורים להשתנות במועד זה. אולם, מחקרים מוכיחים כי לתיאוריה יפה זו אין אחיזה במציאות, וכי 'עליית' מדד, למשל, בדרך כלל תגרום למניות ה'עולות' להניב תשואה עודפת על-פני מדדי הייחוס.

התופעה של השגת התשואות העודפות נקראת 'אפקט המדד', ומלבד תשואות עודפות היא מאופיינת בתנודות חריגות במחירי המניות המשתתפות באירוע. במטרה למזער את התנודות הצפויות מפרסמת הבורסה את שמות המניות המתעדכנות, מספר ימים לפני העדכון בפועל, וזאת במטרה לאפשר לגופים הגדולים להיערך כראוי לשינוי, לרכוש ולמכור את המניות בצורה הדרגתית. למרות זאת, התופעה לא נעלמה והיא עודנה נותנת אותותיה במסחר.

Show me the money
בטבלה מתואר את שהתרחש בעדכון המדדים האחרון, בדגש על יום העדכון בפועל והיום שלפניו:

01/01/08יום העדכון בפועל -

31/12/07יום לפני יום העדכון -

מדד

תשואת המדד

ביצועי המניות ה'עולות' למדד

תשואת המדד

ביצועי המניות ה'עולות' למדד

יתר 120

4.25%

0.10%

-2.50%

5.90%

תל-דיב 20

-0.05%

-1.20%

0.70%

4.18%

יתר 50

3.70%

1.40%

-2.20%

4.00%

נדל"ן 15

1.74%

-0.55%

0.56%

1.35%

ת"א 75

0.90%

-0.04%

1.36%

0.57%

ת"א 25*

0.66%

------ *

0.10%

------ *

ניתן להבחין שביום שקדם ליום העדכון, השיגו מרבית המניות, בממוצע, תשואה גבוהה משמעותית מהמדד אליו 'עלו', אך ביום המחרת הן השיגו תשואה נמוכה מתשואתו. כלומר, נכון היה להחזיק ביום שלפני יום העדכון את המניות עצמן, וביום העדכון את המדד.

בנוסף ניתן לראות כי כצפוי, מניות היתר מושפעות לחיוב בצורה החזקה ביותר מ'אפקט המדד', השפעה הנובעת מאותם ביקושים חריגים של קרנות הנאמנות ותעודות הסל, שהצטרפו לביקושי המשקיעים הפרטיים, המכירים אפקט זה.
תשואה נאה בזמן קצר? בהחלט!

אל תבזבזו את ההזדמנות

בטרם תרוצו לרכוש מניות ביום האחרון של יוני, זכרו כי בהנחה שקיומו של 'אפקט המדד' ייוודע עם הזמן לציבור הרחב, היום האופטימאלי לרכישת המניות 'ידחף לאחור'.

כרישי השוק ינסו לרכוש את המניות 'יום לפני' שמחיריהן עולים, כך שבסופו של התהליך יום הרכישה המיטבי יהיה יום לפני יום פרסום הודעת הבורסה המבשרת על המניות שיכללו בעדכון המדדים...

ככל שההכרה באפקט האמור תגבר, כך צפוי כי הוא ילך ויחלש. בינתיים, מהרו ובידקו אילו מניות 'עולות' למדדים השונים, כיוון שהתופעה שתוארה מתרחשת רק פעמיים בשנה. חבל לבזבז אותה.

עודד חן הוא בעל תואר במנהל עסקים ועובד בחברת איתוראן הנסחרת בבורסה בתל אביב ובנאסד"ק