מניית התקשורת שתכה את השוק

נוסחת הקסם של ג'ואל גרינבלט מאתרת את החברות היעילות והזולות ביותר בבורסה

צחי אברהם הוא אנליסט תקשורת וטכנולוגיה בכלל פיננסים ברוקראג'. סלקום וכלל פיננסים מחוזקות בחברת ההחזקה איי.די.בי.

ג'ואל גרינבלאט (Joel Greenblatt), המנהל את קרן הגידור "גוטהאם" (GOTHAM) ומחבר רב המכר "הספר הקטן שמכה את השוק" מציע בספרו נוסחה לאיתור מניות בעלות פוטנציאל להכות את מדד המניות הכללי בבורסה שבה הן נסחרות.

  1. 1. מחלקים את הרווח התפעולי (EBIT) בשווי היזמי (EV) של החברה - זו מנה ראשונה.
  2. 2. מחלקים את הרווח התפעולי בשווי הנכסים המוחשיים נטו - זו מנה שניה.
  3. 3. מחברים בין שתי המנות.
  4. 4. הסכום המתקבל מהחישוב, מדרג את המניה.

גרינבלט מציע לבחון קבוצת מניות גדולה מאד (בין 500 ל-2000) ולבחור ממנה מקבץ המורכב מ-10 עד 30 מניות שהניקוד שלהן, לפי הנוסחה, הגבוה ביותר.

גרינבלאט חוזר ומדגיש בספרו שיעילות הנוסחה כאמצעי למסחר תלויה באופן השימוש בה. הוא מציע לקנות ולמכור את מיקבץ המניות הנבחרות בכל תקופה קצובה מראש: כל רבעון או כל שנה. בתום כל תקופה, לשיטתו יש לחשב מחדש את מניות "הקבוצה הגדולה" ולבחור מתוכן שוב, את המניות שקיבלו את הניקוד הגבוה ביותר.

בחזרה לארץ

אשתמש בנוסחה כדי לבחון את סקטור התקשורת בבורסת תל אביב, מזווית חדשה, המהווה תרגיל מחשבתי יותר מאשר המלצת קניה רשמית.

זווית ההתבוננות הנפוצה ברווחי חברות היא דרך מכפיל הרווח הנקי. הנוסחה מציגה את הרווח כחיבור של תשואה על נכסים ממשיים עם התשואה על השווי היזמי. כך אפשר לאתר את חברות שהן יעילות מבחינה תפעולית ושמחירן נמוך יחסית.

סלקום בראש

התוצאות המתקבלות בהשוואה בין חברות התקשורת הישראליות:

צחי אברהם תקשורת

סלקום בולטת במקום הראשון עם תשואה של 400% על הנכסים המוחשיים, והיא המנצחת בהשוואה. האם תוכל להציג תשואה כזו במחיר המניה בשנה הקרובה? אני בספק.

אבל ההבדלים המשמעותיים בתוצאות שולחים אותנו למאזן של החברות ומצביעים על כך שהשוני הגדול בין סלקום לאורנג' מופיע בעיקר בסעיף ההון העצמי של שתי החברות.

ההון העצמי של סלקום הוא 0.4 מיליארד שקלים, לעומת 1.4 מיליארד לפרטנר. הגורם לכך הוא מדיניות חלוקת הדיוודידנדים הנדיבה של סלקום, לעומרת פרטנר שכרגע נראה שאוגרת מזומנים, כנראה לקראת כניסתה לפעילות אינטרנט ולטלוויזיה הרב הערוצית.

ההשקעה המתוכננת הזו של אורנג' אולי תשתלם לה במשך השנה הבאה, אבל בינתיים היא מציגה תשואות נמוכות יחסית על הנכסים המוחשיים שבידיה.

אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך. חברת התקשורת סלקום מוחזקת ע"י IDB ששולטת גם בכלל פיננסים.