גורמים נדל"ניים על עסקת גליל ים: "המינהל מתפשר עם החזקים ומתעקש עם החלשים"

"ביטל הסכם דומה עם חורשים, וחתם על הסכמים נדיבים עם משפ' דנקנר"

"המינהל מתפשר עם החזקים ועומד על דעתו כשמדובר בחלשים" - כך אומרים גורמים בענף הנדל"ן בעקבות החלטת מועצת מקרקעי ישראל בשבוע שעבר (ג') לאשר את ההסכם עם קיבוץ גליל ים. לטענתם, בשעה שהמינהל ביטל הסכם דומה עם קיבוץ חורשים ומנהל משפטים נגד קיבוץ כפר עזה ויישובים אחרים בפריפריה בעניינים דומים, הסכים המינהל לחתום על הסכמים נדיבים עם קיבוץ גליל ים, עם חברת פי גלילות, בבעלות חברות המלח ועם ברכות המלח של משפחת דנקנר.

בדרך לביהמ"ש?

לדעת הגורמים, אם המועצה החליטה שהחלטה 611 - המאפשרת לקיבוץ ליזום תוכנית בנייה ולשלם 51% משווי הקרקע למינהל - אינה קיימת, עליו לדבוק בה בכל המקרים, להגן עליה גם בבית המשפט ולא להיכנע מול גופים בעלי השפעה. לדעת הגורמים, אין ספק שההחלטה תגיע בסופו של דבר לבית המשפט.

במסגרת ההסכם עם גליל ים יעביר הקיבוץ למינהל 700 דונם, ששווייה גבוה מ-80 מיליון דולר, ובתמורה יקבל קרקע מהוונת לבניית 700 יחידות דיור וכן פיצוי כספי בעבור 200 דירות נוספות. הסכם הפשרה נחתם לאחר שהקיבוץ דרש פיצוי על מסירת חלק מקרקעותיו להקמת תשתיות חיוניות ובעקבות ביטול ההסכם במסגרת החלטה 611, שאפשרה לקיבוץ ליזום תוכנית להקמת 1,000 יחידות דיור ושטח תעסוקה. ההסכם בין המינהל לקיבוץ נחתם לאחר 15 שנות דיונים.

לטענת הגורמים, דרישת הקיבוץ לפיצוי בעקבות מסירת קרקע לתשתיות, היא תירוץ בלבד, שכן למדינה מותר להפקיע קרקע לתשתיות מאנשים פרטיים, על אחת כמה וכמה מקיבוץ שיש לו חוזה משבצת בלבד. לא רק זאת, אם המועצה קבעה שהחלטה 611 מבוטלת, היא לא מוסמכת להתפשר מבלי לנמק זאת. לדעת הגורמים, המינהל אינו גוף פרטי שיכול לנהל גישורים לגבי החלטותיו ועליו לנהוג בשוויון מול כל החוכרים, במיוחד כאשר מדובר באחת הקרקעות היקרות במדינה.

מנהל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, אמר בתגובה: "אני לא מאמין שאפשר היה לסגור עסקה אחרת". לדבריו, אסור לשכוח שההסכם עם הקיבוץ היה שהוא נותן קרקע ומקבל בתמורה את תנאי החלטה 611 המאפשרת לקיבוץ ליזום תוכנית בתשלום של 51%. באשר לקיבוץ חורשים, אומר ביבי, שהוא קיבל בסופו של דבר הסכם על פי החלטה 727, המעניקה לקיבוץ 27% מהעסקה, זאת בשעה שגליל ים קיבל הרבה פחות.

טרם אושר ההסכם

אסיפת קיבוץ גליל ים טרם אישרה את ההסכם עם המינהל, אך לדעת גורמים בקיבוץ, אף שתושביו חשים מרומים, הם יתמכו בסופו של דבר בהסכם, בעיקר בעקבות לחצם של הבנקים הנושים. לטענתם, ההסכם שבידיהם מעניק להם אפשרות לשווק 4,400 יחידות דיור ואילו כעת הם מקבלים כ-900 יחידות בלבד. עוד טוענים הגורמים, שגם אם ההסכם ייחתם, הרי שיעברו עוד לפחות שבע שנים עד שתוכנית הבינוי תאושר, ומנגד החוב לבנקים הולך וגדל.

משמעות הדבר היא שבסופו של דבר כל הכסף ישמש לתשלום חובות. "המינהל ירש אותנו בעודם בחיים", אומרים בקיבוץ, "אם היה לנו כוח היינו הולכים לבית המשפט ומוכיחים את צדקתנו".