חוזרים למתווה ההלאמה: הפדרל ריזרב מזרים 85 מיליארד דולר להצלת AIG

לאחר שהבנק המרכזי האמריקני סירב להיחלץ לעזרת ליהמן ברדרס שלשום ולהוריד את הריבית המרכזית אמש, יביא הצעד הנוכחי לאחזקה של 79.9% בחברת הביטוח הגדולה בארה"ב בידי הממשל ; הודעת ה'פד': "נפילת AIG עלולה היתה לייקר משמעותית את עלויות גיוס הכסף, להקטין את העושר הפיננסי של משקי-הבית ולנתונים כלכליים חלשים בארה"ב" ; היום יתקיים דיון בין נציגי הבנקים בישראל והנגיד פישר בעקבות המשבר ; ובינתיים: השווקים באסיה מתאוששים

הבנק המרכזי האמריקני, הפדרל ריזרב, הודיע אמש לאחר סיום המסחר בוול סטריט, כי יבוא לעזרתה של חברת הביטוח הגדולה בעולם, AIG .

ה'פד' הודיע כי הוא מזרים 85 מיליארד דולר, כ"הלוואת חירום" לחברה, בכדי להציל אותה מהמצוקה אליה נקלעה. ה'פד' אמר בהודעה כי נפילה של חברת הביטוח יפגע במגזר הפיננסי, שכבר ספג לאחרונה פגיעות רבות, וכן בכלכלה, והוא נחוש בדעתו לסייע להם.

ה'פד' מסר כי ללא הסיוע של הממשל, קריסתה של AIG היתה "עלולה לייקר משמעותית את עלויות גיוס הכסף, להקטין את העושר הפיננסי של משקי-הבית ולנתונים כלכליים חלשים". גם בבית הלבן תמכו בסיוע לחברת הביטוח. כפי שמסר טוני פראטו, הדובר של הבית הלבן, "המהלך נעשה בכדי לייצב את השווקים הפיננסיים ולצמצם את הנזק לכלכלה".

בתמורה להזרמת ההון בהלוואה, הממשל האמריקני ישלוט בכ-79.9% בחברת הביטוח, ולפיכך יהפוך לבעל העניין הגדול בחברה, ומשמעות הדבר שהחברה הולאמה.

נזכיר כי AIG נקלעה לבעיות נזילות קשות, ואף עמדה בפני מצב אפשרי בהחלט של פשיטת רגל. מאזנה של החברה נפגע קשות ממחיקות ומהפסדי אשראי בהיקף של מיליארדי דולרים, כתוצאה מקריסת שוק המשכנתאות בארה"ב, ועלו החששות כי היא לא תצליח להשיג את המימון שנדרש על מנת להמשיך ולהתקיים, קרי, לביטחונות בגובה של 75 מיליארד דולר.

דירוג האשראי של AIG אף נחתך אמש בידי חברות הדירוג מודי'ס וסטנדרט אנד פור (P&S), מה שהגביר את החששות להמשך קיומה. כזכור, בניסיון להקל על AIG הודיע מושל ניו יורק כי יאפשר לחברת הביטוח הגדולה בעולם, להשתמש ב-20 מיליארד דולר מנכסי החברות הבנות אותן היא מציעה למכירה - כערבונות, בכדי לאפשר לחברה לקבל הלוואת גישור מהפד' שתספק לה את המזומן הנדרש לה על מנת שתוכל להמשיך בפעילותה.