באוצר לא מרוצים ממודל מכרז ה-WiMAX

משרד התקשורת דוחף למודל של מכרז "הפוך", כלומר מכרז שייערך על בסיס המחיר הנמוך ביותר לדקה, במקום התשלום הגבוה ביותר עבור התדרים

משרד האוצר, בראשותו של השר רוני בר-און, לא בטוחים לגבי מידת האפקטיביות של המודל אותו מנסה משרד התקשורת ליישם במסגרת המכרז בנושא ה-WiMAX. משרד התקשורת דוחף למודל של מכרז "הפוך", כלומר מכרז שייערך על בסיס המחיר הנמוך ביותר לדקה, במקום התשלום הגבוה ביותר עבור התדרים, וזאת מתוך ראייה שמכרז כזה טומן בחובו סיכוי טוב יותר להורדת מחירים בסלולר.

ל"גלובס" נודע כי במשרד האוצר אין תמימות דעים לגבי כיוון המכרז שמנסה משרד התקשורת להעביר. למרות התמיכה הבלתי מסויגת בנושא פרסום המכרז והכנסת מתמודדים נוספים, לדעת האוצר המכרז מעלה הרבה מאוד בעיות, בעיקר לגבי הסיכוי למצות מהמפעיל הזוכה את החובה שלו להבטיח לאורך זמן את המחיר שהתחייב לו במכרז. באוצר אין עמדה סופית ומוחלטת המתנגדת לאופי המכרז והנושא נבחן אך גורמים בכירים במשרד לא שבעי רצון מהשיטה של המכרז ההפוך.

אחרי שמשרד התקשורת ישלים את מדיניותו באופן סופי אמורה לקום ועדת מכרזים משותפת למשרדי האוצר והתקשורת, שתגבש את הכללים הסופיים של המכרז וכיצד ייבחרו הזוכים. במידה ויוחלט על מכרז הפוך יצטרך אגף הכלכלה לגבש נוסחה כיצד מחשבים את המחיר של דקת IP (טלפוניה מבוססת אינטרנט) בסלולר - דבר שלא נעשה עד כה וספק אם הוא בכלל אפשרי. ברשתות ה-WiMAX, גם השיחות (voice) וגם המידע (data) עוברים על אותו פרוטוקול (IP) ולכן המודל המקובל לתשלום בעולם הוא מחיר לגלישה לא מוגבלת, כמו שקורה באינטרנט הנייח היום.

מכרז הפוך יוצר בעיות חישוב גדולות ביותר כיוון שקשה למפעיל לקחת בחשבון בדיוק את העלויות להקמת הרשת, בגלל השינויים התכופים בעלויות, ולכן סביר להניח שההתחייבות שלו למחיר שיחה מסוים לא תחזיק לאורך זמן והוא יבקש אישורים להעלות את המחירים. במשרד התקשורת, ובעיקר השר אריאל אטיאס, נתלים במכרז ההפוך מכיוון שהם רואים את התוצאות שהביאה השיטה בעת שסלקום נכנסה לשוק ב-1994, ומכיוון שהם מאמינים שזו הדרך הטובה ביותר לכפות מחיר זול וליצור תחרות.

יש חולקים רבים על העמדה הזו מכמה סיבות. אחת הסיבות היא שניסיון ליצור תחרות במפעילות הקיימות דרך ה-WiMAX הנייד הוא בעייתי מאוד בגלל שהמוצר לא נועד להתחרות ברשתות הסלולריות, ומכיוון שמדובר בשווקים שונים שאליהם פונות הטכנולוגיות.