טים אוריילי: "תפסיקו לזרוק כבשים אחד על השני. תתמקדו באפליקציות אמיתיות"

לדברי אבי הווב 2.0: האינטרנט "לא בבועה מבחינת ההשקעות אלא נמצא במציאות בועתית"

בצל הטלטלות בשווקים הפיננסיים, בתעשיית האינטרנט וההיי-טק עסקים כרגיל - לפחות אם שופטים על-פי תדירות הכנסים הרלבנטיים. השבוע היה זה תורו של כנס Web 2.0 Expo בניו-יורק, אותו יזמו טים אוריילי, מומחה האינטרנט שטבע את המונח ווב 2.0 והקים את חברת המדיהO'Reilly Media, ושל הבלוג TechWeb.

הכנסים בתחום האינטרנט מתעסקים לרוב בנושאים של תוכן גולשים, ווב 2.0 ומודל עסקי יציב לחברות אינטרנט. אוריילי בחר דווקא להתייחס לנעשה בוול-סטריט ושוקי ההון בעולם, ולדבר על ההשלכות האפשריות של המשבר הפיננסי על תעשיות נוספות. "אלו הם ימים די מדכאים בהרבה מאוד מובנים", אמר לקהל השומעים שציפו בטח לשמוע דווקא מילים מעודדות.

בצעד אמיץ, ומול קהל גדול של חברות אינטרנט שבטוחות כי הן מפתחות את אפליקציית הווב 2.0 המצליחה הבאה, אוריילי אמר כי אם בוחנים הרבה פיתוחים שמקוטלגים כמוצרי ווב 2.0, הרי שהמיקוד המוגזם במודלים של פרסום המכוון לצרכן ובאפליקציות קלילות, מגביר את התחושה כי אנחנו מצויים בסוג של בועה. "אני לא מדבר על בועה מבחינת ההשקעות. מדובר במציאות בועתית".

אוריילי לא הסתפק באמירות בלבד, אלא נתן דוגמאות מוחשיות לשתי אפליקציות אינטרנטיות, שלדבריו משקפות הלכה למעשה את הבעייתיות של ענף האינטרנט הנוכחי: אפליקציית SuperPoke, שמאפשרת למשתמשי פייסבוק להשליך כבשים אחד על השני, ואפליקציית iBeer, המיועדת למכשירי ה-iPhone. "אתם רואים את הבעייתיות כאן", הוא שאל את קהל הכנס. "אדם חייב לשאול את עצמו - האם אנחנו עובדים על הדברים הנכונים?".

לדבריו, בעולם שבו יש בעיות של איכות סביבה, ובמיוחד לאור העובדה שארה"ב מאבדת את היתרון היחסי שלה בתחום הטכנולוגי, חברות חייבות להתמקד בתחומים חשובים יותר, ולא רק לפתח אפליקציות ווביות חסרות מהות ותכלית. אוריילי אמר כי Google.org, הזרוע הפילנתרופית של ענקית החיפוש, היא דוגמה טובה לכך. "אני מאמין בכוח שיש לכולנו לבנות חברות נהדרות שמשנות דברים".

בהתייחסו לגופים הפיננסיים הגדולים שקרסו בארה"ב, הוא רמז שזה הגיע להם. "אם מסתכלים על מה נעשה בצורה לא נכונה בוול-סטריט, הרי שמדובר בתעשייה שמנפנפת בערך הגבוה שלה", אך לדבריו, הערך שלה יותר נמוך מזה שהיא ייצרה. בכך הוא עשה הקבלה בין התעשייה הפיננסית והאינטרנטית: שתיהן מייצרות גם דברים שהערך האמיתי שלהן בספק. *