הדיל של הפיס: יכפיף עצמו לחובת מכרזים ויקבל בתמורה הגרלות בשווי של עשרות מיליון שקל

כך עולה מהסכם המתגבש מול האוצר ; המשרד רואה בהסכם, אם יתממש, הישג כיוון שכך יוכל להגביר את הפיקוח שלו על מפעל הפיס

הידוק הפיקוח תמורת הגרלות בשווי עשרות עד מאות מיליוני שקלים: זו ה"עסקה" המתגבשת בימים אלה בין מפעל הפיס למשרד האוצר. על פי הסיכום המתגבש, שמותנה באישור דירקטוריון מפעל הפיס, יכפיף הפיס את עצמו ל"חוק חובת מכרזים" באמצעות שינוי ייזום של התקנון הקיים ובכך יסדיר את אופן ההתקשרות עם ספקים.

בתמורה יקבל הפיס היתר לערוך מחדש את הגרלת "דאבל לוטו" שבוטלה לפני כמה חודשים לאחר שלא קיבלה את אישור האוצר. כמו כן, יקבל הלוטו הגרלה נוספת בשבוע (שלישית במספר) אחת לכמה שבועות למשך חצי שנה בלבד וכן הגרלה גדולה חד-שנתית.

במשרד האוצר רואים במהלך, אם יתממש, הישג משמעותי שמתיישב עם נסיונות מתמשכים של המשרד להגביר את הפיקוח על מפעל הפיס. מפעל הפיס, מצידו, יזכה בהיתר לערוך עוד הגרלות שיזרימו לקופתו סכום של עשרות עד מאות מיליוני שקלים.

היוזמה האחרונה של האוצר נועדה למנוע אפשרות של הטיית מכרזים בפיס, לאור ההרכב הפוליטי של מפעל הפיס, גוף ציבורי שכפוף לשלטון המקומי שמקבל זיכיון מהמדינה, זיכיון המתחדש מדי חמש שנים. "המהלך יחייב את מפעל הפיס לעמוד בנורמות ציבוריות של עריכת מכרזים בהתקשרויות עם ספקים, קבלנים וכו' באופן שיאפשר לקבלן שהפסיד במכרז וסבור שנפגע לעתור לבג"ץ", אומרים גורמים באוצר.

לדברי הגורמים, "ברגע שהפיקוח על הפיס יותר צמוד, תימנע מראית העין של הטייה וגם הדימוי הציבורי של מפעל הפיס ישתפר". עדי אלדר, יו"ר מרכז השלטון המקומי, שאליו כאמור כפוף מפעל הפיס, אמר כי "כל דבר שקשור לניהול תקין, ושקיפות, אני בעד. כספי ציבור הם דבר קדוש. אין שום מניעה שתהיה חובת מכרזים".

מפעל הפיס אישר כי הכפפתו לחוק חובת מכרזים תובא לדיון באסיפה הכללית הקרובה ומסר בתגובה כי מדובר בסיכום שנועד להביא לכיבוד התחייבויות האוצר כלפי מפעל הפיס, במסגרת ההסכם החמש שנתי שנחתם עמו בשנת 2007. במפעל הפיס הוסיפו כי "אנו פועלים זה 10 שנים ברוח חוק חובת מכרזים וכל נוהלי הרכש נכתבו ברוחו ומבוצעים על פיו בפועל גם כיום".