השווקים באירופה ננעלו בירידות: לונדון איבדה 1.9%; פריז נחלשה ב-2%

לאחר שאיבדה אתמול שליש מערכה: מניית בייטמן ליטווין צנחה היום ב-16.7% ; בנק ברקליס הבריטי החליט להחזיר לעבודה 10,000 מעובדי חטיבת הברוקרז' של ליהמן ברדרס, אותה רכש בשבוע שעבר ; מניית ברקליס ירדה ב-7%

המדדים המובילים באירופה ננעלו בירידות שערים, בהובלת הפוטסי של לונדון, ועל רקע המשא ומתן שמנהל ממשל בוש עם בית הנבחרים האמריקני בנוגע לפרטי תוכנית החילוץ הפיננסית בסכום של כ-700 מיליארד דולר.

בן ברננקי, ראש הפדרך ריזרב אמר לפני זמן קצר בפני ועדת הבנקאות של הסנט: "אם לא תעבור בבית המחוקקים תוכנית החילוץ - יהווה הדבר איום לשווקים ולכלכלה" והוסיף: "פעולה של הקונגרס נדרשת בדחיפות לצורך ייצוב המצב הנוכחי והמנעות ממצב שעשוי להיות בעל תוצאות הרות אסון לשווקים הפיננסים והכלכלה האמריקנית". והוסיף גם "השווקים הפיננסים הגלובליים מצויים עדיין תחת לחץ יוצא דופן".

בזירה הפנים אירופאית, המשקיעים הגיבו לפרסום מדד מנהלי הרכש של מדינות מרחב האירו, שירד בספטמבר לשפל של למעלה מחמש שנים. מכונות וציוד תחבורה הם הייצוא העיקרי של הכלכלות המובילות באזור האירו ולכן ירידה בייצור תכביד קשות על הצמיחה הכלכלית. התמ"ג של אזור האירו צנח ב-0.2%- ברבעון השני והתחזיות של הכלכלנים מצביעות על המשך ההאטה בשלושת החודשים עד אוקטובר.

סיפור הצמיחה הוא סיפור מוכר בשלב זה, כאשר השאלה האחרונה שנותרה ללא מענה היא התזמון של הפחתת הריבית הראשונה של הבנק המרכזי של אירופה. "תשואות האג"ח ממשיכות לנבא הפחתת ריבית בסך של 0.25% ברבעון הראשון של השנה הבאה והפחתות בסך של 0.75% במהלך שנת 2009 אשר יורידו את הריבית לרמה של 3.5%", מציינית במחלקת המחקר של TRIFX.

בבריטניה, בנק ברקליס הבריטי החליט להחזיר לעבודה 10,000 מעובדי חטיבת הברוקרז' של ליהמן ברדרס, אותה רכש, לאחר שבית ההשקעות האמריקני הגיש בשבוע שעבר בקשה לפשיטת רגל ('סעיף 11').

מדד הפוטסי של לונדון ננעל ב-בירידה של 1.6% ב-5151 נקודות ; מדד דאקס של גרמניה איבד 0.6% לרמה של 6073 נקודות ; מדד קאק של צרפת השיל 1.7% מערכו וננעל ברמה של 4153 נקודות ; מדד SMI של שוויץ נחלש ב-1.3% וננעל ב-6798 נקודות

בזירת המטבעות, האירו יורד ב-0.09% ל-1.478 דולר לאירו והמטבע הבריטי מוסיף 0.22% ל-1.8612 דולר לליש"ט.

בזירת המאקרו

מדדי מנהלי הרכש של מגזר היצור (PMI) במדינות מרחב האירו ירד ל 48.2 נקודות בספטמבר - שפל של למעלה מחמש שנים, מ 48.5 נקודות באוגוסט. על אף שעדיין מדובר בנתון שמצביע על האטה, התוצאה עלתה על תחזיות האנליסטים ל 48 נקודות.

הוצאות הצרכנים בצרפת ירדו ב-0.3%- על בסיס חודשי ועל בסיס שנתי הירידה היא בסך של 0.1%-. מגזר הייצור צפוי להראות חולשה ביולי שכן הזמנות חדשות למגזר הייצור באזור האירו צפויות לרדת זה החודש השלישי ברציפות לרמה של 0.6%- ביולי. משמעות הדבר היא שההזמנות ירדו ב-3.6%- על בסיס שנתי.

מחיר החוזים העתידיים על הנפט למסירה בנובמבר יורד ב-1.8% ל-106.95 דולר לחבית, במסחר האלקטרוני.

מניות בכותרות

מניית סנופי אוונטיס ריכזה עניין לאחר שקרדיט סוויס עדכן מטה את המלצתו למניית חברת התרופות ל"תשואת חסר" מ"נייטרלי", בשל התחרות הקשה בענף התרופות הגנריות.

מניית נוברטיס זכתה להתעניינות לאחר שקרדיט סוויס העלה את המלצתו למניה ל"נייטרלי" מ"תשואת חסר".

מניית ברקליס ריכזה עניין לאחר שהחליטה להחזיר לעבודה 10,000 מעובדי חטיבת הברוקרז' של בית ההשקעות ליהמן ברדרס שהגיש בשבוע שעבר בקשה לפשיטת רגל ('סעיף 11').

ישראליות בכותרות

בייטמן ליטווין ריכזה עניין לאחר שאתמול צנחה בכ-40%. החברה, שנמצאת בעיצומו של תהליך רה-ארגון בהנהלה הבכירה, הודיעה אתמול (ב'), כי תוך כדי עבודת הביקורת החשבונאית לשנת הכספים 2007/8 (השנה הפיסקאלית של החברה מסתיימת ביוני), גילה הדירקטוריון "מידע חדש", שעלול ליצור עבורה "עלויות שיחרגו מהתקציב שנקבע מראש ועלויות נוספות בגין מחיקת מוניטין אפשרית". לדברי בייטמן, גודל ההתאמות שהיא תידרש לבצע צפוי להיות משמעותי. במילים אחרות, רווחי החברה בעתיד צפויים להידרדר.

בייטמן הנמצאת בשליטת המיליארדר בני שטיינמץ, ונמנית על קבוצת משאבי הטבע שבבעלותו, מתמחה בתכנון, ניהול והקמה של פרויקטים מסוג Turn Key בתחומי האנרגיה והכימיה, ונסחרת בבורסה המשנית בלונדון (AIM).

מירלנד פיתוח הודיעה לבורסה של לונדון כי מבני תעשיה ממשיכה לרכוש מניות במירלנד כשכעת היא מחזיקה בכ-29 מיליון ו-620 אלף מניות בחברה, המהוות 28.6% מכלל המניות המונפקות.

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"

טליט תקשורת ריכזה עניין לאחר שפרסמה את דו"חות המחצית הראשונה של 2008. חברת הטלקומניקציה הגלובלית דיווחה על הפסד של 3.2 מיליון ליש"ט כתוצאה מפעילות שוטפת, בהשוואה להפסד של 1.3 מיליון ליש"ט בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי גדל ב-41% ל-12.9 מיליון ליש"ט בהשוואה ל-9.2 מיליון ליש"ט במחצית הראשונה של 2007. הכנסות החברה עלו ב-32% ל-30.1 מיליון דולר מ-22.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

שחל טלרפואה , ספקית מובילה של שירותים ומוצרים מתקדמים בתחום הטלרפואה הודיעה היום כי חברת הבת הגרמנית בבעלות מלאה, PHTS, זכתה במכרז וחתמה על חוזה לפרוייקט פיילוט עם קופת החולים KBS, לאספקת שירותי טלרפואה למבוטחיה החולים במחלות לב כרוניות. PHTS גברה במסגרת מכרז כלל אירופאי על המתחרים. במסגרת פרויקט הפיילוט, אשר יימשך כשנה, תעניק PHTS שירותי טלרפואה למאות מבוטחי KBS החולים במחלת אי ספיקת לב. KBS הינה אחת מחמש קופות החולים הגדולות בגרמניה, והיא מונה כ- 100 סניפים.

מניית ויסוניק ריכזהעניין לאחר שהודיעה על הפסקת המשא ומתן למכירתה של החברה הבת, ויסוניק טכנולוגיות, לחברה שהתעניינה בה. ויסוניק עוסקת בפיתוח מוצרי אבטחה אלקטרוניים.

מניית אפ"י פיתוח איבדה גובה על רקע חוסר היציבות ברוסיה. מדד RTS של בורסת רשם בסיום המסחר ירידות.