מהפכה בעונשי המאסר? הלשכה יוזמת: גם 18 חודשי מאסר בפועל ירוצו בעבודות שירות

לשכת עורכי הדין החליטה לקדם את הצעת החוק במטרה להקטין את הצפיפות בבתי-הסוהר ; עוד מציינים בלשכה כי הצעת החוק תאפשר גזירת עונשים מידתיים במגוון רחב של נסיבות

הוועד המרכזי של לשכת עורכי הדין החליט לקדם הצעת חוק להארכת התקופות לנשיאת מאסר בעבודת שירות מ-6 ל-18 חודשים. אחד הנימוקים המרכזיים להצעה: הצורך להקטין את הצפיפות בבתי-הסוהר.

לפי ההצעה שגיבש עו"ד אילן סופר, יו"ר צוות החקיקה של הפורום הפלילי, לבקשת ראש הלשכה - יוכל בית משפט לקבוע כי כל עונש המאסר או חלקו ירוצה בעבודות שירות.

"האיזון שבין הצורך לגמול למורשעים ולתייגם כנידונים למאסר בפועל מחד, ומאידך להענישם באופן המועיל יותר לחברה והמאפשר את שיקומם, אינו מסתיים באופן שרירותי מקום בו נגזר דינו של מורשע למאסר העולה על 6 חודשים", נאמר בדברי ההסבר להצעה.

להיפך, נאמר עוד, לעיתים קרובות מעוניין בית המשפט לתייג את המורשע ואת מעשהו ככאלה המצדיקים סנקציה של מאסר בפועל ליותר מ-6 חודשים, אולם שאלה ירוצו באופן שנותן מענה ראוי יותר למטרות הענישה, ובהן התועלת החברתית ורציונל שיקום הנאשם.

עונשים מידתיים

בלשכה אומרים כי הצעת החוק מאפשרת גזירת עונשים מידתיים במגוון רחב של נסיבות, בהן אין הדבר ניתן היום, בשל ההגבלה השרירותית על תקופת נשיאת המאסר בפועל בדרך של עבודת שירות. למשל, בעבירות רשלנות, בהן המורשע הוא אדם נורמטיבי, שאינו מעורה בחיי הפשע ושלא בחר מדעת בביצוע העבירה, או באנשים שזו העבירה הראשונה עבורם וכן בעבריינים בעלי נסיבות מקלות.

כן נאמר כי גם בנסיבות בהן חומרת העבירה מחייבת מאסר ממושך בפועל, אך הוודאות כי הושבת המורשע מאחורי סורג ובריח תחשוף אותו לדפוסי התנהגות עבריינים, אותם הוא עלול לאמץ בעתיד, תצדיק את ריצוי המאסר בעבודת שירות.

בלשכה מציינים כי בשנת 1986 האריכה הכנסת את תקופת המאסר שירוצה בעבודות שירות מ-3 ל-6 חודשים, בראש ובראשונה כדי להקטין את הצפיפות בבתי-הסוהר. מאז, הם אומרים, רק החמירה הצפיפות שם וההצעה הנוכחית תסייע בהקלתה.

הטלת עונשי מאסר ממושכים שירוצו בעבודות שירות, טוענים בלשכה, תגמול למורשעים בכך שתקטע את מסלול חייהם ותחייב אותם להקדיש זמן ניכר לציבור; תרתיע מורשעים שהם ברובם נורמטיביים, שהתרשלו או שנדחקו לביצוע עבירות שונות, ויירתעו מהרשעה; תועיל לציבור שיזכה ליהנות מפרי עבודת השירות, להבדיל מהתועלת האפסית והעלויות הכבדות הצומחות מהשמת המורשע בבית-הסוהר; ומעל לכל, תסייע בשיקום מורשעים, שיידרשו לבצע עבודת שירות בקרב הנפגעים מהתנהגותם ממש - בבתי-חולים, בתי-מחסה וכו'.

מטרות ההצעה

* הקטנת הצפיפות בבתי-הסוהר

* גזירת עונשים מידתיים

* סיוע בשיקום חיי המורשעים

* תועלת לציבור, שיזכה ליהנות מפרי עבודות השירות