ביה"ד במסר להולנדר: אם ועדת הבוחנים לא תנהל פרוטוקול מלא - מכרזים יבוטלו

ביטל אחד מ-3 מכרזים פנימיים שפרסמה נציב שירות המדינה ל-3 משרות של ממוני מדור חקירות במחלקת החקירות של אגף המכס והמע"מ בתל-אביב

בית הדין הארצי לעבודה שיגר מסר לנציב שירות המדינה, עו"ד שמואל הולנדר, ולוועדות הבוחנים במכרזים, לפיו יש לשים קץ לנורמה שבה הוועדה מנהלת פרוטוקול חסר והחלטתה מנומקת בקצרה, כך שאינם מעידים באופן מלא על מהלך דיוניה ועל השיקולים שנשקלו.

ברוב דעות החליט בית הדין לבטל אחד מ-3 מכרזים פנימיים שפרסמה הנציבות ל-3 משרות של ממוני מדור חקירות במחלקת החקירות של אגף המכס והמע"מ בתל-אביב. המכרז שבוטל הוא זה שבו זכה שמואל גונן. המכרזים בהם זכו צבי קסמן ויאיר נחמני לא בוטלו.

הנציב הולנדר דחה השגות על ועדת הבוחנים, שהגישו מועמדים שלא נבחרו, אחרי שקבע שהוועדה לא פעלה "בחוסר סבירות קיצוני". למרות שנפלו פגמים בעבודתה, נימק כי "פעולת הוועדה אינה חורגת מהנורמה המקובלת בשירות המדינה, באשר לאופן ניסוח החלטות ופרוטוקולי הוועדה וכן באשר לדרך בה מתקבלות החלטותיה".

השופטת מיכל לויט בבית הדין האזורי ביטלה רק את המכרז של גונן, משום שנושא הייצוג ההולם לנשים לא נדון במסגרת הוועדה כנדרש. גונן עירער על ביטול מכרזו, ומספר מועמדים שלא נבחרו עירערו על אי-ביטול שני המכרזים האחרים.

הנשיא סטיב אדלר ונציג העובדים סברו, בדעת מיעוט, שיש לבטל את 3 המכרזים בשל פגמים מהותיים: אי שקילת העדפה מתקנת לנשים, היעדר פרוטוקול והיעדר הנמקה מלאים. אדלר אף העלה "חשש כבד" שהמכרז היה תפור, משום שרוב חברי ועדת הבוחנים הגיעו לדיון בדעה מגובשת לבחור בשלושת המועמדים שנבחרו, וכלל לא היו פתוחים לשקול את מועמדותם של אחרים.

אדלר מתח ביקורת על הולנדר וקבע כי החלטתו חורגת ממתחם הסבירות. "אין הנציב רשאי להסתפק ב'נורמה המקובלת בשירות המדינה באשר לאופן ניסוח החלטות ופרוטוקולים'. על הנציב לקבוע את הנורמה ולעצבה".

השופטים שמואל צור ויגאל פליטמן ונציג המעבידים, בדעת הרוב, אימצו את תוצאת פסיקת בית הדין האזורי, אך מנימוקים שונים. צור סבר כי היעדר הפרוטוקול וההנמקה "אינם 'כצעקתה', ואין בהם פגם מהותי היורד לשורשם של דברים ופוגע בליבו ובנשמתו של הליך הבחירה", ולכן אין לבטל את המכרזים של קסמן ונחמני. ביחס לגונן סבר צור כי הפגם היה מהותי, משום שהוועדה לא לקחה בחשבון הליך משמעתי שהתנהל נגדו.

פליטמן ונציג המעבידים הגיעו לתוצאה זהה אך מנימוק שונה. "הנורמה המקובלת, הנותנת גושפנקא חוקית לפרוטוקול חסר ולהחלטה לקונית", פסק פליטמן, "אינה ראויה והיא חייבת שינוי. ברם, שינוי הנורמה צריך להיעשות מהיום ולהבא, נוכח השלכות רוחב שלו, ולא רטרואקטיבית". לכן, סיכם, המכרזים של קסמן ונחמני לא יבוטלו "תוך הבהרה לנציב, כי מהיום ולהבא יש לשנות הנורמה הנוהגת לעניין בחינת מכרזים". (ע"ע 621/07). *