בדקסיה ישראל מרגיעים: "לא חל שום שינוי במצב הבנק, מכירתו לא על הפרק"

זאת לאחר שבמהלך החג הלאימו צרפת ובלגיה את החברה-האם, המחזיקה ב-65% ממניות דקסיה ישראל ; עם זאת צפויה הורדת דירוג של הבנק

מנכ"ל דקסיה ישראל, דוד קאפח, מנסה להרגיע, לאחר שבמהלך החג הולאמה החברה-האם, בנק דקסיה הצרפתי-בלגי (DCL). שלשום הזרימו ממשלות צרפת ובלגיה 6.4 מיליארד אירו לבנק דקסיה כדי למנוע את התמוטטותו ובתמורה קיבלו 50% מהמניות. היו"ר והמנכ"ל התפטרו. דקסיה ישראל נמצאת בשליטת DCL, המחזיקה 65% ממניותיה.

קשרי עבודה ענפים

"לא חל שום שינוי בתמהיל הלקוחות ובמצב הבנק בישראל", אומר קאפח ל"גלובס". "דקסיה ישראל אינה מעורבת בפעילות סאב-פריים או בהשקעות בחו"ל ופעילות הנוסטרו אינה חשופה לבנקים בחו"ל". עוד אמר קאפח כי "מכירת דקסיה ישראל אינה על הפרק". דקסיה ישראל מתמחה בתחום המוניציפלי. נתח השוק של הבנק במימון רשויות מקומיות עמד בשנת 2007 על 31.1% והוא הבנק השני בגודלו בתחום עם היקף אשראי של כ-4 מיליארד שקל.

עם זאת, לשינויים בבנק-האם עשויים להיות השלכות על פעילות דקסיה ישראל. בין DCL לדקסיה ישראל קשרי עבודה ענפים ומערכת עסקאות שבמסגרתן נשענת דקסיה ישראל על ערבות וכתבי שיפוי של החברה האם. כך למשל, 703 מיליון שקל, המהווים 17% מאשראי הבנק, ניתנו על בסיס ערבות DCL; בנוסף העניקה DCL לדקסיה הלוואות בהיקף של 340 מיליון שקל לצורך מימון עסקאות ספציפיות. למשל, ביולי האחרון העניקה דקסיה הלוואה של 250 מיליון שקל לחברת חשמל. מעבר לכך העניקה DCL כתבי שיפוי לדקסיה המאפשרים לה, באישור בנק ישראל, לחרוג ממגבלת לווה בודד.

ביוני הנפיקה דקסיה שתי סדרות אג"ח בהיקף של 725 מיליון שקל. האג"ח קיבלו ממעלות דירוג STABLE /AA-. לפי מעלות מבנה הבעלות הנוכחי, כלומר העובדה שדקסיה היא חלק מקבוצה בנקאית בינלאומית, "מהווה גורם תומך בדירוג הבנק". במעלות הוסיפו כי "דירוג דקסיה מתבסס בין היתר על תמיכתה של DCL בדקסיה ישראל. הידוק הזיקה בין התאגיד המקומי לחברה האם תורם לחיזוק המעמד הפיננסי והעסקי של הבנק".

ההערכות הן כי ההתפתחויות בחברה-האם יחייבו את מעלות לבחון מחדש את הדירוג ולא מן הנמנע כי הוא ירד. בתגובה אמר קאפח ל"גלובס" כי הוא מקווה שהדירוג לא ישתנה. "אפילו S&P שינתה את דירוג DCL והורידה אותו ברמה אחת בלבד ל- AA- אך העלתה את האופק משלילי ליציב", אמר קאפח.

תוכנית אסטרטגית

דקסיה ישראל נסחרת בבורסה לפי שווי של 221 מיליון שקל. לבנק הון עצמי של 467 מיליון שקל והלימות ההון שלו עמדה בתום יוני על 18.8%, בהשוואה ל-12% שהוא הרף המינימלי שנקבע לבנק על ידי בנק ישראל. בדצמבר 2007 קיבל הבנק רישיון בנקאי מלא והחל להרחיב את פעילותו. הבנק הצהיר על תוכנית אסטרטגית, במסגרתה יתרחב מעבר למימון הסקטור המוניציפלי למימון הסקטור הציבורי הרחב, כולל פרויקטים בתחום התשתיות. "נמשיך ביישום התוכנית האסטרטגית, אין כוונה לשנות מדיניות או להקטין פעילות, אם כי יכול להיות שקצב היישום ישתנה", אמר קאפח.