משפט גאידמק בצרפת על סחר בנשק באנגולה ייפתח מחר; עלול לקבל 10 שנות מאסר

42 נאשמים מועמדים לדין בפרשת הברחת הנשק לאנגולה במלחמת האזרחים בשנות ה-90 ; שני הנאשמים העיקריים הם גאידמק וכן אזרח צרפתי בשם פייר פלקון ; עוד בנאשמים: בנו של נשיא צרפת לשעבר מיטראן

42 נאשמים, בהם בנו של נשיא צרפת לשעבר, פרנסואה מיטראן, אנשי עסקים, פוליטיקאים ואישי ציבור, עומדים ממחר (ב') למשפט בפריז בפרשה המכונה בתקשורת הצרפתית "אנגלוה-גייט" - הברחת נשק לאנגולה בשנות ה-90 במהלך מלחמת האזרחים במדינה האפריקנית. המשפט צפוי להסתיים ב-4 במארס 2009.

שני הנאשמים העיקריים הם ארקדי גאידמק ופייר פלקון, אזרח צרפתי, בן 54.

הם מואשמים בעבירות של מכירה לא חוקית של כלי נשק, העלמת מס, שחיתות וניצול לרעה של כספי חברה. אם יורשעו, הם צפויים לעונש של עד 10 שנות מאסר.

הפרשה, שנחקרה במשך 7 שנים, עוסקת בהברחות נשק מתוצרת סובייטית-רוסית בתקופה שלטון הסוציאליסטים בצרפת בשנות ה-90. לפי התביעה, לאנגולה הוברחו כלי נשק בשווי כ-790 מיליון דולר בשנים 1993-1998, בשיא מלחמת האזרחים, בה נהרגו חצי מיליון בני אדם. לפי כתב האישום, רובי קלצ'ניקוב ומוקשים מתוצרת סובייטית הוזרמו במטוסי מטען לאנגולה. בתמורה הזרימה אנגולה נפט לחברות רב-לאומיות, וגאידמק ושותפו הרוויחו הון מהתיווך הזה.

בין הנאשמים, ז'אן כריסטוף מיטראן (61) בנו של נשיא צרפת לשעבר פרנסואה מיטראן, ששימש יועץ לענייני אפריקה בארמון האליזה בשנים 1986-1992. הוא מואשם ב"שיתוף-פעולה בסחר לא חוקי ובמעילה", כולל קבלת שוחד ב-2.6 מיליון דולר, ועשוי להישלח ל-5 שנות מאסר; בנאשמים גם שר הפנים לשעבר שארל פסקואה (81) ועוזרו, שחשודים בהתערבות אצל הרשויות באנגולה לטובת פלקון וגאידמק.

סרקוזי מבטיח שקיפות

הנשק שנשלח לאנגולה אמנם לא היה מתוצרת צרפת, אך לסוחרי נשק צרפתים יש רקורד של עסקאות מפוקפקות דומות ברחבי העולם עם נשק שאינו מתוצרת צרפת. במאי הרשיע בית משפט בצרפת את בנו שר של ההגנה הצרפתי לשעבר, איבון בורז', ביחד עם אזרח בלגי במכירת נשק איראני לקטאר ולמדינות אפריקניות בשנים 1993-2000.

נשיא צרפת, ניקולא סרקוזי, התחייב למנוע תופעות אלה והבטיח שקיפות בעסקאות נשק צרפתיות בעתיד. קשריה הדיפלומטיים והמסחריים של צרפת עם אנגולה נפגעו מאוד מהברחות הנשק, שבהן מואשם גאידמק. נשיא אנגולה כינה את החקירה הצרפתית "ציד מכשפות" והחל לרכוש סחורות בסין במקום בצרפת. חברת הנפט הצרפתית טוטאל מפעילה שדות גז ימיים מול חופי אנגולה, אך חברות סיניות מתחילות להתחרות בה. סרקוזי ניסה לפתוח דף חדש ביחסים בין המדינות בביקורו בלואנדה, בירת אנגולה, במאי השנה.