המשבר מחלחל לרווחי הבנקים: הפועלים לא יעמוד ביעד התשואה של 2%-4%

[לחמ"ל גלובס - המשבר העולמי: כל החדשות, הנתונים והפרשנויות] ; לא מן הנמנע כי הפועלים יציג השנה הפסד מפעולות רגילות ; צפוי כי גם בבנקים אחרים יקטן הרווח ; הפועלים סיים את מחצית 2008 עם הפסד מפעולות רגילות של 1.46 מיליארד שקל והפסד נקי של 973 מיליון שקל

המשבר מחלחל לרווחי הבנקים. בנק הפועלים צפוי להודיע כי לא יעמוד ביעד התשואה השנתי של 2%-4% מפעולות רגילות שפרסם במאי. לא מן הנמנע כי הפועלים יציג השנה הפסד מפעולות רגילות. עם זאת מאחר ובנק הפועלים מכר השנה את קופת הגמל גדיש ואת בנק יהב ובנק מסד, יאפשר הרווח מפעולות לא רגילות להציג רווח כולל קטן. יו"ר בנק הפועלים הוא דני דנקנר והמנכ"ל הוא צבי זיו.

בנק הפועלים אינו יוצא דופן במערכת הבנקאית. לאור הגדלת ההפרשה הצפויה לחובות מסופקים ברבעון הרביעי, ההאטה המתקרבת ומחיקות נכסים בגין החשיפה לבנקים בחו"ל שהתמוטטו, צפוי כי גם בבנקים אחרים יקטן הרווח. אך מאחר ובנק הפועלים הוא הבנק היחיד בישראל שמפרסם את יעד התשואה על ההון, מחויב הבנק גם בעדכון התחזית שפרסם. בשאר הבנקים יש יעדי תשואה על ההון אך יעדים אלו לא מתפרסמים.

אי העמידה ביעד נובעת מההרעה במצב האשראי במשק וממחיקות צפויות בגין חשיפת הבנק לגופים בחו"ל. בנק הפועלים, כמו בנק לאומי, חשוף לגופים כמו ליהמן ברדרס (109 מיליון דולר) וושינגטון מיוצ'ואל (25 מיליון דולר). ההערכות הן כי הבנק יוכל להחזיר כ-20 סנט לדולר וייאלץ למחוק את השאר ולהכיר בהפסד.

הפועלים סיים את מחצית 2008 עם הפסד מפעולות רגילות של 1.46 מיליארד שקל והפסד נקי של 973 מיליון שקל. כדי להגיע לרווח שנתי מפעולות רגילות על הפועלים להציג בשני הרבעונים הקרובים תשואה על ההון של לפחות 16%, יעד שנראה כעת לא מציאותי. כדי לעבור מהפסד לרווח (כולל רווח מפעולות לא רגילות) על הפועלים להשיג במחצית השנייה של 2008 תשואה של 10%.

בינתיים אין דיבידנד

בתחילת השנה פרסם הפועלים כי יעד התשואה של הבנק מפעולות רגילות לשנת 2008 יהיה 15%. במאי, בעקבות מכירת תיק ה-MBS (אג"ח מגובות משכנתאות), נאלץ הפועלים להכיר בהפסד של כ-1.5 מיליארד שקל ברבעון הראשון. בנוסף הפריש הבנק עוד 300 מיליון שקל להגדלת תוכנית הפרישה מרצון של עובדים ותיקים והוצאת עוד 350 עובדים לפרישה מוקדמת. לאור זאת הודיע אז דנקנר כי יעד התשואה על ההון מפעולות רגילות ירד לשיעור של 2%-4%.

יצוין כי מדיניות הדיבידנד של הבנק, חלוקת 50% מהרווח הרגיל, לא השתנתה באופן רשמי אך מכיוון שהבנק הציג הפסד ברבעון הראשון לא ניתן על פי תקנות בנק ישראל לחלק בשלב זה דיבידנד. הפועלים לא חילק דיבידנד מאז הרבעון השלישי של 2007.