ביטלתם עסקה? הביטול ייכנס לתוקף תוך 3 ימי עסקים

כך קובע תיקון 23 לחוק הגנת הצרכן שייכנס לתוקף השבוע ; הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי: התיקון ימנע טרטור הצרכנים המתקשים להתנתק משירותים מתמשכים

השבוע ייכנס לתוקף תיקון 23 לחוק הגנת הצרכן, הקובע כי במקרה בו צרכן מבטל עסקה מתמשכת שהסתיימה או ניתנת לסיום - הביטול יכנס לתוקף תוך 3 ימי עסקים ממסירת ההודעה לעוסק. כך מוסר הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, עו"ד יצחק קמחי.

עו"ד קמחי מציין כי התיקון נועד להקל על הצרכנים המעוניינים לבטל עסקאות מתמשכות לרכישת שירותים או מוצרים, בעסקאות לתקופה קצובה עסקאות שיש להן מועד סיום, ובעסקאות לתקופה בלתי קצובה הנמשכות כל עוד לא הופסקו ע"י אחד מהצדדים. מדובר על עסקאות כמו כמו מנויים לכבלים, ללויין, מנויים לעיתונים, לחברות אינטרנט, לחיוג לחו"ל ולשירותי רפואה דחופה וכיוצ"ב (למעט גז).

עו"ד קמחי מוסיף עוד כי התיקון לחוק ימנע את טרטור הצרכנים המתקשים להתנתק משירותים מתמשכים בהם הסתיימה תקופת ההתחייבות או משירותים הניתנים לביטול וכן ימנע חיוב מיותר של הצרכנים בעסקאות שהתמשכו בניגוד לרצונם.

החוק מחייב עוסק העומד לחתום הסכם עם צרכן לעסקה מתמשכת, לגלות לצרכן בעל פה פרטים ביחס למשך העסקה; היותה מוגבלת בזמן או בלתי מוגבלת; פרטים בדבר זכותו של הצרכן לבטל את העסקה ודרכי הביטול; פירוט התשלומים בהם יחויב הצרכן במקרה של ביטול ודרך חישובם; פרטי העוסק לצורך מסירת הודעת ביטול (כתובת , טלפון, פקס, דוא"ל).

פרטים אלה יופיעו גם בכל חוזה בכתב במרוכז בהבלטה מיוחדת, ואם אין חוזה בכתב ימסר לצרכן מסמך גילוי בכתב הכולל פרטים אלה. בנוסף יופיעו פרטי העוסק לצורך הודעת ביטול בכל חשבונית, קבלה או הודעת תשלום הנשלחת לצרכן ובאתר האינטרנט של העוסק.

הדרכים לביטול עסקה הורחבו באופן שניתן להודיע על ביטול הן בע"פ בטלפון או בבית העסק והן בכתב באמצעות דואר רשום, בדוא"ל ובפקס אם יש לעוסק. בביטול בעל פה יצטרך הצרכן למסור פרט מזהה נוסף בתנאי שהוסכם עליו בעת ההתקשרות.

מועד סיום העסקה - יהיה תוך 3 ימי עסקים מיום מסירת הודעת הביטול לעוסק, או 6 ימי עסקים ממשלוח מכתב רשום. ממועד זה יפסיק העוסק לספק לצרכן את המוצרים או השירותים ויחדל לחייב את הצרכן בתשלומים כלשהם עבור התקופה שלאחר מועד סיום ההתקשרות.

אם המשיך העוסק בחיוב הצרכן לאחר מועד סיום ההתקשרות יוכל הצרכן לתבוע ממנו פיצויים, ללא הוכחת נזק עד לסכום של 10,000 שקל.

יצויין כי החוק חל גם על עסקאות מתמשכות שנחתמו לפני כניסת התיקון לתוקף לעניין ביטול עסקאות שהסתיימו ניתנות לביטול אך לא לעניין חובת הגילוי.