בצל המשבר: ענתבי החליט להקפיא הטיפול בביקורות שערך בגופים המוסדיים

ככל הידוע, בביקורות התגלו ממצאים חמורים, שאינם סופיים נכון להיום. לדברי גורם בשוק, בימים אלה "זה לא ברומו של עולם מבחינת האוצר"

אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשותו של ידין ענתבי, מקפיא לפי שעה את הטיפול בשורת ביקורות שערך בחודשים האחרונים בגופים מוסדיים שונים.

לפי ההערכות, האוצר הקפיא את הטיפול בביקורות הללו ואת פרסום הממצאים שהתגלו בהן, לאור המצב הקשה בכלכלה העולמית. כפי הנראה, הטיפול בביקורות - בראשן הביקורות לגבי הפיצולים בחשבון הקופה בקופות הגמל - יוקפא לפחות לשבועות הקרובים, אם לא יותר מזה.

ככל הידוע, בביקורות התגלו ממצאים חמורים, שאינם סופיים נכון להיום. לדברי גורם בשוק, בימים אלה "זה לא ברומו של עולם מבחינת האוצר". באוצר בחרו שלא להתייחס לנושא.

באוצר ממשיכים לעקוב אחר החשיפות של המוסדיים לשורת אפיקי השקעה - השקעות בחו"ל, השקעות בנדל"ן, חשיפה לטייקונים הגדולים במשק, חשיפה למבטחי המשנה של חברות הביטוח ועוד. זאת במסגרת מאמצים של גופי הרגולציה בישראל שבראשם הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ואגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, לעקוב בזמן אמת אחר חשיפת הגופים הפיננסים המקומיים למשבר בעולם ולהשלכותיו האפשריות בארץ.

באוגוסט האחרון פורסם ב"גלובס" כי האוצר ביצע שורת ביקורות בחודשים שקדמו בנושא ניהול ההשקעות של קופות הגמל המקומיות (עוד קודם למשבר הנוכחי). בין היתר נתגלו ממצאים חמורים במיוחד במספר גופים בודדים בנושא הפיצולים בחשבון קופה של הגופים המוסדיים.

הביקורות האמורות בדקו את פעילות ועדות ההשקעה, את ההנחיות למנהלי ההשקעות ואת הבקרה על קיום ההחלטות. דגש מיוחד שמים באוצר, כלקח מאירועי פריזמה, על הפיצולים בחשבון הקופה של הגופים המוסדיים.

מדובר בטריק ידוע שמאפשר לגוף להריץ קופה קטנה ולשפר את תשואותיה על חשבון קופות אחרות של אותו גוף. הביקורת נערכה ב-26 גופים מוסדיים באמצעות גורם חיצוני - הכלכלן יוסי בהיר.

לפי ההערכות, בכוונת האוצר להשית קנסות בעקבות התוצאות שהתגלו, כשהחלטה בנושא טרם התקבלה. באחרונה התבטא בכיר באוצר בנושא ואמר כי "הדבר החמור שהתגלה בביקורות שערכנו הוא שהבעיות והליקויים לא מאפיינים גופים ספציפיים. זו נורמה שקיימת בכל השוק וצריך להעביר אותה מהעולם". *