גרמניה וצרפת צפויות להציג תוכניות חילוץ למערכות הפיננסיות במסגרת מפגש החרום בפריז

המדינות המובילות באירופה צפויות ללכת בעקבות בריטניה וארה"ב ולהציג את תוכניות החילוץ מחר במסגרת מפגש החירום של מנהיגי 15 מדינות גוש האירו בפריז ; היקף התוכנית הגרמנית מוערך בכ-300-400 מיליארד אירו

הממשלות האירופיות המובילות עושות צעדים לקראת השקת תוכניות חילוץ למערכות הבנקאיות המקומיות. הממשלה האחרונה שצפויה להודיע על הצעת חוק, במסגרתה תקבל המדינה את הסמכות להזרים הון לבנקים ולערוב לפקדונותיהם, היא ממשלת צרפת.

גם ממשלת גרמניה צפויה להודיע על תוכנית חילוץ משל עצמה למגזר הפיננסים שהיקפה צפוי להגיע ל-300-400 מיליארד אירו, במסגרתה צפויה המדינה לרכוש באופן חלקי מניות של בנקים שנקלעו למשבר וכן להיות ערבה להלוואות בין בנקאיות לטווח קצר, כך דווח היום הוול סטריט ג'ורנל. זאת לאחר שהממשלה בגרמניה דיווחה בשבוע שעבר כי הבנקים המקומיים לא יזדקקו לתמיכה ממשלתית.

היום מתכנסים לשיחות חירום בפריז מנהיגיהם של 15 המדינות של גוש האירו, במסגרת המפגש צפויות גרמניה וצרפת להציג ולפרט את תוכניות החילוץ שלהן מחר (ב') וזאת במסגרת המאמצים למציאת פתרונות משותפים לבלימת המשבר. הנשיא הצרפתי, סארקוזי המארח את המפגש אמר כי בכוונת מנהיגי המדינות להגיע להסכמות ביחס לתוכנית משותפת לבלימת המשבר.

חבר ועדת הפיננסים של הפרלמנט הצרפתי, אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית AFP כי פרטי התוכנית יוצגו במהלך ישיבת חירום של הקבינט הצרפתי, שיכנס נשיא צרפת ניקולה סרקוזי על מנת לדון בהשלכות המשבר העולמי, שלאחריה צפוי נשיא צרפת לפנות לאומה בשידור טלוויזיוני מיוחד. תוכנית החילוץ צפויה לעלות להצבעה בפרלמנט כבר במהלך הימים הקרובים.

המהלך המתגבש, לפי העיתון, מתרחש מספר ימים לאחר שממשלת בריטניה חשפה את תוכנית החילוץ שלה לענף הפיננסים שבמרכזה סיוע ל-8 בנקים מרכזיים בבריטניה, בהיקף של כ-50 מיליארד ליש"ט (87 מיליארד דולר). משמעותו של הצעד, שבמסגרתו הציעה הממשלה הבריטית לרכוש נתחים חלקיים מבנקים מובילים במדינה כגון, RBS , ברקליס ו-HBOS היא כי למעשה הממשלה מבצעת הלאמה חלקית שלהם - צעד הנחשב לחסר תקדים מחד, אך מתבקש מאידך נוכח המשבר החמור.

על אף הדימיון האפשרי שבין התוכנית הבריטית ובין זו המתגבשת בגרמניה, לא בהכרח צפויים הפרטים להיות זהים, כך לפחות מסבירים ב"וול סטריט ג'ורנל". זאת, מאחר והבנקים הגדולים בגרמניה, טרם נפגעו בעוצמה שהבנקים הבריטים נפגעו בה. בין הבנקים העומדים על הפרק, בגרמניה, ניתן למנות את הבנק הגדול ביותר במדינה, דויטשה בנק , הבנק השני בגודלו, קומרז בנק .