שלמה איזנברג וישרס זכו בהתמחרות על אוסיף תמורת 135 מיליון שקל

העסקה משקפת לאוסיף שווי חברה של 212 מיליון שקל, בעוד היא נסחרת בבורסה לפי שווי של 155 מיליון שקל ; ישרס רכשה מניות בשיעור של 63.8% שהיו משועבדות לבנק, וגאידמק ימשיך להחזיק כ-3.6% מהחברה ; ערב החג עוד ניסו גאידמק ופרקליטו, יוסי שגב, לטרפד את ההתמחרות

הפתעה בהתמחרות על חברת הנדל"ן אוסיף של ארקדי גאידמק. חברת הנדל"ן ישרס , שבשליטת שלמה איזנברג, זכתה בהתמחרות שנערכה הבוקר (ד') על מניות השליטה של גאידמק באוסיף, תמורת 135 מיליון שקל. כ-120 מיליון שקל ישולמו לבנק מזרחי-טפחות לכיסוי חובו של גאידמק, ואילו היתרה תועבר לכיסו הפרטי. העסקה כפופה עדיין לאישור בית המשפט ולאישורים רגולטוריים שונים.

ישרס רכשה למעשה מניות בשיעור של 63.8% שהיו משועבדות לבנק, מתוך 67.43% שמחזיק גאידמק באוסיף, כלומר הוא ימשיך להחזיק כ-3.6% מהחברה. העסקה משקפת לאוסיף שווי חברה של 212 מיליון שקל, כאשר כיום היא נסחרת בבורסה לפי שווי של 155 מיליון שקל.

ההתמחרות נערכה במשרדו של כונס הנכסים שמונה על-ידי בית המשפט מטעם הבנק, עו"ד פיני יניב מקנטור-אלחנני-טל. בהתמחרות השתתף רק גורם אחד נוסף - קבוצת משקיעים אמריקנית בשם Bay Shore Trading, בראשות יזם הנדל"ן החרדי אבי דן מניו-יורק. קבוצה זו פרשה מההתמחרות כשהצעתה האחרונה עמדה על 134 מיליון שקל. ישרס יוצגה בהתמחרות על-ידי עוה"ד אריאלה להב ויוסי בנקל. קבוצת ביי-שור יוצגה על-ידי עו"ד גיל הירשמן.

גאידמק ופרקליטו, עו"ד ד"ר יוסי שגב, עוד ניסו בערב החג לטרפד את ההתמחרות, באמצעות מכתב ששיגרו לבנק מזרחי-טפחות ולכונס מטעמו. עו"ד שגב הודיע במכתב כי הוא פודה את המשכון מהבנק, באמצעות קיזוז החוב של גאידמק לבנק אל מול נזקים שלדבריו הבנק גרם לגאידמק, וששיעורם עולה על שיעור החוב.

כזכור, חובו של גאידמק לבנק עמד על 120 מיליון שקל, בגינו מונה עו"ד יניב ככונס. המינוי הושעה לשבוע כדי לאפשר לגאידמק לפדות את המשכון, ולבסוף הפתיע עו"ד שגב כשהודיע כי הוא רוכש בעצמו תמורת 110 מיליון שקל. לאור טענות שונות על ניגוד עניינים מצד שגב ועל הצעות גבוהות יותר, בוטלה העסקה ובית המשפט החליט על עריכת התמחרות.

בהליך ההתמחרות היום נכחו עו"ד שגב ו-3 עורכי דין ממשרדו, אך לא כמציעים אלא כמשקיפים מטעמו של גאידמק. עו"ד אופיר נאור ממשרד שגב אמר היום ל"גלובס", כי "העסקה של ישרס פחות טובה מהעסקה של שגב שבוטלה, משום ששגב הציע 110 מיליון שקל עבור אוסיף וכן 23 מיליון דולר נוספים בגין ביטול עסקת וונוקובו, שישולמו בתנאים כאלה ואחרים. העסקה כיום פחות טובה לגאידמק", טוען עו"ד נאור, "ופחות טובה לאוסיף".

בסביבתו של גאידמק טוענים כי הודיעו על פדיון השעבוד, לאור הנזקים שגרם הבנק לגאידמק בעומדו על הליך הכינוס ובדחיקת הלקוח לפינה. "ניסינו לצמצם את הנזק על-ידי מכירה שניהל עו"ד שגב ועל-ידי ההצעה שהוא ירכוש בעצמו", הסבירו. כעת שוקלים בסביבת גאידמק האם לבקש את ביטול ההתמחרות בנימוק שלא היה לכונס מה למכור, משום שגאידמק כבר פדה לפני כן את המשכון לכאורה.

שלמה איזנברג מחזיק גם בבעלות על חברת מלם-תים . בשנת 2005 ריצה עונש מאסר בפועל, לאחר שהורשע כי השיג במירמה את אישור האסיפה הכללית למכירת מניות ישרס לחברת ערד בשנת 1997.

איזנברג: "העסקה יותר מתכפיל את היקף הפעילות של ישרס בתחומים הקיימים"

חברת ישרס פועלת בתחום הבנייה למגורים, ופרויקט הדגל שלה הוא "כתר דויד" בירושלים, מול מלון המלך דוד. עוד היא פועלת בתחום הנדל"ן המניב בעיר, עם בנייתם של שלושה פארקים לתעשיות עתירות ידע. בעלי השליטה בישרס הם: שלמה איזנברג, אברהם גזונטהייט ויורי שפיצר, המחזיקים יחד ב-85.3% ממניותיה. החברה נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 505 מיליון שקל, לאחר שאיבדה בשנה האחרונה כ-32% מערכה.

עם היוודע דבר זכייתה בהתמחרות על השליטה בחברת אוסיף, הופסק המסחר במניות ישרס ובמניות אוסיף, בשל אי הבהירות ששררה בעניין.

ביקשנו להבין משלמה איזנברג, המשמש גם כמנכ"ל ישרס, את ההגיון שבכניסה להשקעה באוסיף, חברה שעברה מספר בעלויות בשנים האחרונות.

מחיר המניה של אוסיף בבורסה הבוקר שיקף לחברה שווי שוק של 155.6 מיליון שקל. אתם קניתם לפי שווי חברה של כ-212 מיליון שקל.

איזנברג: "שווי השוק של אוסיף בבורסה בכלל לא רלוונטי, אלא רק ההון העצמי שלה, שעומד על 450 מיליון שקל. העסקה תביא ליותר מהכפלת היקף הפעילות של ישרס בתחומים בהם אנו עוסקים כבר עשרות שנים".

* אנו נמצאים בתקופה של מחנק אשראי. מניין המימון לעסקה?

"קיבלנו מימון בתנאים מאוד טובים. זה מוכיח שגם בתקופה קשה, כשיש נכס טוב ולווה טוב - יימצא הבנק שיתן את המימון".

* ישרס ואוסיף דומות?

"שתי החברות בוחרות פרויקטים בפינצטה. אני שמח גם שאנחנו מקבלים את אוסיף כאשר מרבית הפעילות שלה בחו"ל כבר חוסלה, למעט פרויקט ברומניה. לישרס לא הייתה מעולם פעילות בחו"ל, ובכוונתנו להמשיך בכיוון הזה של התמקדות בישראל".

* האם צפויים פיטורים בעקבות השתלבות אוסיף בישרס?

"אין שום פיטורים. לא דיברנו עם איש מהנהלת אוסיף עדיין, ונעשה זאת רק לאחר אישור בית המשפט לעסקה. בעבר היו לי עסקים משותפים עם החברה, כשהייתה בבעלות משפחת אביב, ולמעשה יש כאן שתי חברות מאוד דומות, הפועלות בתחום של בנייה למגורים בישראל ונכסים מניבים".

* מה תעשו עם עסקת וונוקובו, לרכישת קרקע פרטית מגאידמק ברוסיה תמורת 100 מיליון דולר?

"אין לי מושג בשלב זה. אני רק יודע שחברת אוסיף שכרה את שירותיו של עורך הדין פיני רובין".

* מה לגבי העסקה לרכישת חברת ארנסון, במחיר שנחשב בשוק לגבוה?

"אנו לוקחים זאת כעובדה גמורה. ארנסון היא אחת החברות המובילות בביצוע בישראל, כשלישרס אין שום פעילות בתחום, אנחנו חברה יזמית. זה לא סוד שארנסון עוברת תקופה של הפסדים ניכרים, אך זאת נחלתן של כל חברות קבלני הביצוע, בשל התייקרות חמרי הגלם. ארנסון היא נכס ולא נטל, יש לחברה מוניטין יוצא מן הכלל".

* עו"ד שגב מתנגד לעסקה איתכם.

"אז שיסביר למה. הכונס יגיש בתוך ימים אחדים את העסקה לאישור בית המשפט והגורמים הרלוונטיים".