מדבירת המזיקים הגדולה בהודו במו"מ לרכישת 39% ממכתשים אגן תמורת 1.1 מיליארד דולר

תג המחיר מגלם פרמיה של 62.2% מעל שווי השוק ; המניה מזנקת בכ-7.7% ; כור ששבשליטת נוחי דנקנר מחזיקה בכ-41% ממניות מכתשים אגן ; ביוני נסוגה קבוצת IDB, המחזיקה בכור, מניהול מו"מ למכירתה עם גורם זר בינלאומי

יצרנית מדבירי המזיקים הגדולה בהודו, United Phosphorus ("חברת הזרחן המאוחד", בתרגום חופשי), נמצאת במו"מ לרכישת 39% ממכתשים אגן תמורת 1.1 מיליארד דולר. מניית מכתשים אגן נסחרת בבורסה בתל-אביב לפי שווי של 1.739 מיליארד דולר, כך שתג המחיר מגלם פרמיה של 62.2% מעל שווי השוק, או במילים אחרות: 2.82 מיליארד דולר.

המניה, הנמנית עם מדד המעו"ף, מזנקת בכ-7.7%, נכון לשעת כתיבת הידיעה. קונצרן כור תעשיות שבשליטת נוחי דנקנר מחזיק בכ-41% ממניות מכתשים אגן. לפני כשנתיים וחצי רכש דנקנר את קונצרן כור, וחטף אותו מתחת לאף של יצחק תשובה שניהל מו"מ מקביל לרכישתו. כור, נכון לתחילת יולי 2006, נרשמה בספריה לפי שווי משוקלל של כ-1.2 מיליארד דולר - לעומת שווי שוק נוכחי של 804.5 מיליון דולר בלבד.

רכישת כור נועדה בעיקר בשביל לקבל את חברת מכתשים אגן, שהייתה האחזקה המרכזית של הקונצרן. מכתשים אגן, בניהולו של אברהם ביגר, עוסקת בעיקר בייצור מוצרים גנריים להגנת הצומח. החברה נחשבת לאחת הגדולות בעולם בתחום, ולחברת האגרוכימיה הגנרית הגדולה ביותר.

ביוני נסוגה קבוצת IDB , המחזיקה בכור (13.3% ישירות ועוד 51.1% דרך דיסקונט השקעות ), מניהול מו"מ למכירתה עם גורם זר בינלאומי. אז דובר בגורם עימו כור ניהלה שיחות בעבר. המו"מ האמור נפל לאחר יומיים, ככל הנראה כיוון שאותו גורם זר התעניין ברכישת השליטה המלאה, בעוד שדנקנר העדיף להכניס שותף לגרעין השליטה. בקבוצת האחזקות לא פסלו מכירה של כל השליטה, אך דרשו תמורת כך פרמיה נדיבה למדי, וככל הנראה אותו גורם לא היה אינו מוכן לשלם מחיר כל-כך גבוה.

המקרה זה חזר על עצמו גם חודשיים קודם; באפריל הודיעה כור כי היא מנהלת מגע להכנסת גורם נוסף לגרעין השליטה במכתשים אגן, בשיעור של עד 50% מגרעין השליטה. החברה דיווחה אז כי קיבלה פניות מגורמים בינלאומיים לרכישת החזקותיה במכתשים אגן, אולם על-פי הערכות בשוק ההון, המגעים בוטלו על רקע סירובה של אי.די.בי לאפשר לשותף להפוך לבעל השליטה.

בחזרה למו"מ הנוכחי, על פי הדיווחים, ראשי החברה ההודית נפגשו במהלך חודש יולי עם נוחי דנקנר. חברת הייעוץ מקינזי (שייעצה בין היתר לבנק הפועלים המקומי כמו גם לחברות ישראליות נוספות) בחנה את פוטנציאל הסינגריה לחברה ההודית בעוד זו האחרונה ביצעה בדיקת נאותות.

למרות ש-United Phosphorus סירבה להגיב לדיווחים וגם מכתשים אגן לא הוציאה דיווח לבורסה באחד העם (דובר IDB ציין בתגובה כי "לא היה ולא נברא"), העיתון ההודי Business Standard מוסר, כי כי החברה ההודית פנתה לקבלת מימון מ-6-8 בנקים (וביניהם UBS, דויטשה בנק, HSBC, הבנק ההודי SBI והסיני ICICI). העיתון מצטט בנקאי המקורב לעיסקת המימון באומרו כי "זה תלוי האם United Phosphorus תצליח לגייס את המימון לרכישה בתנאי השוק הנוכחיים, וזה עשוי להיות קשה".

עיקר התמחותה של מכתשים אגן היא בהשקה מוצלחת של מוצרים גנריים סמוך ככל הניתן לפקיעת הפטנט, והיא מהווה מרכיב חשוב בשמירת מעמד החברה בשוק העולמי. עם זאת, מספר הפטנטים המוגנים רק הולך וקטן באיטיות ובהתמדה בעולם, מה שעלול לפגוע ביתרון היחסי המרכזי של החברה בתחום הגנרי בטווח הארוך.