קומברס ממשיכה לשמור על עמימות: פירסמה נתונים כספיים חלקיים בלבד

לחברה היקף מזומנים בשווי 1.5 מיליארד דולר, כש-200 מיליון דולר מתוכם מוחזקים ב-ARS - מכשיר פיננסי שאיבד מנזילותו בשנה האחרונה ; בצד ההתחייבויות: אג"ח להמרה בסך 419 מיליון דולר, וחלקה בחוב של חברת הבת ורינט העומד על 348 מיליון דולר

עונת הדו"חות בוול-סטריט נפתחה זה מכבר, ולא כל החברות מדווחות על תוצאותיהן לרבעון השלישי של 2008: משקיעי קומברס ייאלצו להמשיך ולהמתין בסבלנות לדו"חות הכספיים, כפי שעשו מאז תחילת 2006. עם זאת, בסוף יום המסחר אתמול בארה"ב, הפתיעה קומברס את בעלי המניות עם פרסום נתונים חלקיים של מאזן החברה, מעודכנים ל-31 ביולי 2008. עם זאת, הכנסות החברה, הרווח או ההפסד שלה, עדיין נשארים לוטים בערפל.

בסוף יולי עמד היקף המזומנים של החברה על 1.5 מיליארד דולר. כאשר 200 מיליון דולר מתוכם מוחזקים בניירות ערך בריבית משתנה (ARS), מכשיר פיננסי שאיבד מנזילותו בשנה האחרונה, כחלק ממשבר האשראי בעולם. החברה מצויה כעת בהליך של עדכון ה"שווי ההוגן" של אחזקותיה ב-ARS, ועדיין אינה יודעת אלו הפסדים תיאלץ לרשום בגינן.

בפעם האחרונה בה דיווחה קומברס על תוצאות חלקיות, בסוף יולי 2007, נרשמו במאזן 1.43 מיליארד דולר במזומן והשקעות. כלומר, סך המזומנים שברשות החברה גדל מאז בכ-70 מיליון דולר. הפעם האחרונה שקומברס דיווחה על היקף אחזקותיה ב-ARS הייתה בסוף ינואר 2005, אז החזיקה ב-1.06 מיליארד דולר בניירות האמורים.

בחלק של ההתחייבויות, לקומברס יש אגרות חוב להמרה בסך 419 מיליון דולר. תאריך הפירעון הוא בשנת 2023, אך למחזיקי האג"ח שמורה הזכות למכור אותן בחזרה לחברה במחירן הנקוב, במספר מועדים שנקבעו מראש.

התחייבות נוספת קשורה לחלקה היחסי בהלוואה בנקאית שלקחה החברה הבת, ורינט , לפני כשנתיים לרכישת מתחרתה - וויטנס. במאזן של ורינט רשומה הלוואה בסך 610 מיליון דולר, וקומברס עדכנה שאחזקתה בוורינט עומדת על 57% מהמניות. כלומר, חלקה היחסי של קומברס בחוב של ורינט עומד על 348 מיליון דולר. ורינט תצטרך לפרוע את ההלוואה במלואה עד לשנת 2014. בתוספת החוב מהאג"ח להמרה, סך היקף החוב של קומברס עומד על 767 מיליון דולר.

איתות למשקיעים

בצד הנתונים החלקיים מהמאזן, צירפה קומברס גם נתון מעניין לגבי אחת מהוצאותיה המשמעותיות בשנה האחרונה - הוצאה על ועדת חקירה פנימית ועל הליך תיקון הדו"חות. ב-12 החודשים שקדמו ל-31 ביולי הסתכמה הוצאה זו בלא פחות מ-75 מיליון דולר.

מדוע פרסמה קומברס את הנתונים הללו, ומדוע דווקא בעיתוי הנוכחי? אפשרות ראשונה היא שמדובר בניסיון של נשיא החברה, אנדריי דהן, לאותת למשקיעים על יציבותה הפיננסי של החברה, למרות הערפל המתמשך לגבי הביצועים שלה בשנים האחרונות. השוואה פשוטה בין היקף המזומן להיקף החוב מעידה כי גם בניכוי מלוא ההשקעה ב-ARS, לקומברס יש די והותר מזומן על מנת לעמוד בכל התחייבויותיה.

אפשרות שנייה היא שמדובר בניסיון לפייס את המשקיעים, שציפו כבר לדו"חות המלאים. באוגוסט הודיעה קומברס שפרסום הדו"חות המתוקנים לא יתרחש "במהלך הסתיו", אלא יידחה למועד בלתי ידוע. מתחילת החודש ירדה מניית החברה ב-22% ומתחילת השנה ב-57%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

קומברס הפסיקה לפרסם דו"חות כספיים בעקבות שערוריית הבקדייטינג - החברה נהגה לרשום במועדים פיקטיביים את חלוקת האופציות לבכירים ולעובדים, במטרה למקסם את הערך עבור מקבלי האופציות, מבלי לרשום זאת כהוצאה חשבונאית. מאוחר יותר נודע כי בחברה התרחשו אי-סדרים נוספים, ביניהם מניפולציה במועדי ההכרה בהכנסות.