המשבר הכלכלי הוא הזדמנות טובה לרמאים לנצל גולשים באינטרנט

בכיר במיקרוסופט הזהיר שרמאי האינטרנט יתחילו לשגר אי-מיילים כוזבים שבהם יציעו לצרכנים משכנתאות, הלוואות אחרות או כספים ממוסדות שפשטו רגל או קרובים לקריסה ; מיקרוסופט הקימה קואליציה עם יאהו, ווסטרן יוניון ובנק הפיתוח האפריקני להפצת אזהרות מפני הרמאויות

בכיר במיקרוסופט הזהיר אתמול שרמאי האינטרנט יתחילו לנצל את המשבר הפיננסי ולשגר אי-מיילים כוזבים שבהם יציעו לצרכנים משכנתאות, הלוואות אחרות או כספים ממוסדות שפשטו רגל או קרובים לקריסה.

טים קרנטון, מומחה לבטיחות אינטרנט במיקרוסופט, אמר שקיימים כבר סימנים מוקדמים לכך שעבריינים מנסים לעשות כסף מן המבוכה הפיננסית-כלכלית. "זה מטריד במיוחד כעת בגלל המשבר הפיננסי", אמר קרנטון בראיון טלפוני, "כי יש יותר ויותר צרכנים שמצויים במצב קשה או פגיע מאוד".

לפי קרנטון, "כבר ראינו עלייה בסוגים מסוימים של הונאות שקשורות לשינוי תנאי משכנתאות, ואנחנו צופים שהן יהפכו למתוחכמות יותר. ראינו את התופעה הזו אחרי סערת ההוריקן קתרינה ב-2005, הצונאמי באסיה ב-2004 ואסונות טבע אחרים שבהם נחלצו הרמאים מיד לפעולה".

רמאים כאלו יכולים לשגר הודעות ספאם לצרכנים שדורשות מהם לשלם עמלות בגלל קריסת בנק או מוסד אחר שהם קשורים איתו כביכול. "הם יטענו שהעמלה קשורה לפריסה מחדש של המשכנתה, ומפני שהצרכן מקבל תנאים טובים בהרבה במשכנתה החדשה שלו, הוא יצטרך לשלם על כך".

סוג אחר של הונאה הוא הבטחות שווא של כסף קל לקורבנות תמימים. הונאות שכיחות הן בקשות לסייע להעברת כספים למדינה מתפתחת. הצרכנים מקבלים הצעה לקבל חלק מהסכום שיחולץ כביכול אם הם ישלמו דמי שחרור לסכום הזה.

לחילופין, רמאים יכולים לשגר לקורבנותיהם הודעות על זכייתם בלוטו במדינה זרה, כאשר סכום הזכייה הענקי יועבר אליהם מיד אחרי תשלום עמלת ניהול מסוימת.

סקר שנערך עבור מיקרוסופט וממצאיו פורסמו שלשום (ד') מצא שיותר מרבע ממשתמשי האינטרנט העריכו שסביר שהם יפלו קורבן להונאת אינטרנט כלשהי שתעלה להם כסף.

מחצית הנסקרים אמרו שההונאות ברשת גורמות להם לחשוש מעריכת קניות באינטרנט, ויותר משליש אמרו שהם חוששים בכלל להשתמש באינרטנט.

עם זאת, נתוני העבירות באינטרנט מראים שהסיכוי להיפגע נמוך מאד ביחס לתפיסת הסיכון. מבין 5,000 משתמשים שנסקרו ברחבי אירופה, רק 113 משתמשים הפסידו כסף בגלל הונאות אינטרנט בשנה שעברה - אחד מכל 44 או פחות מ-2%.

מיקרוסופט דיווחה שהיא הקימה קואליציה עם יאהו, ווסטרן יוניון ובנק הפיתוח האפריקני להפצת אזהרות מפני דארים אלקטרוניים כוזבים. "אנחנו רוצים להגביר את המודעות כדי שאנשים יחושו בטוחים יותר להשתמש באינטרנט", אמר קרנטון, "אנחנו לא רוצים לראות ירידה במסחר האלקטרוני".