סל המטבעות חוזר בדלת האחורית: בנק ישראל החל לפרסם "מדד שער חליפין אפקטיבי משוקלל"

מדובר במדד ולא בשער חליפין המתפרסם מידי יום ואשר משקלל 24 מטבעות של שותפות הסחר של ישראל ; בכיר בבנק ישראל: "המדד החדש אינו מיועד להתווית מדיניות"

בנק ישראל החל לחשב בחודשים האחרונים אינדיקטור חלופי ל"סל המטבעות" שבוטל לפני שנה וחצי, המכונה "מדד שער חליפין אפקטיבי משוקלל", כך נודע ל"גלובס". מדובר במדד ולא בשער חליפין, המבוסס על שערי החליפין היציגים המחושבים כממוצע משוקלל של 24 מטבעות המייצגות 33 מדינות שותפות הסחר של ישראל. בנק ישראל מפרסם באופן שוטף את השערים היציגים של 14 מטבעות.

עוד נודע ל"גלובס", כי הבנק החל לחשב את המדד על בסיס יומי ולא פוסל את האפשרות שבקרוב הוא יוצג לקהל הרחב כפי שהוצג בעבר סל המטבעות.

במדד החדש משקלו של האירו עומד על 34.8% לעומת 23% בסל המטבעות, משקלו של הדולר עומד על 24% לעומת 65.7% בסל, משקלה של הליש''ט עומד על 6.75% ומשקלו של היין היפני עומד על 5.4% לעומת 5.7% בסל. בבנק ישראל החלו לחשב את המדד לפני כשלושה חודשים ובהודעת הריבית האחרונה, מופיעה התייחסות ראשונה למדד.

באמצע מאי 2007 החליט בנק ישראל לבטל את חישוב סל המטבעות בטענה כי כבר 11 שנים בנק ישראל לא מתערב בשוק המט''ח. מכאן, שמשטר שער החליפין הפך לנייד לחלוטין - ללא רצועת ניוד ולכן אין לסל המטבעות משמעות או שימוש. אלא, שמאז הביטול החלה עלייה חדה של השקל אל מול כל המטבעות, לרבות הדולר, אשר גרמה לבנק ישראל לחזור ולהתערב בשוק המט''ח.

בשבועות האחרונים התברר כי המשבר הפיננסי מלווה במשבר בשערן של המטבעות, לאור ההתנהגות הבלתי שגרתית והלא יציבה של המטבעות המובילים. בנוסף, דובר לאחרונה גם על האפשרות להחזיר את משטר "ברטון וודס" - משטר עולמי של שער חליפין קבוע. עם זאת, בבנק ישראל מבהירים כי הכלי החדש אינו נובע מכוונה של בנק ישראל לחזור לרצועת ניוד בשער החליפין, אלא על כלי לניתוח ומעקב שאמור לתאר את התנהגות השקל אל מול המטבעות.

"חשוב דווקא בתקופה הנוכחית לנטרל רעשים", מסביר בכיר בבנק. "לפעמים אנו שומעים צעקות של עלייה חדה, ואנו יצרנו כלי שיסייע לנו לבדוק עד כמה הצעקות הללו מוצדקות. בנוסף אנו רואים צורך לבדוק את התנהגות השקל על מנת לעצב את המדיניות המוניטרית של הבנק, לרבות שינויים בריבית. לעומת הסל שחושב לצורך התווית מדיניות, המדד החדש אינו מיועד לכך ואין כוונות כאלו, לפחות נכון לעכשיו".