"אני מקווה שנהיה הראשונים לצאת מהמשבר"

עם צמיחה אפסית ורווחיות שמתפוגגת, ג'ונתן שוורץ, מנכ"ל סאן מיקרוסיסטמס, בטוח שהמשבר דווקא יחזק את החברה: "המשבר הכלכלי מייצג הזדמנות אדירה לקהילת הקוד הפתוח"

"ברבעון השני של השנה חווינו ירידה חדה בביקושים בשירותים הפיננסיים", מסביר ג'ונתן שוורץ, מנכ"ל חברת סאן מיקרוסיסטמס, "נראה שהיינו הראשונים שזה קרה להם, ואני מקווה שנהיה הראשונים שנצא מזה. אני לא חושב שמה שקרה הוא ייחודי לנו, כולם מרגישים את זה".

בראיון בלעדי ל"גלובס" מתייחס שוורץ לתוצאות הגרועות של החברה בשנת 2008, ומשיב להתקפות נגדו. הצמיחה של החברה בשנת 2008 (השנה הפיסקאלית הסתיימה ביוני) הייתה אפסית והרווחיות - שבסוף 2006 החברה הצליחה לשוב אליה אחרי תקופות ארוכה של הפסדים - התפוגגה. באמצע אוקטובר פרסמה סאן אזהרת הכנסות ורווח ביחס לתוצאות הרבעון השלישי הקלנדרי של 2008. החברה צופה כי תדווח על הכנסות של 2.95-3.05 מיליארד דולר ועל הפסד נקי של 25-35 סנט למניה שהם 190-270 מיליון דולר, או על הפסד פרופורמה של 2-12 סנט למניה שהם 15-90 מיליון דולר. אמנם, ציפיות סאן היו מראש כי לא תצליח לצמוח ולהרוויח ברבעון, אבל בוול סטריט הופתעו מעוצמת הפגיעה והמניה נפלה בחדות.

בשיחת הוועידה שהתקיימה אחרי פרסום התוצאות שאל אחד האנליסטים: "פספסתם את התחזיות של וול סטריט בשני הרבעונים האחרונים, וכעת אתם מורידים את הציפיות פעם נוספת. למה סאן אכזבה במידה יוצאת דופן בתקופה האחרונה לעומת שאר ספקי החומרה?"

שוורץ, 42, מנהל את סאן בשנתיים וחצי האחרונות. בתקשורת הכלכלית עלו בחודשים האחרונים ספקולציות באשר לעתידה של סאן, והוזכרה רכישה אפשרית של החברה, וכן פיטוריו של שוורץ עצמו. לפני כחודשיים הוא זכה לכבוד מפוקפק נוסף: על שכרו נמתחה ביקורת קשה, מאחר שקיבל חבילת תגמולים (שכר, בונוס, מניות ותנאים נוספים) של כ-11 מיליון דולר ב-2008, עלייה של כ-44% לעומת השנה הקודמת. חבילה מפנקת מאוד עבור מי שלא עמד במטרות הביצועיות של החברה.

בתחילת כהונתו, העניינים דווקא הלכו לא רע. תחילת 2007 הייתה אפילו נקודת שיא בשווי החברה בשנים האחרונות - כ-20 מיליארד דולר. זה אמנם נמוך באופן מהותי מתקופת הבועה, אז עמד שווי השוק של החברה על 250 מיליארד דולר, אבל שחיקת הערך הזו אינה יוצאת דופן לעומת מתחרותיה. אלא שעל רקע הזעזועים בכלכלת ארה"ב, איבדה המניה מאז כ-80% מערכה ושווי השוק של החברה היום הוא כ-4 מיליארד דולר בלבד. דו"חות הרבעון השלישי שפורסמו לאחרונה אכזבו את המשקיעים, גרמו להמשך הנפילות במניה וכרגע לא נראה בהמשך הדרך קטליזטור שיכול לשנות את המגמה.

אבל שוורץ רואה במשבר הכלכלי הנוכחי את ההזדמנות הגדולה של הקוד הפתוח לפרוץ קדימה. "זה זמן הפריצה של הקוד הפתוח המסחרי. המשבר הכלכלי מייצג הזדמנות אדירה לקהילת הקוד הפתוח. רמת התסכול שאנחנו שומעים מלקוחות שבחרו בפתרונות המוגנים בזכויות יוצרים היא הגבוהה ביותר שהייתה מעולם. לקוחות רוצים בחירה, ולכן הזמן הנוכחי לא יכול היה להיות טוב יותר לקוד הפתוח".

שוורץ עצמו הצטרף לסאן בשנת 1996 כאשר החברה רכשה את Lighthouse Design אותה ניהל. מהר מאוד התמנה לעמוד בראש חטיבת התוכנה בחברה, ובשנת 2004 הפך - תחת חסותו של סקוט מק'נילי - לסמנכ"ל התפעול ולנשיא. באפריל 2006 הוא התמנה למנכ"ל ומק'נילי הפך ליו"ר.

סאן חטפה בשנים האחרונות מכה חזקה יותר ממתחרותיה, וזה לא קשור רק למשבר הנוכחי. על-פי נתוני IDC לשנת 2007, לסאן היה נתח של כ-12% משוק השרתים העולמי. בעוד שהיא איבדה כ-70% משוויה מתחילת השנה, איבדו IBM ו-HP כ-20% בלבד, ודל כ-45%. הצמיחה של שלוש המתחרות הללו, המובילות את השוק, הייתה כ-8% בממוצע ובסאן לא הייתה צמיחה כלל בשנה הפיסקאלית.

החזון שבבלוג

מאז תחילת העשור פותחת סאן את הקוד של כל תוכנות תשתיות המחשוב שלה. החל במערכות ההפעלה, דרך סביבת הפיתוח, שרתים לסביבת המחשוב הארגונית, ושפת ה-Java שתמיד הייתה מוצר זמין להורדה. איך עושים מזה כסף? בסאן בונים על מכירת מוצרים מסחריים שהם הרחבת תוכנת הקוד הפתוח, ובמקביל הכנסות עקיפות ממכירת מערכות חומרה המתאימות לתשתיות המחשוב שמוכרת החברה.

"כל מה שצריך כדי לקבל כסף בקוד פתוח זה פשוט להביא ערך ללקוח", משוכנע שוורץ, "הם שמחים לשלם. כמובן שלקוח שהוא תלמיד תיכון לא מתכוון לשלם כלום על שום דבר, אבל לגבי מנכ"ל של חברה מה-Fortune 100, החיסכון על המחיר של הרישיון מוריד את העלויות כך שהוא שמח לשלם על כל רמה של תמיכה, שירות או מנוי, וזו בדיוק המטרה".

על המלחמה שמנהל כעת שוורץ אפשר לקרוא בבלוג הפופולרי שהוא כותב. בשבועות האחרונים מרוכז הבלוג, איך לא, במשבר הכלכלי ובמשמעויות שלו מבחינת שוק ה-IT ומבחינת סאן בפרט. "עבורי", הוא אומר, "זה התפקיד של המנכ"ל - לתקשר את החזון, להסביר נושאים מסוימים, לסייע ללקוחות ולחברה מול המתחרים. אני שמח שאף מנכ"ל אחר לא הרים את הכפפה כי זה מאפשר לי לקיים מעין מונולוג עם השוק".

הראיון המלא במגזין "בלוגס".