ענקית ביטוח המשנה מיוניק-רה מצמצמת מאוד את פעילותה בישראל

ל"גלובס" נודע כי לאחרונה מיוניק-רה הפסיקה לפעול כמבטחת משנה בתחום הרשלנות הרפואית בישראל ; מדובר בתחום שמהווה חלק ניכר מפעילותה בארץ, לפי הערכות כ-50%

ענקית ביטוח המשנה העולמית מיוניק-רה מצמצמת במידה ניכרת את פעילותה בישראל ולפי גורמים בשוק הביטוח המקומי היא צפויה להמשיך במגמה זו גם בעתיד. ל"גלובס" נודע כי לאחרונה מיוניק-רה הפסיקה לפעול כמבטחת משנה בתחום הרשלנות הרפואית בישראל. מדובר בתחום שמהווה חלק ניכר מפעילותה בישראל, לפי הערכות כ-50%, שמרוכז באמצעות סוכנות הביטוח מדנס, שבשליטת שוקי מדנס, וחברת הביטוח הראל, שבשליטת משפחת המבורגר.

גורמים בשוק הביטוח המקומי מציינים כי מדובר במגמה ברורה של מיוניך-רה לצאת בהדרגה מהשוק המקומי, גם עוד קודם למשבר הכלכלי העולמי. "זו אכזבה של כל שוק הביטוח בישראל. הם היו פה מעל 50 שנה", אומר גורם בענף. זו התפישה השלטת בשוק המקומי לגבי הסנטימנט של מיוניק-רה לשוק הישראלי, שנובע מרמת התחרות הגבוהה בו שמשפיעה על המחירים ועל תנאי החיתום. זאת מעבר למגמה כלל עולמית עליה הכריזה לאחרונה מיוניך-רה, בדבר הקשחת מדיניותה בכל העולם בנימוק ש"נגמר השוק הרך".

לאחרונה דיווחה מיוניק-רה כי תוצאותיה הכספיות נפגעו מאוד ברבעון השלישי, בו רשמה רווח סמלי של 7 מיליון אירו לעומת רווח של כ-1.2 מיליארד אירו בתקופה המקבילה. החברה פרסמה אזהרת רווח שנייה השנה, בה העריכה כי תציג ב-2008 רווח של פחות מ-2 מיליארד אירו.

מכתב לראשי החברות

לאחרונה העבירה מיוניק-רה מכתב לראשי חברות הביטוח המקומיות ובעולם, שפורסם ב"גלובס", בו נאמר כי "ההערכה מחדש של הסיכונים בעולם הביטוח תתבטא בביקוש רב יותר לקיבולת ביטוחית ולעלייה במחירי ביטוח המשנה. מיוניק-רה תשמור על מדיניות חיתום ברורה ומוכוונת רווחיות, כשהסיכון יילקח רק בתמורה למחיר ותנאי כיסוי הולמים".

במכתב של מיוניק-רה הועלתה גם ביקורת כלפי שוק הביטוח הישראלי, בטענה שבשנים האחרונות היו בכמה ענפי ביטוח בישראל התפתחויות שהובילו לתנאים בלתי מתקבלים על הדעת מבחינתה של מיוניק-רה.

בימים אלו נחתמים הסכמי ביטוח המשנה בענף הביטוח העולמי, כשגם חברות הביטוח הישראליות מסכמות את תנאי החוזים שלהן מול חברות ביטוח המשנה לשנת 2009.

זנב ארוך

על פניו, ליציאה של שחקן כה מהותי משוק ביטוח המשנה בישראל תהיה השפעה על קיבולת הביטוח (capacity) לביטוח משנה של חברות הביטוח הישראליות ולהעלאת המחירים הנדרשים מחברות הביטוח המקומיות. עם זאת, גורמים בענף הביטוח הישראלי מציינים כי אין כל בעיות קפסיטי כיום והקטנת חלקה של מיוניך-רה בשוק המקומי מושלמת באמצעות חברות ביטוח משנה אחרות.

תחום ביטוח הרשלנות המקצועית נחשב לאחד מתחומי הביטוח המורכבים והבעייתיים ביותר, זאת מכיוון שמדובר בביטוח לשנים ארוכות מאוד (ביטוח בעל "זנב ארוך"). כפי הנראה, מיוניק-רה הודיעה לאחרונה להראל ולמדנס כי בכוונתה לשנות את תנאי החיתום באמצעות שינוי בסיס העסקה בתחום הרשלנות הרפואית מבסיס אירוע לבסיס claims made. לאור זאת שהשוק הישראלי ברובו אינו בנוי לחישוב העסקה לפי מועד התביעה בפועל הרי שהשינוי האמור הוביל להקטנה משמעותית בפעילות מיוניק-רה בתחום זה בישראל.