ביה"ד גזר עבודות לתועלת הציבור על מנהלי רשת תמנון שפיטרו עובדת בשל הריונה

הרשת טענה כי העובדת פוטרה בשל היותה "החולייה החלשה" ; התובעת טענה כי הירידה בתפקוד העובדת נבעה מההריון ; ביה"ד: "הגנה על נשים בהריון מיועדת בראש ובראשונה למקרים בהם ההריון משפיע על איכות עבודתן"

בית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב דחה את בקשת רשת האופנה "תמנון" ומנהליה, גלעד יפת ולימור מריאן, לבטל את הרשעתם בעבירה על חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, לאחר שהפלו עובדת כשפיטרו אותה בשל מינה ובשל היותה בהריון.

השופטת ד"ר אריאלה גילצר-כץ גזרה על יפת ומריאן 200 שעות עבודה לתועלת הציבור, וחייבה אותם לחתום על התחייבות כספית להימנע מביצוע העבירה. החברה נקנסה ב-10,000 שקל וחויבה לפצות את העובדת ב-50 אלף שקל.

העובדת עבדה כמוכרת בשני סניפים של הרשת במשך 4 חודשים. הרשת טענה כי העובדת פוטרה במסגרת צמצומים בשל היותה "החולייה החלשה". התובעת מטעם משרד התמ"ת, עו"ד מיכל מרקוביץ', טענה כי גם אם היתה ירידה בתפקודה, זו נבעה מהיותה בהריון.

בהכרעת הדין נקבע כי מנהלי הרשת ידעו שהעובדת בהריון ושהדבר הביא לפגיעה בתפקודה ולהיותה "החולייה החלשה". "הנאשמים ביקשו להקשות את חייה של המתלוננת במקום לנסות להקל עליה", קבעה גילצר-כץ. "אין זה מתקבל על הדעת כי כל אישה תעמוד בסכנת פיטורים בכל פעם שתהיה בהריון. הגנה על נשים בהריון מיועדת בראש ובראשונה למקרים בהם ההריון עלול להשפיע על איכות עבודתה של אותה אישה".

חזון נפרץ

באמצעות עו"ד זרי חזן ביקשו תמנון ומנהליה לבטל את הרשעתם ולהסתפק בעונש של צו שירות לתועלת הציבור. השופטת ציינה בגזר הדין, כי אמנם לא מדובר בעבירות החמורות ביותר שישנן, אולם "עבירות אלה מהוות חזון נפרץ במדינת ישראל, וביטול ההרשעה ישדר מסר סלחני כלפי מבצעיהן".

היא הוסיפה, כי "העובדה כי חברה המעסיקה בעיקר נשים פיטרה אישה בהריון הינה בעלת חומרה מיוחדת. ניתן היה לצפות כי דווקא מקום בו מועסקות בעיקר נשים יהא מודע לקשיים הכרוכים בהריון, ויגלה התחשבות מירבית בהן".

לדבריה, "מעמד הנשים העובדות בחברה הישראלית אינו מן המשופרים. נשים מופלות בשכרן ביחס לגברים, השתתפותן בשוק העבודה מועטה ביחס לגברים, ואך לעיתים נדירות הן זוכות להגיע לתפקידי ניהול. פיטורי המתלוננת במהלך הריונה, ובעת שניתן היה להבחין בו, היה בו די כדי לגזור עליה אבטלה עד לאחר הלידה". (ת.פ. 492/05).