תתפסו את הבנקאים בגרון

ותגרמו להם לפתוח את היד עכשיו ומיד ; הנרי פולסון הבין זאת, מתי גם פישר בר און?

הורדת הריבית במשק ב-0.5% לשיעור 3% - הנמוכה אי פעם בישראל - נועדה למנוע מיתון במשק הישראלי. אלא שבתקופות כאלה, לא בטוח כלל שהריבית היא המכשיר האפקטיווי לשיפור מצב המשק.

לפי התיאוריה הכלכלית הקלאסית, הורדת ריבית מעודדת צריכה ומגדילה את ההשקעות במשק. כסף גם הוא מוצר, וככל המוצרים, כשמחירו יורד (הריבית היא המחיר שמשלמים על הכסף), הביקוש לו יגדל וידרשו אותו יותר. זה אכן המצב, ברוב מקרי הפחתות הריבית, גם בארץ וגם בחו"ל. משום כך נחשבת הפחתת ריבית לכלי עיקרי ומשמעותי של הבנקים המרכזיים בעולם במלחמה בהאטה ומיתון.

המלחמה המתחוללת כעת בשוק ההון, נבדלת בכמה הבדלים ממלחמות דומות בעבר, בעיקר מבחינת המשק הישראלי. נגיד בנק ישראל מצפה שהפחתת הריבית תגדיל את הביקוש בקרב צרכנים וחברות בארץ. אבל במציאות הנוכחית, גובה הריבית לא בהכרח ישפיע על היקף ההלוואות.

שוק הכסף כיום הוא שוק של מוכרים הבנקים הם אלו שמכתיבים את השוק וקובעים למי לתת וכמה. והבנקים החליטו באחרונה לעצור במקרים רבים את המימון. לא בטוח שהפחתת הריבית, תעזור. לא בטוח שהבנקים ישנו את דעתם בנוגע למתן הלוואה לעסק מסוים, אם הריבית יורדת. לא בטוח שהם ישנו את הכללים הנוקשים שלהם במתן אשראי לחברות.

כיום, אין לריבית משקל גדול בהחלטת בנקאים לגבי מענה או סירוב לבקשת אשראי. השיקול העיקרי כיום הוא החשש הגדול ממצב של חדלות פירעון. הבנקים בתקופות כאלה נוטים לצמצם את מתן האשראי למקרים שבהם קיימת רמת ביטחון גבוהה ביכולת ההחזר של הלווה ורק כאשר יש ביטחונות מספקים.

חצי אחוז פחות, אפילו אחוז שלם למטה, הינו הך. הורדת הריבית לא תשפיע על הקריטריונים הנוקשים של ועדות האשראי של הבנקים. הן פשוט לא משחררות את הכסף. במצב הנוכחי זה לא עניין של מחיר. אחרי כל ההלוואות שניתנו בשנים שחלפו - הטייקונים המקומיים שלקחו הלוואות במיליארדי שקלים לצורך השקעות בנדל"ן מניב ובפרויקטי נדל"ן מעבר לים - הם כבר לא ממהרים לתת כסף לעסקים.

מי שנכווה ברותחין - נזהר בצוננין. הבנקאים מבינים, טוב יותר מכולם, שאנחנו רחוקים מהתאוששות, ולכן הם מעדיפים שלא לקחת סיכונים גם במחיר איבוד רווחים תיאורטיים.
בנק ישראל מנסה לאושש את המשק, והורדת הריבית היא צעד אמיץ למדי בכיוון הזה. אבל כדי שבאמת יקרה משהו - צריך שוועדות האשראי של הבנקים יתחילו לשחרר כספים לעסקים. הפעם, המפתח להתאוששות נמצא בבנקים המסחריים, ולא בבנק ישראל.

הכותב הוא מנכ"ל דן אנד ברדסטריט ישראל