הראל ויזל: "המחצית הראשונה של 2009 תהיה מאוד קשה"

מנכ"ל ובעלי פוקס טען בכנס הקניונים באילת כי המשבר הנוכחי יהיה "עמוק מאוד וקצר מאוד" ; פוקס נערכת לירידה של 3%-5% במכירות, ותצמצם את תקציב פתיחת החנויות החדשות מ-25 מיליון שקל ל-4 מיליון בלבד

"המחצית הראשונה של 2009 תהיה מאוד מאוד קשה, ואחר-כך ייצאו מזה מאוד מהר. יהיה משבר עמוק מאוד וקצר מאוד. כרגע כולנו מתעסקים בפאניקה. אם אני קורא את המפה נכון, גם אם ההאטה מתחילה - היא מתחילה בגלל התקשורת. הירידה במכירות היא בגלל הפאניקה. ההאטה תפגע קודם בדירות יוקרה, אחר-כך במכוניות, במלונות, בפרימיום של חברות האופנה, ואם זה יימשך - זה יגיע גם אלינו", כך אמר היום (ה') מנכ"ל ומבעלי קבוצת פוקס , הראל ויזל, בפאנל שהתקיים במסגרת ועידת הקניונים השנתית באילת.

בהתייחס לרמות דמי השכירות בקניונים, אמר ויזל: "יש מקומות שבהם דמי השכירות מופרזים. יש מקומות שבהם נלך ונשבור שולחנות. במקומות שבהם לא נרוויח בגלל שכר-דירה, אני לא אפעיל חנות מפסידה. אם נראה שזו תקופה קצרה, נעבור אותה. אם שיעור דמי השכירות מהמחזור יהיה במספרים גבוהים, נבקש לצאת מהפרויקט. לקבוצת פוקס יש היום 250 חנויות. לא יקרה שום דבר אם בסוף 2009 יהיו 230 חנויות".

עם זאת, הודה ויזל כי חלק מבעיית דמי השכירות קשורה ברשתות עצמן: "גם אנחנו, בעלי הרשתות, פשענו. כל מי שהיתה לו אדמה וידע לשווק, פתחנו אצלו חנויות. אנחנו הרשתות צריכות לומר סטופ. לא כל מי שיש לו מערבל בטון - נלך לפתוח אצלו חנויות. שיפסיקו לעבוד עלינו ולספר לנו שרשת זו ורשת אחרת נכנסות לפרויקט. אם בונים 8 קניונים בעיר אחת ואנחנו כמו מטומטמים פותחים בכל אחד חנויות, ברור שאנחנו בוכים על שכר-הדירה".

לדברי ויזל, בבניית תקציב 2009 החברה לוקחת בחשבון ירידה של 3%-5% במכירות בחנויות זהות וירידה בשיעור הרווח התפעולי. כמו כן, החברה תשמור על תקציב שיפוץ חנויות, אבל מאידך תצמצם את תקציב פתיחת חנויות חדשות משמעותית - מ-25 מיליון שקל ל-4 מיליון בלבד.

ויזל, שגיבה את גובה דמי השכירות בקניון מודיעין, תקף היום את הקניונים בעניין השיווק. לדבריו, "רוב הקניונים משקיעים אפס בפרסום ואפס בשיווק".

ויזל גם מעריך כי תופעת דמי הפינוי בקניונים תלך ותיעלם.

"אין ספק שלפחות הגופים הגדולים לא משלמים כרגע דמי פינוי. יש לנו פחד. אנחנו מספיק חזקים, ויש מספיק מתנדנדים. הפסקנו לשלם לפני 3-4 שנים למעט מקרים בודדים, אבל דמי הפינוי ילכו ויעלמו", אמר.