הגרעון בארה"ב התרחב באוקטובר ל-237.2 מיליארד דולר מעל הציפיות

האנליסטים ציפו ל-200 מיליארד דולר ; הממשל השקיע סך של 21.5 מיליארד דולר בפאני מיי ופרדי מאק והשקיע גם 115 מיליארד דולר בבנקים אחרים ; בנטרול סכומים אלו הגירעון הסתכם ב-100.7 מ' ד' לעומת 56.8 מ' ד' בחודש המקביל אשתקד

הגרעון של הממשלה הפדראלית בארה"ב זינק בארה"ב לשיא של 237.2 מיליארד דולר, לאור תחילת יציאתה של תוכנית החירום לדרך, מהלך שמשמעותו השקעה של למעלה מ-136 מיליארד דולר עד-כה בחילוץ בנקים שונים. האנליסטים ציפו בממוצע כי הגירעון בחודש הראשון של שנת הכספים הפיסקאלית ב-2009 יסתכם בכ-200 מיליארד דולר בלבד.

על פי הנתונים שדיווח משרד האוצר האמריקני, הממשל השקיע סך של 21.5 מיליארד דולר בסוכנויות מימון המשכנתאות המולאמות פאני מיי ופרדי מאק והשקיע גם 115 מיליארד דולר בבנקים אחרים. בניכוי הסכומים הללו, עמד הגירעון הממשלתי באוקטובר על 100.7 מיליארד דולר בהשוואה ל-56.8 מיליארד דולר יותר מהגירעון באוקטובר אשתקד.

הגירעון על-פי הנתון האחרון גבוה בכ-5 מיליארד דולר מזה שהוערך על-ידי משרד התקציב בקונגרס האמריקני. עוד עולה מהנתונים שפרסם משרד האוצר האמריקני, כי הכנסות הממשלה קטנו ב-75 מיליארד דולר במהלך החודש שחלף בהשוואה ל-164.8 מיליארד דולר שהוצגו בחודש המקביל. ההוצאות לרבות ההשקעות במוסדות הפיננסיים זינקו ב-71% ל-402 מיליארד דולר.

המשמעות היא שנתוני הגירעון עקפו למעשה את אלו שנצפו בשנתו הראשונה לכהונה של הנשיא האמריקני היוצא, ג'ורג' וו. בוש. תנאי האשראי שהחריפו באוקטובר, כמו גם ההאטה הכלכלית צפויות להותיר את הנשיא הנכס, ברק אובמה עם גירעון הגבוה בהיקפו מהשיא שתועד השנה 455 מיליארד דולר.

"הגירעון הפדראלי עלה בחדות בהשוואה לרמתו באוקטובר 2007 בעיקר לאור הזרמת ההון במסגרת TARP (Troubled Asset Relief Program, "תוכנית השחרור מנכסים בעייתיים" בתרגום חופשי, א"ו), מגיב הכלכלן סמואל קופין מהבנק השוויצרי UBS. "אי הודאות בקשר להיקף הניצול הסיוע שאושר בתוכנית זו וסעיפים נוספים מאתגרת את יכולת הניבוי של הגירעון התקציבי הפיסקאלי, אך אנחנו חוזים שהוא יגדל ל-1.175 טריליון דולר", הוא מוסיף.