ירידה של 60% במספר המשרות המוצעות לרו"ח; ירידה של 20%-30% בשכר חשבים

הירידה נרשמה במהלך חצי השנה האחרונה, לעומת המחצית הראשונה של 2008 ; נפסקה קליטת עובדים במשרדי רואי חשבון ; נשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף: אני חושש מגל פיטורים במארס 2009

ירידה של 60% במספר המשרות המוצעות לרואי חשבון במהלך חצי השנה האחרונה, לעומת המחצית הראשונה של שנת 2008. כך עולה מנתונים שהצטברו במרכז ההשמה של לשכת רואי החשבון. עוד עולה כי 30% מהמשרות אליהן גויסו רואי חשבון דרך המרכז, הוקפאו תוך כדי תהליך הגיוס. ההקפאות נבעו מביטול התקן בארגונים המגייסים בעקבות המצב במשק.

מנתונים נוספים עולה, כי חלה ירידה של 20%-30% בשכר רואי חשבון לתפקיד עוזר חשב או חשב בשלושת החודשים האחרונים, לעומת שנת 2007 והמחצית הראשונה של 2008.

נשיא לשכת רואי החשבון, ראובן שיף, ציין כי בחודשים הקרובים יעסקו המשרדים הגדולים, העוסקים בביקורת בכ-85% מהחברות הציבוריות, בביקורת הדו"חות הכספיים לשנת 2008, לראשונה מאז החלת ה-IFRS. לדבריו, הדבר ימנע פיטורים בשלב זה, ואולם להערכתו, בסביבות מארס 2009, "אם לא יחול שינוי דראסטי במצב המשק, אני חושש שצפוי גל של פיטורים". שיף גם הביע תקווה שמצב המשק לא יביא לירידה בשכר הטרחה של רואי החשבון בישראל, שגם כך, לדבריו, הוא מהנמוכים בעולם המערבי.

הופסקה הקליטה

עוד נודע כי משרדי רואי החשבון חדלו לקלוט כוח-אדם. כתוצאה מכך, התקבלו באחרונה ברשות המסים פניות מצד רואי חשבון בפירמות ראיית החשבון, המבקשים להיקלט ברשות. מדובר ברואי חשבון שנפלטו לשוק, או ברואי חשבון שלא פוטרו, אך מקדימים תרופה למכה.

בתוך כך, פנה שיף לשר האוצר, רוני בר-און, והציע לו לגייס לרשות המסים כ-300 רואי חשבון כמפקחי מס שיגבירו את היקף גביית המס של שומות רבות לפני שהן יתיישנו. לדבריו, "הרבה מאוד שומות מתיישנות ורשות המסים לא מצליחה לגבות את הכסף מתחת לפנס. עלות העסקתם של 300 רואי חשבון לרשות המסים תהיה זניחה לעומת מה שהם יוכלו לגבות. זה עשוי להביא מיליארדי שקלים לרשות המסים".

השפעת המשבר על רואי החשבון:

* ירידה של 60% במספר המשרות המוצעות לרואי חשבון

* ירידה של 20%-30% בשכר חשבים ועוזריהם

* הוקפאו 30% מהמשרות שהגיוס אליהן דרך הלשכה

* משרדי רואי חשבון הפסיקו לקלוט כוח-אדם