מחפשים מידע רפואי בוויקיפדיה? זהירות - חלק מהערכים הרפואיים לא מדוייקים

מחקר חדש של אוניברסיטת Nova Southeastern מגלה כי גולשים שמחפשים בוויקיפדיה מידע על תרופות מעמידים את עצמם בסכנה, מכיוון שתופעות הלוואי והסיכונים של תרופות רבות לא תמיד מצויינים באתר

האם אתם מסתמכים באופן עיוור על מידע שמתפרסם באנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה? כדאי שתחשבו שוב. מחקר חדש של אוניברסיטת Nova Southeastern מגלה כי גולשים שמחפשים בוויקיפדיה מידע על תרופות מעמידים את עצמם בסכנה, מכיוון שתופעות הלוואי והסיכונים של תרופות רבות לא תמיד מצויינים באתר.

המחקר, שנערך על-ידי ד"ר קווין קלאוסון, גילה כי 80 ערכים המתארים תרופות מכילים מידע לא מדוייק, או משמיטים אינפורמציה קריטית. לדוגמה, הערך שמספק מידע על תרופה נגד דלקת, לא מציין כי שימוש בה עשוי לגרום להפלה בקרב נשים בהיריון.

קלאוסון אמר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי השמטה של מידע חשוב יכולה להיות מסוכנת כמו מידע לא מדוייק, ושנציגים של חברות תרופות מורידים מידע שנכתב בוויקיפדיה, שמעיד שהתרופה שלהם אינה בטוחה לשימוש.

אין זו הפעם הראשונה שוויקיפדיה, שהוקמה ב-2001 על-ידי ג'ימי וולש, נתקלת בטענות בדבר אי-דיוקים, וזאת בשל העובדה שהיא מבוססת על תוכן גולשים, ללא פיקוח חיצוני.

בראיון שהעניקה פלורנס דווארד ל"גלובס" לפני שבוע, אמרה היו"ר לשעבר של ויקימדיה (הארגון שאחראי על תפעול ויקיפדיה) ש"גולשים לרוב שמים לב לערכים שגויים ומתקנים אותם". עם זאת, המחקר זה מוכיח אחרת.

המחקר השווה בין ויקיפדיה לבין אתר MDR, פלטפורמה חינמית בתחום הרפואי, באמצעות בחינה של 80 שאלות על תרופות. MDR סיפק תשובה ל-82.5% מהשאלות, ויקיפדיה רק על 40%, לצד 48 השמטות מידע בוויקיפדיה, בהשוואה ל-14 בלבד ב-MDR.

המניע לעריכת המחקר נבע מכך שכשליש מהגולשים בעולם שמחפשים מידע רפואי באינטרנט, מעוניינים במידע על תרופות, ואתר ויקיפדיה הוא לרוב הלינק הראשון שמופיע בתוצאות החיפוש במנוע החיפוש של גוגל.

תחום המידע הרפואי באינטרנט הוא אחד מהתחומים שצומחים במהירות גבוהה, כאשר מחקרים מצביעים על כך ש-75% מהבוגרים בארה"ב משתמשים באינטרנט במטרה למצוא מידע רפואי. נתון כזה גורר אחריו אינפלציה בכמות האתרים הרפואיים שעולים לרשת, לצד סטארט-אפים רבים בתחום, כגון iMedix הישראלית שמפתחת רשת חברתית בתחום הרפואי.