המודל של משרד ראש הממשלה: חלק מדמי הניהול של קופות הגמל יעברו למדינה למימון רשת הביטחון

הערב יתכנסו נציגי משרד רה"מ, משרד האוצר ונציגי בנק ישראל בניסיון להגיע להסכמה על רשת ביטחון ; וגם: רשות המסים בוחנת אפשרות למתן פטור ממס לקרנות הפנסיה הוותיקות ולקופות הגמל על הכנסות מנדל"ן מניב

השתתפות דמי הניהול שגובים גופי הגמל והפנסיה במימון רשת הביטחון הוא אחד הסעיפים המרכזיים במודל רשת הביטחון לפנסיה שהוכן על-ידי המועצה הכלכלית-חברתית בראשות פרופ' מנואל טרכטנברג.

טרכטנברג ומשרד ראש הממשלה מגבשים מודל רשת ביטחון מקביל לזה שהוכן באוצר. מודל משרד ראש הממשלה רחב יותר, מתקרב יותר למודל של יו"ר ההסתדרות עופר עיני, שהציג את המודל שלו בפני אהוד אולמרט ביום שישי, ומכוון לכוונה של ראש הממשלה למנוע את השבתת המשק כפי שמאיים עיני.

סעיף הפחתת דמי הניהול שמקבלים גופי הפנסיה והעברת חלק מהסכום לממשלה טרם גובש במלואו, וככל הנראה יוצג למשרד האוצר רק הערב. יצוין כי תוכנית האוצר איננה כוללת סעיף דומה. ככל הידוע מבקשת הרשת של טרכטנברג לגבות למעשה חלק מעלות מימון רשת הביטחון במישרין מהגופים המוסדיים באמצעות החלת מעין "מס" או "דמי השתתפות" המהווים אחוז מסוים מדמי הניהול, שיועברו למדינה. באמצעות מימון חוץ זה מבקש טרכטנברג למעשה לממן את הרחבת תחולת רשת הביטחון, הן מבחינת גיל המבוטחים והן מבחינת היקף ההבטחה הממשלתית.

לסעיף השתתפות דמי הניהול במימון רשת הביטחון צפויה התנגדות עזה גם בקרב גופי ניהול הפנסיה וגם בקרב הגופים הבנקאיים המשמשים יועצים להפניית כספי לקוחות לגופי ההשקעות הפיננסיות וגובים בעבור זה דמי ייעוץ.

אף שצפויה תמיכה ציבורית רחבה לגריעה של חלק מדמי הניהול של הגופים המוסדיים, שכן קיימת טענה כי אלה גבו וגובים דמי ניהול גבוהים מהנהוג בעולם, הרי התנגדות הגופים הפיננסיים והבנקאיים עלולה להביא לעיכוב בגיבוש ואישור רשת הביטחון בממשלה ובכנסת, בעיקר בימי הבחירות הללו, עד כדי ביטול הסעיף הזה.

בהנחיית ראש הממשלה מבקש המודל של טרכטנברג להרגיע את התביעות של ההסתדרות ושל עיני, ולכן מתוכננת פשרה בין עמדת ההסתדרות הדורשת שהרשת תיפרס מגיל 55 ובין המודל של האוצר, שמדבר על גיל 60 כגיל התחלתי לפריסת רשת הביטחון. נכון להיום מדבר מודל טרכטנברג על קביעת גיל 57-58 כגיל החלת פריסת הרשת. פריסת רשת ביטחון החל מגיל יחסית צעיר צפויה להגדיל משמעותית את עלות הרשת אולם במשרד ראש הממשלה טוענים כי עלות זו תקוזז למעשה באמצעות גביית עלות הביטוח מדמי הניהול של גופי הפנסיה.

שוני נוסף בין המודלים נוגע לגמישות ולעצמאות הבחירה של העמיתים, להם נפרסת רשת הביטחון, לנוע בין קרן לקרן במהלך תקופת התמיכה הממשלתית. בעוד שמודל האוצר קובע כי כל עמית שייהנה מרשת הביטחון בקופות הגמל יחויב לעבור למודל של קצבה חודשית, הרי מודל טרכטנברג צפוי לדרוש איסור מעבר מוחלט בין תוכנית פנסיה לתוכנית פנסיה או בין קרן לקרן לפי בחירת המבוטחים. בכך למעשה כולאים את העמיתים בקרנות שהם נמצאים בהן, מה שיביא לפגיעה בתחרות המעבר מגוף לגוף.