הסתיים שלב המיון המוקדם במכרזי תחנות הכוח הסולאריות: כל הקבוצות יוכלו להגיש הצעות

הפרויקט אמור לספק כ-2% מסך ייצור החשמל במשק ומהווה אבן דרך מהותית לעמידה ביעדי הממשלה, לפיהם עד לשנת 2016 - 5% מהחשמל ייוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת

ועדת המכרזים הבינמשרדית לאנרגיה סולארית הודיעה לשבעת המתמודדים במכרז להקמת תחנות כוח תרמו-סולאריות ולעשרת המתמודדים במכרז להקמת תחנת כוח סולארית פוטו-וולטאית כי הם עברו את שלב המיון המוקדם. בעקבות זאת, כל הקבוצות יוזמנו להגיש את הצעותיהן לשלב הגשת ההצעות במכרזים, בהיקף כספי כולל של כ-700-800 מיליון דולר. בראש ועדת המכרזים עומדים סגן החשב הכללי, אבי דור, ומנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר.

תחנות הכוח הסולאריות, אשר יוקמו באזור אשלים שבנגב, יהיו בהיקף כולל של 250 מגה-וואט מותקן ויהיו הגדולות מסוגן בעולם.

תמהיל התחנות הוא - שתי תחנות כוח תרמו סולאריות, בהיקף של בין 80 ל-125 מגה ואט כל אחת, ותחנת כוח סולארית פוטו וולטאית בהיקף של 15 מגה ואט, עם אופציה של המדינה להרחבה ב-15 מגה ואט נוספים.

למכרז התרמו הסולארי ניגוש 7 קבוצות בראשות אורמת , שיכון ובינוי , החברה לישראל , שפיר הנדסה, לוז 2 - דלקייה, כלל אנרגיה מקבוצת אי.די.בי ומנרב-דור אלון-סולאר מילניום. למכרז הפוטו וולטאי ניגשו בנוסף גם חברת הדלק פז וחברת ישראלום , שבשליטת מתיו ברונפמן ושלום פישר.

הפרויקט אמור לספק כ-2% מסך ייצור החשמל במשק ומהווה אבן דרך מהותית לעמידה ביעדי הממשלה, לפיהם עד לשנת 2016 - 5% מהחשמל ייוצר ממקורות אנרגיה מתחדשת.

המכרזים מפורסמים בשיטת ה-BOT להקמה, תפעול ותחזוקה של תחנות הכוח. ועדת המכרזים מורכבת מנציגי משרד האוצר, משרד התשתיות הלאומיות והרשות לשירותים ציבוריים - חשמל.

בתוך כך, מנכ"ל משרד התשתיות, חזי קוגלר, תקף היום בחריפות את התנגדות האוצר לתוכנית לעידוד תחום האנרגיות המתחדשות בנגב ובערבה. בעקבות התנגדות האוצר, נדחתה הגשת התוכנית לאישור הקבינט הכלכלי, "האוצר השיב לנו כי דרושה תוכנית אפקטיבית שמביאה להכנסה חיובית ולא סבסוד. על זה אפשר לומר קדיש על תוכנית האנרגיות המתחדשות. משרד האוצר מסתכל רק על החור שבגרוש ולא על התמונה הרחבה. לצערי, חלק מהגורמים עושים הכל כדי שזה לא יגיע להצבעה של הממשלה כי יודעים שאף שר לא יצביע נגד".

שר התשתיות הלאומיות, בנימין (פואד) בן אליעזר, אמר כי "משרד התשתיות ואני כעומד בראשו, פועלים להגדלת היעד של אנרגיות מתחדשות כפי שנקבע ע"י הממשלה, ומקווים שהאוצר ייעתר לקבל זאת לבסוף".