מכירות המחשבים הניידים ברבעון השלישי בארה"ב עקפו את מכירות המחשבים הנייחים

זאת לראשונה בהיסטוריה ; על-פי המגמה המתמשכת, ברבעון הנוכחי תירשם היסטוריה דומה גם בשאר המדינות

האם המחשב השולחני, הכבד והוותיק, שמציין כבר יותר משלושה עשורים בשוק הצרכני, נושם את נשימותיו האחרונות? בהסתמך על ההיסטוריה הקטנה שנרשמה ברבעון הקודם, נראה שכן. גם אם לא באופן מיידי, המחשב הוותיק הולך לשם.

ציון דרך חשוב נרשם ברבעון השלישי בארה"ב, עת עקפו מכירות המחשבים הניידים (לפטופים) את אלה של אחיהם הגדולים, המחשבים הנייחים (שולחניים). 9.5 מיליון מחשבים ניידים שנמסרו ביולי-ספטמבר השנה בארה"ב הביאו לנתח מכירות של 55.2% לעומת 44.8% בלבד של השולחניים. על-פי נתוני חברת IDC, זו עלייה של 18% לעומת הרבעון המקביל ב-2007.

נתונים אלה הם תוצאה של מגמה שנמשכת בשנים האחרונות בעולם עם עליית קרנם של המחשבים הניידים. כך, למשל, בעוד שברבעון השלישי של 2006 נמכרו 20.5 מיליון מחשבים ניידים, ברבעון השלישי השנה נמכרו 40 מיליון - עלייה מדהימה של 95% בשנתיים. מי ששילם את מחיר ההצלחה היו המחשבים הנייחים. על-פי נתוני חברות גרטנר ו-DisplaySearch (חברה-בת של NPD), ברבעון השלישי של 2006 נרשמו מכירות של 39.3 מיליון מחשבים נייחים, כשברבעון השלישי של 2008 נמכרו 40.5 מיליון מחשבים - עלייה מינורית של 3%, שמעידה על סטגנציה בשוק הנייחים.

גם בישראל אפשר לזהות מגמה דומה. לדברי שלומי קוארטלר, מנכ"ל דל ישראל, "מכירות הנייחים גדולות יותר בארץ מאלה של הניידים, אולם המגמה היא שהניידים יעברו את הנייחים בשלב כלשהו, כשכבר בסוף השנה הבאה נראה מספרים שונים משל היום".

לדברי שרון גלזר, סמנכ"ל הסחר של חברת מפעיל, יבואנית טושיבה, "בשוק בישראל לא התקרבנו למכירות של 50% לניידים. הסיבה לכך היא המחיר הגבוה והעובדה שהמרחק בארץ לא דורש יותר מדי ניידות. יחד עם זאת, המגמה היא שיותר מחשבים שולחניים ייצאו החוצה והניידים יחליפו אותם". בינתיים, אומר גלזר, המחשבים הנייחים עדיין שולטים בשוק המקומי עם 68% מהמכירות, לעומת נתח של 32% למחשבים ניידים.

נתוני מכירות המחשבים בארץ ובעולם עדיין לא נפגעו באורח ניכר מהמשבר הכלכלי הנוכחי, אך יש כבר מי שחוזה עתיד קצת פחות ורוד לענף. חברת iSupply, שעוקבת אחר נתוני מכירות מחשבים בעולם, חתכה לאחרונה את התחזיות שלה למכירות מחשבים ב-2009 מעלייה של 11.9% לעלייה של 4.3% בלבד.

יצרניות המחשבים הניידים עדיין יכולות לנשום לרווחה - בעוד ששוק הנייחים ירד בשנה הבאה בכ-5%, הניידים ימשיכו להימכר והתחזית מדברת על גידול בשיעור של 15% ב-2009.

"למרות המצב הכלכלי, בתחום המחשבים הניידים אנחנו עדיין רואים עלייה מאוד יפה במכירות", אומרת אסנת דרור, מנהלת מכירות של חברת לנובו בישראל לשוק הפרטי ולעסקים קטנים ובינוניים. "עם זאת", היא מוסיפה, "כשאנחנו עומדים עכשיו מול תקופה קשה במיוחד, יכול להיות שהרבה ארגונים יקבלו החלטות שנוגעות לכיס שלהן ויקצצו גם בעובדים וגם בעלויות של מחשבים. כך, יכול להיות שנגיע למצב שחברות יעדיפו לבחור במחשב נייח במקום נייד, בשביל לחסוך כסף למקום העבודה", מסבירה דרור.

ותודה לאינטרנט האלחוטי

מה גרם למחשבים הניידים לעבור לקדמת הבמה בשנים האחרונות? בעיקר התקדמות הטכנולוגיה, אבל לא רק. היתרון הבולט ביותר שיש למחשב הנייד על זה הנייח הוא, פשוט, בניידות שלו. מחשב נייד אפשר לקחת לכל מקום, דבר שמסייע לאנשי עסקים, לסטודנטים ולאנשים אחרים שנמצאים מחוץ לבית או למשרד רוב היממה.

ליתרון הניידות הצטרף בשנים האחרונות אלמנט נוסף שהגביר את האטרקטיביות של הנייד בשוק: האינטרנט האלחוטי. מדינות המערב אימצו בשנים האחרונות את טכנולוגיית ה-Wi-Fi האלחוטית המאפשרת להתחבר לאינטרנט גם ללא חיבור קווי. זו הפכה באחת את חווית המחשב הנייד לקלאסה אחרת.

את יתרון האינטרנט האלחוטי ניצלה אשתקד חברת Asus, שהוציאה לשוק את מחשב ה-EEE שלה ופתחה קטגוריה חדשה במחשבים הניידים: נטבוק (Netbook). אלה מחשבים ניידים קטנים ופשוטים לעומת הניידים הרגילים, שעיקר ייעודם הוא גלישה ברשת האינטרנט.

חברות המחקר תולות חלק ניכר בהצלחה של המחשבים הניידים בשנים האחרונות בפופולריות הגואה של הנטבוקים. על-פי נתונים שפרסמה לאחרונה DisplaySearch, ב-2012 יהוו הנטבוקים 15.7% משוק המחשבים הניידים, עלייה של 67% מהנתח שלהם השנה.

יצרניות מחשבים מעריכות כי הנטבוקים יהפכו בשנים הבאות לשולטים במדינות המתפתחות, בעוד שבמדינות המפותחות הם ישמשו כאמצעי משלים למחשב הנייח המסורתי. כך שזה שוק שהולך וצומח.

המחירים במגמת ירידה

לא רק הניידות והקישוריות לאינטרנט עזרו למחשבים הניידים לצמוח בשנים האחרונות. מחשבים אלה הפכו עם השנים למושכים יותר (בזכות עיצוב חדשני ונוח), למועילים יותר (בזכות שיפורים טכנולוגיים כמו חיסכון בחשמל) ולמגוונים יותר (בזכות תחרות קשה בין יצרניות בודדות שמתחרות ראש בראש). שינויים אלה עזרו לפתח, אחרי לא מעט שנים, מתחרה אמיתי למחשב השולחני הוותיק.

גורם עיקרי נוסף שהתווה את הדרך להצלחת הניידים הוא המחיר. בשנים האחרונות ירד מחיר המחשבים הניידים בעשרות אחוזים, לרווחתם של הצרכנים כמו גם לרווחתן של היצרניות, שגילו כי ההוזלה הביאה לעלייה משמעותית בביקוש. נוסיף לכך את הפופולריות של הנטבוקים, שמחירם נע בין 200 ל-500 דולר, ונקבל תמונה מלאה על הצלחת הענף.

גם בארץ הצרכנים נהנים מהירידות במחירים. על-פי נתוני אתר השוואות המחירים זאפ, מחירו הממוצע של מחשב נייד של חברת HP, שעמד בינואר השנה על 6,212 שקל, רשם ירידה של 12.5% והוא עומד כעת על 5,432 שקל. אמנם עדיין מדובר במחיר גבוה בהשוואה למחשבים נייחים, אך ההפרש מצטמק.

סמל סטטוס בבית-הקפה

חלק נוסף בהצלחה של הניידים בא לידי ביטוי גם בעובדה שהם זוכים בכל תקופה קצרה לשדרוגים, בעוד שהמחשבים הנייחים נשארים מעט מאחור. "יצרניות המחשבים רואות את המגמות ומשקיעות יותר משאבים במחשבים הניידים", מסביר גלזר.

"החידושים בנייחים הם בעיקר שינויים טכנולוגיים במעבדים של אינטל, כאשר אצלנו המארזים של המחשבים הופכים לקומפקטיים יותר", אומרת דרור, "האלמנטים שמביאים שינויים ללקוח קורים בעיקר בניידים".

אחד האספקטים שגורמים למחשבים הניידים להתחדש לעתים קרובות הוא האופנתיות שהם משדרים, דבר שהפך זה מכבר את הנייד לסמל סטטוס, כמו הטלפון הסלולרי. המשתמשים רוצים מחשב נייד צבעוני, בעיצוב אלגנטי ובמראה דק וקל. בדומה לסלולרי, הלקוחות שסוחבים את המחשב איתם רוב היום ומציגים אותו לראווה בבתי-קפה או בפגישות עסקיות, רוצים להתבלט ולהראות שהם בעליו של המחשב הכי חדש, הכי יפה והכי שווה.

לדברי דרור, אדם רואה את האני העצמי שלו במחשב הנייד והולך איתו לכל מקום. "במחשב נייד אתה יכול להראות את הייחודיות שלך ואת היתרונות שלך לעומת מוצר כמו המחשב הנייח, שיושב מתחת לשולחן ואף אחד לא רואה אותו", היא מסבירה.

יריד המותגים הנייד

לאור העובדה שהמחשב הנייד הפך בשנים האחרונות לסמל סטטוס, לא פלא שהשוק הזה הוא בעיקר שוק של מותגים. אם בתחום המחשבים הנייחים משווקים בישראל בעיקר מחשבים לא ממותגים שנרכשים ברשתות שיווק או בחנויות פרטיות, בעולם הניידים המצב שונה לחלוטין. כאן, החברות הגדולות, כמו HP, טושיבה ודל, שולטות ללא עוררין.

"התפיסה בתחום הניידים שונה מזו שבנייחים", מסבירה דרור. "הלקוח מסתובב עם הנייד שלו בחוץ והוא צריך אחריות. כשלקוח קונה מחשב נייח, הוא אומר שאם יתקלקל לו המחשב, הוא יבקש מחבר שיחליף לו את הכונן הקשיח או הזיכרון או במקרה הכי גרוע הוא ימצא חנות שתמכור לו את החלק התקול. בנייד, לקוחות מסתכלים על הנייד כמוצר הרבה יותר איכותי.

"בגלל נושא הניידות מחוץ לבית, הטלטולים ואופן השימוש, הלקוח צריך לדעת שיש למחשב שלו אבא שהוא יכול לבוא אליו גם אחרי שנה ושנתיים. מהסיבות האלה, תחום הניידים הלא ממותגים הוא הרבה יותר מינורי".

לדברי גלזר, "יש ניידים ללא מיתוג בארץ, אולם זה תחום שהולך ופוחת, מכיוון שפערי המחירים לא מצדיקים רכישה של מחשב לא ממותג".

מי שמוגדת כנהנית העיקרית ממכירת מחשבים ניידים ממותגים בעולם היא HP, שמובילה את השוק, בחודשים האחרונים עם נתח של כ-20%. אחריה נמצאות בחמישייה הראשונה דל, אייסר (Acer), טושיבה ו-Asus. איפה אפל? בצפון אמריקה היא במקום הרביעי ולמרות הפרופיל הגבוה היא התברגה בעולם רק בחמישייה השנייה. *