חברת ClickaTable מאפשרת לגולשים להזמין מקום במסעדה באמצעות האינטרנט

עבור הגולשים מדובר במנגנון להזמנת שולחן במסעדה, אבל לבעלי מסעדות זה יכול לייצר פידבק לגבי הלקוחות והמנות הפופולריות ; חברת ClickaTable, שכבר שולטת בשוק הישראלי, מנסה עכשיו לפרוץ לשוק האמריקני

בעידן שבו כל מסעדה רביעית נמצאת בסכנת סגירה, מנסים בענף למצוא כל דרך לייעל את המערכת ולהגדיל הכנסות. לוואקום הזה מנסה להיכנס חברת ClickaTable. החברה, שהוקמה ב-2005 על-ידי רן וקלשק (ממייסדי מסעדת ארטישוק), מספקת לבעלי המסעדות פיתרון טכנולוגי שמאפשר להם לייעל את העבודה, ואילו לגולשים הוא מאפשר להזמין מקום במסעדה באמצעות האינטרנט.

כביכול, הרעיון נשמע פשוט למדי, אולם יואב איצקוביץ', מנכ"ל החברה, טוען כי לא מדובר בפיתרון טריוויאלי. "התוכנה שלנו מאפשר לטייב את העבודה במסעדה ולחסוך זמן", הוא אומר. "אופטימיזציה של מסעדה היא מאוד מורכבת מבחינה מתמטית".

לדברי איצקוביץ', ששימש בעברו כמנכ"ל חברת ההשקעות מעיין ונצ'רס, "שוק המסעדנות דומה לשוק הטלקום לפני 15 שנה, במובן שזהו שוק שאף אחד לא נוגע בו ואשר משווע למיחשוב ולפיתרונות תוכנה. אנחנו הגוף היחידי שמסוגל לתת תמונת מצב של רמת התפוסה במסעדות בארץ ובחו"ל, ולהעיד בכל רגע נתון איזו מסעדה הולכת יותר ואיזו מסעדה פחות. זו עוצמה גדולה".

התוכנה של ClickaTable כבר עובדת בלמעלה מ-700 מסעדות בארץ, והיא היחידה שפועלת בארץ למרות שלדברי איצקוביץ', לא מעט חברות ניסו להיכנס לתחום. כעת פוזלת החברה גם לעבר השוק האמריקני והאירופאי, שבו כבר פועלות שתי חברות גדולות: OpenTable ו-BookaTable, כאשר החברה האמריקנית כבר גייסה קרוב ל-50 מיליון דולר מקרנות הון סיכון מוכרות כדוגמת בנצ'מרק קפיטל. אולם זה לא מרתיע את הסטארט-אפ הישראלי הצעיר.

* מה היתרונות שלכם בהשוואה לחברות המתחרות?

איצקוביץ': "ההבדל נעוץ בנקודת המוצא שממנה התחילה החברה. OpenTable, למשל, זיהתה את הצורך של הגולש - להזמין מקום במסעדה באמצעות האינטרנט, ואילו אצל BookaTable, בסיס הנתונים נמצא באינטרנט ולא על גבי המחשב כפי שאנחנו מציעים. חשוב לזכור שמדובר בתעשייה מיושנת שקשה לה לחיות בסביבה שתלויה במידה רבה באינטרנט.

"אנחנו, לעומת זאת, מתמקדים בשיפור הניהול של המסעדה והיא מותאמת מאוד למסעדנים. כך, לדוגמה, קיימת מערכת של IVR, שמאפשרת למחשב של המסעדה לבדוק באופן ממוכן את מצב ההזמנות עם הלקוחות ותומכת בשפות שונות, והמערכת גם מציגה סקיצה ויזואלית של המסעדה שמאפשרת לשלוט בהזמנות למקומות מסוימים במסעדה ולעקוב אחר משך השהייה של כל סועד. המערכת גם יודעת לאתר את הסועדים המזמינים שההסתברות שלא יגיעו גדולה, ולקחת זאת בחשבון".

המערכת של החברה מותקנת כבר ב-11 מדינות, בהם דובאי ובחריין, כעת מתכננת החברה חדירה מסיבית יותר ומתוכננת יותר לעבר השוק האמריקני והקנדי, וכן לשוק הספרדי והטורקי באירופה, שם כבר ביצעה החברה מהלך אקטיבי. "סימנו לנו כמה טריטוריות אליהן אנחנו רוצים להיכנס, ביקרנו במדינות הללו ומצאנו מפיצים שותפים, קרי פורטלים של מסעדות מקומיים, איתם חתמנו על הסכמי הפצה".

חדירה לשוק האמריקני

ההסכמים בשוק הטורקי, שם פועלים כ-50 אלף מסעדות, עתידים להכניס לחברה כ-1.5 מיליון דולר בשנה, ואילו ההסכמים בשוק הספרדי אמורים להכניס לחברה כ-2 מיליון דולר בשנה. "בארה"ב כבר מדובר בשוק ענק שבו פועלים מיליון מסעדות. אם בוחנים את החברה האמריקנית שפועלת שם, הרי שיש לה הסכם עם 10 אלף מסעדות בלבד בתקופה של 8 שנים. מדובר ב-1% בלבד מכלל המסעדות ולכן אני מאמין שיש לנו סיכויים מאוד טובים. יש לנו מוצר מנצח ומדובר בשוק לא רווי בלשון המעטה".

* מה המודל העסקי שלכם?

"יש לנו כמה מוצרים עליהם אנחנו מבססים את המודל העסקי שלנו. השירות הוא כמובן חינמי לגולשים, אך המסעדה משלמת לנו 3.5 שקלים עבור כל סועד שהזמין באמצעותנו דרך האינטרנט. בנוסף, אנחנו מקבלים תשלום חודשי קבוע עבור התוכנה שיושבת במסעדה, הנע בין 100 ל-300 דולר, כאשר ההתייעלות של המסעדה כתוצאה מהמערכת שלנו מחזירה את ההשקעה הזו במהירה".

עד היום גייסה החברה סכום מוערך של מאות אלפי דולרים ממשקיע פרטי ישראלי שאת שמו לא מוכנה החברה לחשוף, אולם היא עדיין לא רווחית וכ-90% מההכנסות מגיעים מהשוק הישראלי. "זה נובע בעיקר מכך שאנחנו עסוקים כרגע בחדירה לשווקים נוספים ואני מאמין כי ב-2010 כבר נהיה רווחיים", הוא טוען.

לדבריו, המערכת מייצרת ערך נוסף למסעדות שעליו הם לא משלמים. "היא מאפשרת ליצור קשר שוטף עם הלקוחות ולקבל מהם פידבק לאחר שביקרו במסעדה. בנוסף, המערכת יודעת לזהות מיהם הלקוחות הקבועים, מה הם אוהבים להזמין בדרך כלל והאם יש לפצות אותם, לדוגמה, עקב חוויה שלילית שהם עברו במסעדה. האפשרות לקבל פידבק קיימת כבר בחברות הסלולר והכבלים והגיע הזמן שזה יאפיין גם את שוק המסעדנות".

בקרוב תשיק החברה מוצר חדש שיאפשר גם להזמין מקום באמצעות ה-GPS שמאתר בתי עסק. והמיתון? הוא לא מדאיג את היזמים. "לנו תקופה כזו דווקא טובה", הוא אומר. "מסעדנים רגישים לשאלה איך מביאים לקוחות, אך מצליחים לחסוך במשאבים ולנצל נכון את המרחב של המסעדה".