מנכ"ל אמזון ג'ף בזוס ומנכ"ל מוטורולה לשעבר אד זנדר מממנים מתחרה חדשה לגוגל

יחד עם טיים-וורנר השניים השקיעו בחברת הסטארט-אפ האמריקנית Kosmix, שהשיקה מנוע חיפוש בגרסת בטא

הדומיננטיות של גוגל בשוק החיפוש העולמי והעובדה שמדובר בגורילה בשווי של 95 מיליארד דולר עם מכירות צפויות של 16 מיליארד דולר השנה, לא מפחידה את היזמים. אתמול (ג') הודיעה חברת הסטארט-אפ האמריקנית Kosmix כי היא השלימה סבב גיוס רביעי, בהיקף של 20 מיליון דולר, מה שמביא את סך ההון שגייסה עד כה לסכום של 55 מיליון דולר.

את הגיוס הובילה חברת טיים וורנר, ובין המשקיעים ניתן למצוא את קרנות ההון סיכון לייטספיד ונצ'רס ואקסל פרטנרס, לצד המשקיעים ג'ף בזוס, מנכ"ל אמזון ; אד זנדר, מנכ"ל מוטורולה לשעבר; וביל מילר, יו"ר לג מייסון.

Kosmix מפתחת מנוע חיפוש שמציע למשתמשים תוצאות המחולקות לקטגוריות שונות: וידיאו, תמונות, חדשות ודעות, שמסודרות בעמוד אחד. משתמשים יכולים לקבל כך עמוד חיפוש שמזכיר פורטל אינטרנט, וחזון החברה הוא לתפקד כ"מדריך האינטרנט למשתמש". בסמוך לגיוס, השבוע הושק מנוע החיפוש בגרסת בטא פתוחה, ובעתיד הוא יישען על מודל פרסומי שטרם נחשף.

החברה הוקמה ב-2005 על-ידי ונקי הארינאריאן ואנאנד ראג'אמאן, שהקימו בעבר מנוע חיפוש בתחום הקניות - Junglee, שנרכש על-ידי אמזון ב-1998 תמורת 250 מיליון דולר. בתחילה, התמקד מנוע החיפוש בתחום התיירות, הבריאות והרכב, ובהמשך התרחב. במנוע החיפוש הרפואי, לדוגמה, מבקרים כיום כ-11 מיליון משתמשים מדי חודש. ביוני שינתה Kosmix את המיקוד לעבר יצירת מנוע חיפוש אוניברסלי, במטרה להתחרות בשחקניות הגדולות.

Kosmix אינה החברה הראשונה ששמה לה ליעד להתחרות בגוגל. ביולי השיקו אנה פטרסון, הארכיטקטית לשעבר של מנוע החיפוש גוגל, יחד עם בעלה טום קוסטלו שעבד אף הוא בגוגל, מנוע חיפוש מתחרה - Cuil. החברה, שהושקעו בה עד כה 33 מיליון דולר, מתבססת על שיטת דירוג אתרים שונה מזו של גוגל: אנליזה של האתרים הנמצאים באינדקס של המנוע, ותיעדוף שלהם בהתבסס על רלבנטיות וביקוש של הגולשים.

על-פי נתונים של חברת המדידה Compete, שני מנועי החיפוש המתחרים - Kosmix ו-Cuil מושכים אליהם כ-200 אלף גולשים ייחודיים מדי חודש, לאחר שבעת ההשקה של Cuil, נכנסו לאתר 2 מיליון גולשים. במילים אחרות, גוגל לא צריכה עדיין לדאוג - מתחרים אמיתיים עדיין אין לה. גם לא Mahalo, הוותיקה יותר.