מיומנו של איש היי-טק: סנדלרים יחפים עם קוצים ברגליים

תעשיית ההיי-טק בישראל שגשגה למרות השלטון ולא בזכותו ; יש גופים שמנסים לעזור, אבל מאף אחד מהם לא תצמח מרקורי הבאה

60 שנה אחרי הקמתה, ניצבת ישראל בגאווה ובראש מורם כמדינה עצמאית, דמוקרטית וייחודית. מהם הדברים שבאמת מסמלים את ישראל של 2008? בצד השלילי של המאזניים ניתן למצוא את המערכת הפוליטית המקולקלת והחלולה, את היעדר החוקה, העירוב בין הדת והמדינה, תאונות הדרכים, איכות הסביבה הירודה, המחסור באנרגיה, במים ובתשתיות מודרניות. ישראל היא עוף מוזר, מין מדינת עולם שלישי עם נגיעות לעולם המערבי והמודרני.

אבל ישנו גם הצד השני, שעליו גאוותנו. וכך בין התעשיות הביטחוניות, ישקר, החקלאות בערבה, יקבי הבוטיק ותעשיית היהלומים, אפשר למצוא את תעשיית ההיי-טק שלנו.

ישראל אינה מדינת היי-טק, אבל ההיי-טק הישראלי הוא בוודאי אחד המאפיינים הבולטים שלה. תעשייה מדהימה בקנה מידה עולמי, מובילה תחומים שלמים מזה שנים רבות בעליונות טכנולוגית שאין שנייה לה. תעשייה הידועה בזכות היצירתיות והחדשנות שלה, ויותר מכל - בתוצאות שהצליחה להשיג לאורך השנים.

תעשיית ההיי-טק בישראל הצליחה למרות הממשלה והשלטון בישראל, ולא בזכותם. המדינה אינה עושה די על מנת לתמוך, להעצים וגם להשתמש בתעשיית ההיי-טק הנהדרת שלה. נכון שיש מספר גופים ממשלתיים שמנסים לעזור, אבל נראה שמאף אחד מהם לא יצמחו המירביליס, צ'ק פוינט, אמדוקס, נייס, או הקומברס והמרקורי הבאות. במובן זה אנחנו סנדלרים. סנדלרים יחפים עם קוצים ברגליים.

היי-טק במקום בחורות בביקיני

למה סנדלרים יחפים? משום שכשמסתכלים על מדינות כמו אירלנד, אפשר להתקנא במה שהמדינה עשתה שם בשביל לקדם את תעשיות ההיי-טק המקומיות. הדשא שם באמת ירוק יותר. משום שקשה להבין למה לעזאזל לא משתמשים בטכנולוגיות המדהימות שיש לנו כאן במערכות הביורוקרטיה והממשל שלנו. כאילו שחסרות טכנולוגיות ישראליות מובילות בתחומי החינוך והלמידה, הבריאות, ניהול תהליכים, שירות לקוחות, ומה לא. התשובה לכך, כרגיל, פוליטית. הניחוש שלי הוא שתידרש הפיכה צבאית או ממשל מלוכני על מנת שהטכנולוגיות הללו יוכנסו לשימוש.

בנוסף, במערכת ההסברה, השיווק והיחצ"נות של מדינת ישראל אין שום שימוש ראוי בתעשיית ההיי-טק. במקום להשוויץ, לפאר ולדחוף אותה קדימה כנכס הסברתי וייצוגי ממדרגה ראשונה, מפיקים סרטים עם בחורות בביקיני בחוף נתניה עם הכיתוב: "Isreal Is Real". במקום לנפנף בגאווה ביהלום היקר הזה, מנפנפים אנו בסמלים משנות ה-60.

אנחנו גם לא ממנפים את ההיי-טק לטובת השכנת שלום עם שכנינו. אני בטוח שמתוך מיליוני פלשתינאים אפשר למצוא בקלות תוכניתנים ממש מבריקים, וכאלו שאפשר לבנות איתם טכנולוגיה ראויה. המחיר של פיתוח שכזה יותר משתלם מכל מיזם OffShore בכל מקום בעולם והקירבה הגיאוגרפית לישראל תבטיח שת"פ, בקרה וניהול מצוינים. כל חברת היי-טק משותפת שכזו תוכל לפרנס אלפי אנשים ואולי לתת את התקווה והאור שכל-כך חסרים משני הצדדים.

לא השכלנו לאמץ את "רוח ההיי-טק" אל תוך הווי החיים והתרבות שלנו. אותה תפיסת חיים מודרנית, שקופה ופתוחה שבה משמשים השיתוף, היצירתיות, הנחישות וההצטיינות ערכי יסוד. לא פלא שאנחנו מרגישים שנתקע לנו קוץ ברגל.

הכותב הוא יזם ומנהל בתעשיית ההיי-טק