עקב הירידה בהיקף הקניות בנובמבר: המבצעים מגיעים גם לענף הריהוט

על רקע חשש מהאטה ב-2009, חנויות הריהוט מציעות בימים אלה מגוון מבצעים, חלקם אטרקטיביים מאוד ; פעילות ערה נרשמת גם בזירת הריהוט המשומש, ואתר yad2 מדווח על גידול במספר המוכרים ובמספר הקונים

לענף הריהוט לוח זמנים משלו: פעמיים בשנה, לפני ראש השנה ולפני פסח, יוצאות הרשתות והחנויות במכירות ענק כדי לנצל את רוח ההתחדשות שבאוויר - זו שמעוררת רבים כל כך לשנות, לשפץ, לרהט ולחדש בביתם. חודש דצמבר, שבו מנסים בענפים רבים אחרים להיפטר מהמלאי, אינו ה"היי-לייט" של המכירות וההזדמנויות, בדרך כלל. על רקע זה, נראה שזמינות המבצעים בענף נכון להיום אינה דבר מובן מאליו, וגם אם אי אפשר לומר שהמיתון מורגש בכל מקום - החשש הגדול ממה שעשוי לקרות עד לעונת המכירות הבאה, בואך פסח, מתמרץ רבים לנסות ולמכור עכשיו את מרכולתם בטרם יתדלדלו אמצעי הרכישה של הקונים.

"בענף הרהיטים בדרך כלל אין מושג של מכירות סוף שנה", אומר פיני גולדשטיין, סמנכ"ל סחר ושיווק בביתילי. "קשה לומר שיש מיתון, שהמכירות נפסקו. אצלנו באופן אישי הרגשנו ירידה מסוימת במכירות במהלך חודש נובמבר, גם אם לא דרסטית, והחלטנו לצאת בדצמבר במכירות גדולות, כולל מתצוגה - חלקן של רהיטים שאולי לא נייבא יותר.

* וזה עובד?

"הלקוח הישראלי פיקח, הוא עם אצבע על הדופק - יודע לזהות מציאות. אני רואה את הפדיונות מהשבוע האחרון של נובמבר - שרק ימשיכו כך. אנשים, כמו שזה נראה, יוצאים וקונים - רק תן להם את הסיבה, והם יבואו. ומרגע שהגיעו, גם מוצרים שלא בהנחה הם קונים. עדיין כוח הקנייה הוא גדול. המבחן האמיתי יהיה בין ינואר לאפריל, ומבחינתנו - אחרי שנחליף את הקולקציה לסחורה חדשה, ללא ההנחות האלה".

באיקאה אין הנחות

אבל לא כולם מתאימים את המחירים למצב, או לפחות לאווירה. באיקאה, למשל, מקפידים להדגיש שהמחירים בעינם עומדים. "'עסקים כרגיל' זה אולי לא נכון לומר", אומר שלומי גבאי, מנכ"ל איקאה, "הם לא כרגיל לא בישראל ולא בעולם. מי שאומר את זה פשוט לא חי פה, המשבר לא פוסח עלינו. המצב מצריך הסתכלות אחרת, התנאים שונים לחלוטין וכל שרשרת המזון עוברת שינוי דרמטי - אין מעגל שלא נפגע ומתגלגל אל הצרכן. לאנשים יהיה פחות כסף בעתיד הנראה לעין ואני משער שארגונים גדולים ירצו להוריד מחירים לתקופות ארוכות כדי לשכנע לקנות עכשיו, פריבילגיה שאין לשחקנים קטנים".

אבל באיקאה, הוא מדגיש, מחירי הקטלוג תקפים תמיד, והחברה רואה בשנה הזאת הזדמנות: "עם הצטמצמות השחקנים בשוק יש לנו הזדמנות להגדיל את נתח השוק, ומן הסתם נשתדל ליישם אותה".

גם ברשת "רהיטי דורון", על פי סמנכ"ל התפעול אסף טייכמן, רואים במצב הזדמנות. "מספקים בשוק אנו מדווחים על ירידה משמעותית בהיקפי המכירות", הוא מפרט, "אבל בסיכום נובמבר 2008 מול אשתקד אנו רואים עלייה של 20% במכירות של הרשת. אנו מסבירים את הממצאים הללו בכך שהרשת עשתה התאמה לשוק כבר מראש והיום אנחנו מציעים ללקוחות עיצובים פרקטיים במחירים אטרקטיביים". לדבריו, אין הצהרות על הנחות עתק או מכירות מיוחדות.

* הצרכנים עצמם מתנהגים שונה? יוצאים יותר לקנות?

"אחת מתופעות המיתון שאנו מזהים היא שלקוחות מבצעים סקר שוק טוב יותר. אנו בוחנים את זה דרך כניסות מרובות יותר לאתר האינטרנט של החברה, שעבר את רף האלף כניסות ביום. מדובר בגידול של למעלה מ-100% בתנועת האתר לעומת התקופה המקבילה משנת 2007, וזה מסביר את הגידול החד במכירות של הרשת, על אף התקופה".

משומש במצב טוב

בינתיים, נראה כי הצרכנים פונים לאלטרנטיבה נוספת: באתר "יד2" (yad2.co.il) מדווחים על עלייה ניכרת בנתוני הגלישה והפרסום בחודשים האחרונים. מבדיקות שערך האתר מאז פרוץ המשבר הכלכלי עולה כי מורגשת עלייה בכל האתר ברמה של כ-10% בכמות הגולשים והמפרסמים; עלייה של עד 30% אשר מורגשת במוצרי יד שנייה - גם ברמת מודעות המפרסמים וגם בחיפושים. כמות המודעות, מדווחים באתר, עלתה מ-1,500 ליום ל-2,000. "מאז פרוץ המשבר, אנו רואים גידול ניכר במגוון המוצרים והפריטים שאנשים מציעים למכירה", אומר רועי שגב, סמנכ"ל הפיתוח העסקי של האתר. "אנשים לא רק מנסים לקנות בזול יותר, הם גם מנסים למכור ולהוסיף עוד קצת מזומנים לכיס בדרכים יצירתיות".

ריהוט הוא אחת הקטגוריות הנבחרות, וניתן לזהות בצורה גורפת עלייה של 10%-15% בפרסום המודעות למכירה, ועלייה חדה של יותר מ-20% בחיפושים מצד קונים. "מכירות ריהוט משומש", הוא מסביר, "מקבילות לרעיון ה'גראז' סייל' האמריקאי - שם מקובל לערוך מכירות כאלה גם בשכונות יוקרה. לקנות ריהוט מיד שנייה זה דבר שכבר יותר מוטמע תרבותית בארץ, ומקובל בעיקר בקרב חבר'ה צעירים - אבל להציע ריהוט שלך למכירה זה כבר ממש שינוי בתפיסה, והוא מתרחש לאט יותר. אם המצב הכלכלי יישאר כך, הרבה יותר אנשים ישנו את התפיסה ויעברו לשיטת המסחר הזו. היא עשויה לתפוס מימדים רציניים ככוח קנייה בשוק".

דוגמאות למבצעים בענף הריהוט

ביתילי: עד 50% הנחה על מערכות ישיבה מעור ומבד. 20% על מערכות ישיבה פינתיות.

myhomepage.co.il: המותג המקוון מבית איי.די.דיזיין, מציע מיטה זוגית בכ-1,500 שקל.

ניקולטי: 50% הנחה. כ-22,000 שקל למערכת ישיבה מדגם ORME מתצוגה (במקום 43,000).

WIND & WATER: כ-40% הנחה. לדוגמה, 1,300 שקל לארון מסתובב (במקום 2,627 שקל).

שמרת הזורע: עד 50% הנחה. לדוגמה, 2,215 שקל למזנון ושולחן סלוני (במקום 4,431 שקל).

פיטרו: עד 50% הנחה על מותגים בינלאומיים מהתצוגה, עד 20% הנחה על כיסאות.

מרקו פולו: 50% הנחה על כל הפריטים: שידות, מראות, חפצי חן, פריטי עיצוב ועוד.

רנבי: 50% הנחה על דגמי "פרטה" מקולקציית 2008, וכן על שטיחים וכריות מקולקציות קודמות.

עצמל'ה רהיטי ילדים: שרפרף או מגש/מדף למיטה בשווי 250 שקל, בכל קניית מיטה קומפלט.