כמה טוב שאין לנו מפעלי מכוניות

120 שנה עברו מאז נמכרה מכונית בראשונה והנה הגיעה תעשיית הרכב לפרשת דרכים

בשנת 1888 הצליח הגרמני קרל בנץ לשדרג את התלת-אופן בעל ההספק של שלושת רבעי כוח סוס שפיתח שנתיים מוקדם יותר, למכונית המסחרית הראשונה בהיסטוריה. לימים יתנוסס שמו על המותג מרצדס בנץ. מראשית המאה ה-20 החל עידן הרכב, והשימוש בכלי תחבורה ממונע הפך לנפוץ בכל העולם. ארה"ב היתה ליצרנית העיקרית והגדולה בעולם.

ב-1980 היתה יפן ליצרנית הרכב הגדולה בעולם. תעשיית הרכב האמריקאית נקלעה למשבר חמור, המשיכה לקרטע לאורך השנים וכעת ניצבת על קו פרשת המים.

המשבר הגלובלי החריף את מצבן של יצרניות הרכב, והעסקים שסביבן: לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בארה"ב יותר מ-3 מיליון אמריקנים מועסקים בייצור מכוניות, באספקת חלפים, במוסכים, במרכזי תצוגה ומכירות ובסוכנויות מכירה. זאת מבלי להזכיר את העובדים בחברות מימון לרכישות רכב, וקרוב למיליון גמלאים החיים על פנסיה ונהנים מביטוח בריאות הממומנים מכספי החברות.

מפעלים ישראלים שייפגעו

זה נוגע גם אלינו. בארץ פועלים עשרות מפעלים שמייצרים רכיבים שונים לתעשיית הרכב העולמית, והיקף הייצוא שלהם נאמד ביותר ממאה מיליון דולר בשנה. בהם המפעלים "מברג", המייצר חלקי מתכת, ו"אלתם", המייצר משנקים, מצתים ושנאים לתאורה. בשניהם הוציאו את העובדים לחופשה כפויה, ויעברו מראשית השנה, לארבעה ימי עבודה בשבוע. גם מצבו של מפעל "מאג" המייצר מתקן גרירה לרכבי השטח של GM, קשה מאוד.

חברות ישראליות משתפות פעולה עם היצרניות הגדולות בתחום התוכנה. דוגמה לכך היא חברת טכנומטיקס, המייצרת פתרונות לניהול תהליכי ייצור, שנרכשה על ידי התאגיד האמריקאי UGS לפני מספר שנים תמורת 228 מיליון דולר.

גם יבואני הרכב אינם שבעי נחת מהמשבר העולמי ומשקיעתה של תעשיית הרכב האמריקאית. בסוף ספטמבר השנה נעצר שוק הרכב המקומי בחריקת בלמים, לאחר שבתשעת החודשים הראשונים נמסרו בישראל 167 אלף כלי רכב - ממוצע של כ-18.5 אלף כלי רכב בחודש.

שוק הרכב בארץ

בחודשים אוקטובר ונובמבר נמסרו יחדיו 20 אלף מכוניות בלבד, צניחה של כ-45% בהשוואה לממוצע החודשי. החשש של יבואני הרכב הוא כפול: מצד אחד, הלקוחות אינם מהססים לרכוש בשל המצב הכלכלי המחמיר, וכך גדל המצאי שברשותם. מצד שני, חוסר ודאות באשר לעתידן של יצרניות הרכב מעלה את הסיכון שלהם להיות נושים בסופו של יום.

בשנים הקרובות, ובעיקר במשך 2009, יתחוללו שינויים דרמטיים ומרחיקי לכת בתעשיית הרכב. כבר עתה ברור לכל שבמתכונת הנוכחית התעשייה האמריקאית לא תחזיק מעמד לאורך זמן.

שיקום התעשייה האמריקנית

תוכנית הסיוע של הממשל היא רק תחילתה של תמיכה גדולה יותר שתוענק בתקופה הקרובה. תעשיית הרכב בארה"ב נדרשת לעבור שינוי מבני רחב ומהותי, הכולל התייעלות בתחום כוח האדם, מכירת חטיבות לא רווחיות, העברת חלק מהייצור אל מעבר לאוקיינוס והקטנת עלויות שוטפות, כגון תשלומי פנסיה.

החלטות נוספות שיעמדו על הפרק הן צמצום מספר הדגמים המיוצרים מדי שנה, ואולי גם חיסול ומכירת מותגים. כמו כן, ישנה הסתברות די גבוהה כי נראה קונסולידציה בתעשיית הרכב שתכלול מיזוגים ורכישות, ובסופו של התהליך ייוותר מספר מצומצם יותר של קבוצות רכב.

הטיפול הצליח - הרכב נשאר במוסך

בכל אופן, גם אם יבוצעו כל הצעדים ההכרחיים להצלת התעשייה, בשנים הקרובות תירשם ירידה בקצב מכירות כלי רכב, בעיקר על רקע התמעטות מקורות האשראי הזמינים בשוק, ובסקטור הרכב בפרט.

בראיון בשבוע שעבר היטיב אובמה להגדיר את עתיד התעשייה, כשאמר: "הדבר האחרון שאני רוצה לראות זה את תעשיית הרכב נעלמת. אולם, כל סיוע או הלוואה מהממשלה צריכים להיות מותנים בכך, שבסוף התהליך תהיה לנו תעשיית רכב שבאמת מתפקדת".

הכותב הוא אנליסט בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך . במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ