רונן מנחם בתגובה להורדת הריבית: סיכוי לתפנית חיובית במשק האמריקאי; ערוץ הריבית עשה את שלו

מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות של בנק מזרחי טפחות: הבנק המרכזי ירכוש אג"ח לסוגיהן בכמויות גדולות לפי הצורך ; הריבית הפדראלית בארה"ב הופכת מנקודתית לנעה בתחום מוגדר - הבנק הפדראלי החליט שתנוע בין 0% ל-0.25% ; איש לא צפה צעד מעין זה, שהוא חסר תקדים

בתגובה להורדת הריבית בארה"ב אומר רונן מנחם, מנהל היחידה לאסטרטגיה והשקעות של בנק מזרחי טפחות כי הריבית הפדראלית בארה"ב הופכת מנקודתית לנעה בתחום מוגדר. הבנק הפדראלי החליט שתנוע בין 0% ל-0.25%. איש לא צפה צעד מעין זה, שהוא חסר תקדים. מדובר, בכל מקרה, בריבית הנמוכה אי פעם. עיון בדברי ההסבר והשוואתם להסברי ההורדה הקודמת מעלה מספר מסקנות מעניינות:

הוחרף מאוד הטון לגבי הסביבה הכלכלית.

במסגרת ההודעה הקודמת, שהסבירה את הורדת הריבית ב-0.5% ל-1% ב-29/10, נאמר כי נראה שהפעילות הכלכלית רשמה האטה ניכרת והדבר יוחס ברובו לירידה בהוצאות לצריכה פרטית. הפעם נכתב שהוצאות המגזר העסקי והייצור התעשייתי הצטרפו לנסיגה והחריפו אותה, שעה שבשוק העבודה נרשמה הידרדרות. זו הסיבה המרכזית לכך ששיעור הריבית הורד לרמה נמוכה ויוצאת דופן, לדברי הבנק עצמו, והיא תישאר כזו תקופה לא קצרה. בכך מאותת הבנק על מיצוי המדיניות המוניטארית הנומינאלית ומעבר לערוצים אחרים, ישירים יותר.

ההתייחסות לטלטלה בשוק ההון הוחרפה אף היא מעט.

הבנק הפדראלי סבור כעת ששוקי ההון ממשיכים להיות מתוחים והאשראי הדוק. לשם השוואה, בהודעה הקודמת נכתב שאפשר שהטלטלה בשוק ההון תפעיל מגבלות נוספות על ההוצאות, בעיקר דרך הצטמצמות זמינות האשראי למשקי בית וחברות. בשל כך, מוצדק להפעיל את התותחים הכבדים, כפי שמפורטים בהמשך ההודעה.

התמתנות משמעותית בלחצי המחירים.

במסגרת הורדת הריבית הקודמת, צוין כי קצב האינפלציה יתמתן ברביעים הבאים ולמעשה יצביע על יציבות מחירים, עקב הירידה במחיר האנרגיה ותשומות אחרות ובשל ציפייה להיחלשות הפעילות הכלכלית. הפעם נאמר שחלק גדול מהלחצים האינפלציוניים כבר הצטמצם וכי ברביעים הבאים תחול התמתנות נוספת. ראוי לציין כי לא הוזכר עדיין המונח דפלציה ולמרות זאת יוחרפו מאוד הצעדים שיינקטו, דבר המצביע על כך שנושא יציבות המחירים נדחק לחלוטין לקרן זווית.

ערוץ הריבית עשה את שלו. מעתה יופעלו פעולות בשוק הפתוח ואמצעים נוספים. הבנק המרכזי ירכוש אג"ח לסוגיהן בכמויות גדולות לפי הצורך וזאת לשלוש תכליות תמיכה בשוק המשכנתאות והדיור, תמיכה בתפקוד השווקים הפיננסיים והמרצת הכלכלה האמריקאית. כמו כן נבחנת הכדאיות ברכישת אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך יותר לפדיון. בתחילת 2009 ייושם חלק נוסף מקרן האשראי המגובה למשקי בית ועסקים קטנים. בנוסף תיבחנה דרכים נוספות לתמיכה בשווקים ובפעילות הכלכלית.

לשם השוואה, בהודעה הקודמת נאמר כי הצעדים השונים שכבר ננקטו יוכלו להביא על פני זמן לשיפור בזמינות האשראי ולשיבה לצמיחה כלכלית מתונה, אם כי הסיכון נוטה לצמיחה נמוכה יותר. נראה כי עתה הסיכון התממש ולכן יש צורך בצעדים רבים, נמרצים ומגוונים יותר.

ההחלטה הערב, שכקודמתה התקבלה פה אחד, היא דרמטית ומותירה רושם שהבנק הפדראלי ער לכך שערוץ הריבית המוניטארית מיצה עצמו וכי יהיה צורך בצעדים אמיצים ומגוונים, כדי להמשיך להמריץ את המשק האמריקאי. במובן זה, הבנק הפדראלי מצהיר כי כמעט כל האמצעים כשרים להבראת המשק וייצוב השווקים.

ההודעה עשויה להתקבל באמביוולנטיות. מחד היא עדות ניצחת לחומרת המצב בכלכלת ארה"ב, שעה שהבנק הפדראלי מנצל עד תום את כלי התחמושת המסורתי שלו הריבית הנומינאלית, שנסוגה ב-5% בתוך שנה אחת. מאידך הבנק הפדראלי משנה פאזה ועובר לשימוש מלא במדיניות מוניטארית כמותית התערבות ישירה בשוקי ההון. במובן זה שוקי ההון מקבלים מהבנק הפדראלי את כל מה שיש בידיו להציע.

העובדה שהבנק הפדראלי שוקל לרכוש אג"ח ממשלתיות לטווח ארוך יותר תוכל לשים חסם על עליות חוזרות בתשואות הפדיון על אג"ח אלה ולהקל בכך על עלות גיוס ההון בידי הממשלה, למימון תוכניות ההמרצה שלה. יש לכך משמעות גם בהקשר הישראלי תמיכה בשערי איגרות החוב הלא צמודות לטווח בינוני- ארוך בארץ.

רכישה של אג"ח פרטיות, מגובות משכנתאות ואחרות, תוכל לשפר את הסנטימנט השלילי והעצבני האופף אפיק חשוב זה ולהביא לשיפור בערוץ האשראי החוץ בנקאי, שעה שהבנקים ידם קפוצה.

הרחבת הקרן למשקי בית ועסקים קטנים תוכל להצטרף לתמריץ הפיסיקאלי למשקי הבית שהנשיא אובאמה יכריז עליו עם כניסתו לתפקיד וכן לתוכנית מיזמי התשתיות שלו.

לנוכח המאמצים המרוכזים האלה, הן מצד הממשלה החדש והן מצד הבנק הפדראלי, בצירוף ריבית אפסית למעשה לזמן בלתי מוגדר, הסיכוי לתפנית חיובית במשק האמריקאי עשוי להשתפר.

בטווח המיידי, האמביוולנטיות תביא להערכתנו לתנודתיות גבוהה בשוקי המניות והאג"ח בארה"ב ובשאר העולם, וכמו כן בשער הדולר-אירו. השווקים יצטרכו לפסוח על שני הסעיפים ולראות לאיזה כיוון החיובי או השלילי סיכוי גדול יותר להתממש במצב החדש שנוצר.