עוד מכה לאדלסון: ניצנים להימורים גם בסין; מגמה שתקטין את מספר המהמרים שמגיעים לאימפרית ההימורים במקאו

מספר המבקרים מסין במקאו פחת ב-26% בגלל הגבלות אדמיניסטרטיביות של בייג'ינג ; הפעילות העסקית ירדה ב-50% ; בייג'ינג מוטרדת מזרימת כספים ישירה לחברות הימורים זרות, כמו לאס וגאס סנדס שבשליטת אדלסון

מכה נוספת לשלדון אדלסון, איל ההימורים האמריקני ובעל השליטה במגה-קזינו "ונישן", במקאו: שלטונות סין פתחו צוהר להימורים באחד ממחוזות המדינה, אולי כאיתות להרפיה עתידית של האיסור הגורף לעסוק בהימורים, בכל צורה שהיא, ברחבי סין.

המודל העסקי של "ונישן" במקאו, מושבה פורטוגלית לשעבר בחופה הדרומי של סין, כמו זה של נכסי ההימורים של חברות אמריקניות אחרות שם, נשען על זרם גדול ומתמיד של מהמרים מסין, שרכבה, לפחות עד העת האחרונה, על גל אדיר של צמיחה כלכלית.

מקאו, שנהנית ממעמד אדמיניסטרטיבי מיוחד ואינה כפופה לאיסור על ההימורים, היתה אמורה להיות "עיר החטאים", האתר היחידי ברצף היבשתי הגדול של סין, שבו יכלו הסינים להמר ולהוציא כספים על שירותי מותרות ב"וונישן", המלון הגדול בעולם, ובאימפריות ההימורים של ווין ריזורטס ואם ג'י אם מיראז.

אבל, לפי כתבה בוושינגטון פוסט, עידן הבלעדיות של מקאו כמרכז הימורים עלול להסתיים בקרוב. שלטונות סין עורכים עתה ניסוי בשיטת הימורים, שהיא מעין שילוב בין טוטו ללוטו: מהמרים שיהמרו על הסוס הזוכה בסדרות של מירוצי סוסים יזכו בכרטיס הגרלה עם הסתברות של 60% לזכות בפרס שנע בין 45 סנט ל-60 דולר. בשלב זה נערך הניסוי רק עיר ווהאן בחבל הובאי. אם הוא יצליח, לא מן הנמנע שהימורים בצורה זו או אחרת יתפשטו לערים אחרות בסין, על חשבון מקאו (ועל חשבונם של אדלסון והמשקיעים האמריקניים האחרים ששפכו מיליארדים על הקמת ארמונות הימורים מפוארים ברצועה היבשתית הקטנה).

וזו אינה הבעיה היחידה שלהם. שלטונות סין, שרק לפני כמה שנים קידמו בזרועות פתוחות את אילי ההימורים מארה"ב, הטילו הגבלות אדמיניסטרטיביות על זרימת האזרחים הסיניים למקאו, שמהווים יותר מחצית מהמהמרים שם. עתה יכול אזרח סיני לבקר במקאו רק פעם אחת בשלושה חודשים. גם הגישה להונג-קונג, מרחק שעה בהפלגה במעבורת, הוגבלה.

התוצאה היא שאווירת ההצלחה והשגשוג במקאו פינתה את מקומה לתחושה של דכדוך וקדרות, לדברי הפוסט. העגורנים הושבתו באתרי הבניה של בתי-המלון וההימורים הגדולים, לרבות בפרוייקט ההרחבה של ה"וונישן". בחנויות היוקרה מציעים עתה סחרות בהנחה של 70% ואפילו הגונדוליירים בגרנד קאנאל ב"וונישן" עסוקים עתה פחות.

באוקטובר ביקרו במקאו 470 אלף מבקרים פרטיים, אלה שאינם מגיעים באשרה עסקית או כחלק מקבוצות תיירים. זו ירידה בשיעור 26% בהשוואה לאוקטובר אשתקד. בכמה מקומות נרשמה ירידה של 50% בפעילות העסקית. לדברי אשת עסקים במקאו, בייג'ינג מוטרדת מהעובדה שמקאו נהפכה למעשה לצינור להזרמת כספים מסין לחברות אמריקניות. השלטונות המרכזיים בסין רוצים גם לבלום את מה שהם רואים כצמיחה מהירה מדי של הכלכלה מקאו.
אדלסון, היהודי העשיר בעולם ובעל השליטה ב"ישראל היום", נאלץ באחרונה להזרים 525 מיליון דולר מכיסו ללאס וגאס סנדס, החברה בשליטתו שמפעילה את "ונישן" ובתי הימורים בלאס-וגאס, ולפטר 9000 פועלים שעבדו על פרויקט ההמשך של "ונישן"