פולק ישראלי? יש דבר כזה!

אטומיק, "12 שירים מאוירים ומבוארים", הפצה עצמית * משב רוח מרענן מגזרת האינדי

חבורת האינדי "אטומיק" הוציאה החודש את אלבומה השני תחת הכותרת "שירים מאוירים ומבוארים" ובו 12 קטעים המוגשים למאזין בהפקה מפוארת ויקרה במיוחד: מארז דיסק לא שגרתי, מעוצב בקרטון קשיח ובו חוברת מילות שירים המורכבת מ-12 גלויות מרהיבות, שעומדות בתקן דואר ישראל, כך שאפשר לתלוש אותן ולהשתמש בהן.

כל אחת מהגלויות מעוצבת כיצירה עצמאית: מצדה האחד מודפסות מילות השיר בפונט המחקה הדפסה במכונת כתיבה עתיקה, ומצוירים בול וחותמת דואר פיקטיביים. למשל, בול מיושן של הקרן הקיימת לישראל וחותמת "אגודת הרצל של תלמידי הגימנסיה העברית ביפו"; מצידה השני מופיע איור עכשווי שיצר אחד מ-12 האמנים שהשתתפו בפרויקט. בין יוצרי הגלויות, כמה מוכרים יותר, כמאייר ספרי הילדים גלעד סופר (חתן פרס מוזיאון ישראל לאמנות), איציק רנרט מקבוצת אקטוס, מירב שחם ונועה רבינר, ולצידם, כמה מוכרים פחות כקארן בן סימון, אלה פישמן ועוד.

את רוב השירים באלבום, חיבר והלחין ירון פישמן, המוביל הרשמי של הלהקה, שממשיכה את הקו המוזיקלי מאלבומה הראשון "גיבורי יוון" מ-2005: מלודיות פשוטות בעיבודים אקוסטיים המשלבים כלי נגינה מז'אנר הפולק לגווניו ולאומיו: אקורדיון וקלרניט, מהאזור המזרח אירופי, צ'לו וקונטרבס מהסביבה השאנסיונרית במרכז היבשת, כינור ומפוחית מהצפון האירי וחלילים, גיטרות ובנג'ו מהשטח האמריקני.

אטומיק מפליאים להכליא את סגנונות הפולק השונים לסגנון עצמאי ובכך מאיימים להקים מתחת לאפנו ולנגד אוזנינו פולק ישראלי. השירים משופעים בהומור מילולי ("את תהיי לי מטרייה, כשבחוץ חמסין וזיעה / תהיי לי הגנה בביתי מוקף חומה / תהיי לי אהובה כשהרחק-הרחק אסע") ומוזיקלי (הניגון החסידי ב"מלך העולם" המספר על אישה הזונחת את אהובה לטובת הקב"ה). אטומיק נעים לכאורה בשוליים של המוזיקה הפופולרית, אך הם מייצרים מוצרים קליטים ומתקשרים להפליא - דבר שהוא כשלעצמו משב רוח מרענן בגזרת האינדי.

בין היצירות הבולטות בקסמן: "קום כבר", שמצליח למזג מלודיית שיר ילדים עם אינסטרומנטאליות של ריקוד צועני; "קלודין המתוקה", בזכות הטקסט התמים והכינורות המספרים סיפור שלם בנגינתם; והביצוע שובה הלב של "עץ הכוכבים" שביצעה בעבר חוה אלברשטיין למילים שחיבר לייב מורגנטוי והלחינה נורית הירש (אופס! אין אזכור לשני היוצרים בדיסק ונו-נו-נו לאטומיק על הקרדיט החסר ואוי ואבוי גם, כי זה עלול עוד לעלות להם בכסף רב).

את הופעת ההשקה של האלבום הכתירו חברי ההרכב כ"מופע פרידה מהדיסק כפי שהכרנו אותו". בכך הצדיקו את ההפקה המפוארת ואולי גם רמזו לכך שמעתה ואילך לא יוציאו עוד דיסקים, ויילכו בדרכו של זרם האינדי שמעודד הפצת מוזיקה באמצעות האינטרנט. אך לאורו של המוצר המוצלח הנוכחי, שהמוזיקה היא רק נדבך משובח אחד שלו, נותר רק לקוות שיתחרטו. *

שנים וכלום עוד לא נמחק

יהודה פוליקר, "אפר ואבק". מהדורה מחודשת אנ.אמ.סי

בטרם נולד מנהג המסעות לאושוויץ כדי להפוך את הנוער ליותר ציוני, בימים שהחיבור בין סלסול ים תיכוני, כלים אלקטרוניים ומוזיקת רוק היו חידוש מפתיע, הופק "אפר ואבק". הוא יצא כתקליט והיה בין הראשונים בארץ שהוקלט ונמכר גם כדיסק. 20 שנה אחרי, לתוך מציאות שונה בתכלית, מביאה אנ.אמ.סי מהדורה חגיגית המספרת את סיפור התהוותו של האלבום המושלם ההוא.

לדיסק המקורי מצורפים: הקלטה של תוכנית הרדיו "המלחמה ההיא" שבה מתראיינים פוליקר, יעקב גלעד והוריהם, שלושה וידיאו קליפים, הפוסטר המקורי שפירסם את יציאת האלבום, חוברת מילות השירים שעוצבה מחדש בשילוב תמונות מתאימות ומאסות מאירות עיניים שחיבר שרון מולדאבי, על מקומו של האלבום בתרבות המוזיקה הישראלית, ושכתבה דלית עופר, שהפיקה את תוכנית הרדיו שבה החל הכול. לרוץ, לקנות, להציב במקום מכובד בארון הדיסקים המשפחתי. להשמיע ולהראות לילדים. *