ממשיכות את הרצף: הפוליסות המשתתפות איבדו 3.5% בנובמבר

זהו החודש השישי ברציפות שבו רושמות הפוליסות תשואה שלילית - איבדו 11% תוך חודשיים ; מתחילת השנה עומד ההפסד הריאלי הממוצע על 24% ; הכשרה מובילה את הדירוג, מגדל ראשונה, הפניקס ומנורה אחרונות

שנת 2008 תהיה השנה הגרועה ביותר מבחינת החוסכים באפיקים הפנסיונים, ותיזכר כזאת שבמהלכה נשחק החיסכון שלהם בשיעור אדיר. בסיכום 11 החודשים הראשונים של השנה מתברר כי העמיתים בפוליסות המשתתפות ברווחים של חברות הביטוח איבדו בממוצע (ברוטו) 19.7% מנכסיהם בקרן י', המהווה את עיקר החיסכון הפנסיוני של הציבור בחברות הביטוח. זאת לאחר שנובמבר הסתיים עם תשואה ממוצעת של כ-3.5%-.

התשואה החלשה הזו ממקמת את נובמבר כחודש הרביעי הגרוע ביותר מאז תחילת השנה, אחרי אוקטובר, ספטמבר וינואר. נובמבר היה גם החודש השישי ברציפות שבו משיגות הפוליסות המשתתפות תשואה שלילית, ובסך הכל, מתחילת השנה, רק ב-3 חודשים נרשמו בפוליסות תשואות חיוביות.

עיקר הנזק לחסכונות נובע, כידוע, מהמגמה הכלל עולמית שהוחרפה במהלך חודש ספטמבר. מחודש זה ואילך רשמו הפוליסות בקרן י' תשואה ממוצעת של 16%-. זאת לעומת תשואה נומינלית ברוטו של 4.4%-, בשמונת החודשים הראשונים של השנה.

הסטייטמנטים כבר לא אקטואלים

לפני כחודש העמיק חוסר האמון הציבורי במכשירים הפנסיונים לאחר שהסטייטמנטים - הדיווחים התקופתיים שמקבלים החוסכים, בהם מפורטות התשואות שנצברו עבורם - הגיעו לבתי המבוטחים. עבור רבים זאת הייתה ההזדמנות לגלות לראשונה איך בדיוק מתרגמות לכסף כל אותן הכותרות, שעסקו בתשואות השליליות שמניבים אפיקי החיסכון הפנסיוני.

כבר אז אמרנו שהמספר שהגיע לבתי המבוטחים אינו אקטואלי, לאור העובדה שבאוקטובר ובנובמבר נמשכה הרעה משמעותית בתוצאות, במידה ששקולה למעשה לכל תשעת החודשים הראשונים של השנה.

עתה, עם פרסום התשואות לחודש נובמבר, מתברר עד כמה הייתה חזקה המכה: באוקטובר ונובמבר לבדם איבדו הפוליסות בקרן י' 10.8%. כלומר, בחודשיים בלבד הן איבדו כאחוז יותר מאשר בכל תשעת החודשים הראשונים של השנה. כיום, אגב, מנהלות הפוליסות 68.7 מיליארד שקל בלבד, לעומת כ-81.9 מיליארד שקל בסוף 2007.

כל הנתונים הקודרים הללו מתייחסים רק לתשואות הנומינליות ברוטו. בפועל, התשואות הרלוונטיות באמת למבוטחים, אלה שמהן נגזרת הצבירה הפנסיונית לה הם יהיו זכאים בסופו של דבר, הן התשואות הריאליות נטו. כלומר, התשואה בשקלול עליית המדד מתחילת השנה, ולאחר תשלום דמי הניהול לחברת הביטוח.

לפי החישוב הזה המצב נראה רע הרבה יותר, כמובן. אצל חמש הקבוצות הגדולות, שמנהלות כ-97% מסך הנכסים המנוהלים באפיק, מדובר באובדן ממשי של בין 1 מכל 4.7 שקלים ועד 1 מכל 3.5 שקלים בחיסכון הפנסיוני. ובמספרים פשוטים: התשואות ריאליות נטו של מגדל, הראל, כלל ביטוח, מנורה-מבטחים והפניקס, עומדות על 21.5%-, 23.6%-, 23.6%-, 27%- ו-28.9%-, בהתאמה.

הכשרה ביטוח ומגדל מובילות

מתחילת השנה כל חברות הביטוח השיגו תשואה שלילית עבור המבוטחים בקרן י'. החברה שמובילה את דירוג התשואות מינואר היא הכשרה ביטוח שאיבדה מתחילת השנה 14% למבוטחיה. החברה מובילה גם את תשואות נובמבר עם תשואה של 0.65%-.

במקום השני ניצבת חברת אליהו, עם תשואות של 16.55%- מתחילת השנה, ו-2.94%- בנובמבר. לשתי החברות היקף נכסים של פחות ממיליארד שקל.

במקום השלישי בדירוג התשואות ניצבת החברה הגדולה ביותר בשוק, מגדל, שגם מובילה את דירוג התשואות מקרב החברות הגדולות. מינואר רשמה החברה תשואה מצטברת של 16.99%-, ובנובמבר היא השיגה את התשואה חודשית השנייה בטיבה - 2.81%-.

התשואה השלישית בטיבה בנובמבר הייתה של כלל ביטוח, שרשמה בחודש החולף תשואה של 2.82%-, בדומה למגדל. מתחילת השנה עומדת התשואה של החברה על 19.72%- והיא חברת הביטוח הגדולה השלישית לאחר הראל, שרשמה תשואה מצטברת של 19.25%-.

הרחק מאחור, בתחתית הדירוג המצטבר והחודשי, ניצבות מנורה-מבטחים והפניקס שמציגות תשואה מצטברת של 22.82%- ו-24.87%- בהתאמה. בנובמבר השיגה מנורה-מבטחים ותשואה של 5.04%-, בעוד הפניקס רשמה תשואה של 5.76%-.

הפניקס אחרונה

בפוליסות מסלולי ההשקעה, אליהן יכולים להצטרף מבוטחים חדשים החל מ-2004, מציגות כל החברות תשואה מצטברת שלילית, כאשר רק מסלול ברירת המחדל של הכשרה ביטוח מציג תשואה שלילית חד ספרתית של -3.9%. ביחס למצב בשוק מדובר בתשואה מרשימה.

גם במסלולי ההשקעה משיגה מגדל את התשואה הטובה ביותר מבין החברות הגדולות במסלול המרכזי - 15.88%-. את התשואה החלשה ביותר, 23.46%-, מציגה הפניקס.

בקרן ט', בה מנוהלים בסך הכל כ-3.5 מיליארד שקל, מציגות חברות הביטוח תשואה שלילית מצטברת של 15.49%- מתחילת השנה. בנובמבר השיגו החברות בקרן ט' תשואה ממוצעת של 3.05%-. כאן מובילות את הדירוג הכשרה ביטוח ומגדל עם תשואות מצטברות של 5.17%- ו-8.33%- בהתאמה, כשאת הרשימה סוגרת מנורה-מבטחים שאיבדה מתחילת השנה 21.31%. *

גרף