בן ש"ך וביג יסגרו את מפעל קניאל בפ"ת ויקימו מרכז מסחרי ומשרדים

35 עובדים יפרשו מרצון ; השאר יעברו למפעל בכפר סבא תמורת מענק כולל של 6 מיליון שקל

נסללה הדרך לפרויקט הנדל"ן הגדול של אהוד בן ש"ך וחברת ביג מרכזי קניות, שבשליטת משפחת נפתלי ובניהולו של איתן בר זאב, על קרקעות מפעל קניאל שבפתח תקווה. ל"גלובס" נודע, כי חברת קניאל, שבשליטת בן ש"ך וביג, הגיעה להסכם עם עובדי החברה על סגירת המפעל בפתח תקווה, והעברת פעילותו לכפר סבא.

סגירת המפעל תאפשר לקניאל להשביח את הקרקע שבבעלותה, בשטח של 75 דונם. על פי התכנון, בן ש"ך ונפתלי יקימו פרויקט נדל"ן בהשקעה של 700-800 מיליון שקל שיכלול שטחי משרדים, מסחר, וקומפלקס היי טק, בשטח של 150 אלף מ"ר כאשר נבחנת אופציה גם להקמת פאוור-סנטר. הפרויקט מתוכנן לצאת לפועל בתוך 4 שנים.

הקרקע של מפעל קניאל הנמצאת בקריית אריה בסמוך לרחוב ז'בוטינסקי ולמרכז רפואי "רבין" (בי"ח בילינסון) נחשבת לבעלת פוטנציאל גדול להשבחה בשל נגישותה לצירי תחבורה ראשיים, בסמוך לתוואי הקו הראשון של הרכבת הקלה ולכביש מכבית. מדובר באחד מחטיבות הקרקע הפרטיות הפנויות הגדולות באזור המרכז. עיריית פ"ת תומכת בפינוי המפעל, והודיעה בעבר כי תתמוך בפיתוח פעילות הנדל"ן והמסחר באזור.

כאמור סגירת המפעל התאפשרה לאחר שהוועד והנהלת החברה הגיעו להסכם במסגרתו 35 עובדים מתוך 200 עובדי המפעל יפרשו מרצון תמורת פיצויים מוגדלים של 100%-200% כאשר שאר העובדים ייקלטו במפעל בכפר סבא. בתמורה למעבר יקבלו העובדים מענק בסך 6 מיליון שקל, וכן תוספת שכר של 8% לשנים 2008-2010.

קוקה קולה וטבע ייצאו מהמתחם

בחודשים האחרונים התנהל מו"מ בין קניאל, בראשות היו"ר עיברי גורן והמנכ"לית, קרן אצלאן, לוועד העובדים על מנת להגיע להסכם על סגירת המפעל בפתח תקווה. בתגובה לכוונה לסגור את המפעל הכריז בחודש יולי הוועד בראשות יאיר בשארי, על סכסוך עבודה ואף פתח בעיצומים במחאה על הכוונה לפטר עובדים. באוגוסט התחדש המו"מ בין הצדדים, וההסכם שהושג הסיר את האיום בפיטורי מרבית העובדים.

כזכור, במאי רכש בן ש"ך את אחזקותיהם של צדיק בינו (64%) ואברהם ביגר (12%) בקניאל תמורת 168 מיליון שקל . לאחר הרכישה צירף בן ש"ך את ביג כשותפה ב-50% ממניות קניאל תמורת 110 מיליון שקל.

קניאל עוסקת בייצור אריזות לתעשייה, ובהן פחיות שתייה, בקבוקים ואריזות למזון. איחוד כל הפעילות תחת המפעל בכפר סבא יאפשר לקניאל להגדיל את התפוקה, לצמצם את שטחי הייצור ולהביא לסינרגיה בין הפעילויות השונות, כולל כניסה לתחום הכימיקלים.

בעקבות המעבר, מסתמן כי קוקה קולה וטבע השוכרות כיום חלק מהמתחם בכפר סבא ייאלצו לפנות את מקומם עבור הרחבת המפעל. לקניאל מחזור מכירות של 300 מיליון שקל בשנה. החברה מעסיקה 300 עובדים.

אהוד בן ש"ך, יחד עם אחיו מודי, הוא מבעלי קבוצת פטרולגז, ועומד גם בראש קבוצת ניאוסיטי הפועלת בתחום הנדל"ן במזרח ומרכז אירופה. בתגובה לפניית "גלובס" מסר בן ש"ך כי "אנחנו מאוד שבעי רצון מהשותפות עם ביג ומכך שהגענו להסכם ולשיתוף פעולה עם העובדים על העברת המפעל לכפר סבא תוך המשך ההתייעלות. ירידת מחירי חומרי הגלם, התחזקות הדולר והורדת הריבית צפויים להמשיך ולסייע לפעילות קניאל בעתיד".

בן ש"ך העריך כי תהליך העברת המפעל לכפר סבא ותכנון הבנייה בפ"ת תימשך כשנתיים. "שנת 2009 לכל הדעות תהיה שנה אבודה, ולהערכתי אנחנו נהיה בטיימינג מצוין לקידום פרויקט הנדל"ן ברגע שתחול התאוששות במשק". *